Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Fast Nato har inte varit påtalade i Ukraina förrän långt efter den ryska invasionen 2014. Konflikten började, som jag sa, med att Ukraina ville gå med i EU vilket Ryssland av någon anledning såg som ett existentiellt hot och försökte hindra med alla till buds stående medel, inklusive militär invasion. Fundera på vad det kan ha berott på.
"Invasionen" skedde 2022 så vitt jag vet? Det du pratar om är väl att Ryssland har hjälpt utbrytarrepublikerna militärt i viss mån, innan dess. Det pågick ju ett inbördeskrig. Om vi hade gjort samma sak på annat håll, så skulle vi kalla det för att stödja deras frihetskamp.
Så du tror någon NATO expansion inte låg i korten redan 2014? Det bara uppstod som ett spontant krav ur folkdjupet pga "Russia bad", och fångades upp av en kokainsnortande burleskskådespelare som spelat president i TV och sen fick för sig att bli president på riktigt. Ok min vän, vi säger så.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Klart vi kan skriva på ett papper om att vi har fred med Ryssland. Samtidigt som vi fortsätter skicka vapen till Ukraina förstås. Tror du att Ryssland kommer att gå med på det?
Man kan ju vända på frågan också.
Om ryssarna var villiga, skulle vi skriva under på den premissen? För det skulle ju definitivt hindra oss från att bidra med "boots on the ground" i Ukraina.