2026-01-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Det är iofs inom normal begåvning och tveksamt om man kan få en lönebidragsanställning för.

Är väl så simpelt som att man säkert kan få lönebidrag om man avtjänat ett fängelsestraff antar jag?

Edit: verkar vara därför. Det är bland annat för att minska risken för återfall. Vad bra det gick…

Det är ett samarbete med Kriminalvården och Arbetsförmedlingen
Senast redigerad av Dieseldoris111 2026-01-10 kl. 20:42.
Citera
2026-01-10, 20:41
Medlem
Citat:
Puffar min fråga igen i hopp om svar eller spekulationer:

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos om funktionsnedsättning.

Är det möjligt att grova brottslingar får lönebidrag också, för att snabbt anpassa sig i samhället efter fängelsetiden, för att motverka att återfalla i brott?
Citera
2026-01-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Vrf swr han ganska normal ut då men som en galning nu

Att sitta i sin ensamhet och glo på döda människor på darkweb i 10 år har nog bidragit till förfallet.
Citera
2026-01-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Det är allmänt känt att pedofiler ofta varit utsatta själva.

Granskar man pedofiler kommer det ofta fram att de själva varit utsatta.

Man blir inte bara pedofil utan det beror självfallet på miljö och innehåll som finns tillhands för ett barn att växa upp i.

Sen finns det säkert ett fåtal som bara föds till pedofiler, mördare osv.

Vi vet redan nu att Robin växt upp med alkoholiserade föräldrar. Och det är också mycket vi inte vet.

Han må va ett sinnessjukt freak.
Men att spekulera i hans familj är lågt.
Du förstår väl själv att ingen normal familj tycker sånt här är roligt?
Citera
2026-01-10, 20:50
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Är väl så simpelt som att man säkert kan få lönebidrag om man avtjänat ett fängelsestraff antar jag?

Edit: verkar vara därför. Det är bland annat för att minska risken för återfall. Vad bra det gick…

Det är ett samarbete med Kriminalvården och Arbetsförmedlingen

Åh okej. Tack. Så kan det varit förstås. Tänkte inte på den aspekten.
Citera
2026-01-10, 20:52
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Är det möjligt att grova brottslingar får lönebidrag också, för att snabbt anpassa sig i samhället efter fängelsetiden, för att motverka att återfalla i brott?

Ja du har helt rätt.

Efter avtjänat fängelsestraff kan personer få det läste jag nu efter att en annan person här gjort mig uppmärksam på det också. Jag tänkte inte på det och säkert var det därför han hade LBI om han nu hade det.
Citera
2026-01-10, 20:53
Medlem
Citat:
Puffar min fråga igen i hopp om svar eller spekulationer:

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos om funktionsnedsättning.

Hittade detta nu när jag googlade

” Även om en kriminell bakgrund inte är en direkt funktionsnedsättning i medicinsk mening, kan den ses som ett hinder för arbetsförmågan och kvalificera för stödet, särskilt om det finns psykiska eller sociala hinder.”
Citera
2026-01-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig, och den senaste artikeln i Expressen, gör att jag tänker att han känt sig ensam på något sätt. Kanske velat ha kontakt med sina släktingar för att ha någon att fira jul med?

"I december 2025 hörde han av sig igen, men hon skrev i ett sms att hon inte ville ha kontakt.

Enligt vad hon har hört träffade han andra släktingar en vecka före jul. Han ska då inte ha sett dem på fyra år.

– Han uppträdde då fullständigt normalt. En vecka före detta dåd, säger släktingen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/

Expressen för några dagar sedan:

"Hen kom i kontakt med Vilma för ett tag sedan.

– Då fick jag känslan av att det här är en vriden person som man inte vill vara i samma rum som. De som jag själv har kontakt med i släkten ville helt enkelt inte ha någonting med honom att göra.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-slakting--det-ar-en-vriden-person-/

Jag tänker att är man 26 år, då kan man absolut ha behov av stöd från sina föräldrar på olika sätt. Man är visserligen vuxen, men man kan behöva både känslomässigt och praktiskt stöd, även om det naturligtvis går att klara sig utan detta om man inte råkar ut för något särskilt.

Robin har beskrivits som annorlunda och förvirrad av flera. Jag tänker att han verkligen hade behövt mer stöd än de flesta.

I brist på detta stöd och möjligen det avvisande han mött av släkten, kan varit utlösande faktorer för brottet.

Vill poängtera att det naturligtvis inte är släktingrnas fel att brottet har hänt. Man kan förstå att man kanske inte vill ha kontakt med honom efter det de fått ta del av.

Farmodern verkar dock ha tagit emot obin efter straffet. Om man sett det lilla barnet växa upp, lärt sig älska det, då kan det vara en annan sak. Svårt.

Det var min tanke också. Han kan ha tagit avvisandet hårt.
Citera
2026-01-10, 20:54
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Hittade detta nu när jag googlade

” Även om en kriminell bakgrund inte är en direkt funktionsnedsättning i medicinsk mening, kan den ses som ett hinder för arbetsförmågan och kvalificera för stödet, särskilt om det finns psykiska eller sociala hinder.”

Toppen! Jag lärde mig något nytt idag. Tack igen.
Citera
2026-01-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Auto pedofili kan nog stämma på honom. Frågan är om han valde My i st f ett barn? Eller var det han som såg sig själv som barn och tände på detta oavsett brottsoffer.

Jag tror absolut på att han allra helst hade fått göra detta med ett barn (vedervärdig tanke!!). Men då mindre barn sällan går ensamma, och mest är ute dagtid/tidig kväll och han hade sitt tidigare misslyckade försök i minnet så fick han väl ta nummer två på sin lista - en vuxnare flicka/kvinna nattetid.

Jag tror för övrigt inte att han är sexualsadist som Madsen, utan han verkar tända mer på avlidna kroppar. Men vem vet… Vidrigt i vilket fall som helst. Jag kan, som många andra här, knappt ta in vad framförallt föräldrar och syster måste genomgå nu. De älskade henne i 25 år, har sett henne växa upp, hon verkade ha ett härligt liv med resor, nyss färdiga studier och vänner - och så kom en galning och bara tog bort henne från världen, på bara några minuter (eller timmar?). Juletid till råga på allt - familjetidens högtid. Vilken avgrundsdjup smärta det måste vara…
Citera
2026-01-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Han må va ett sinnessjukt freak.
Men att spekulera i hans familj är lågt.
Du förstår väl själv att ingen normal familj tycker sånt här är roligt?

Tror inte det är kul för barn att växa upp med föräldrar som är gränslösa och fulla, sätter på skräckfilmer, han säger ju att hans mamma legat däckad utanför huset till och med.

Hans mamma ser väldigt suspekt ut.

En person börjar inte bara kolla på sånna sjuka saker, utan det kommer någon stans ifrån.

Att ta andra på könet så där eller sätta på porr som Robin gjort i skolan kan ha varit något som hänt hemma.

Att han dessutom brukat innehåll med övergrepp kan vara att han själv ser det som något normalt, han vet inget om vart gränserna går. För han har levt i gränslöshet.
Citera
2026-01-10, 21:01
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det var min tanke också. Han kan ha tagit avvisandet hårt.

Uteslutning, isolering är en riskfaktor för att återfalla i brott hos personer med pedofili (pedofili är det enda han diagnosticerats med).
Det är inte släktens fel att han begick ett sexualbrott och mord, och han har ju varit ensam länge, men det var kanske en av flera bidragande faktorer..
helt förståeligt att de ville behålla avståndet från Vilma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in