2026-01-10, 17:43
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Farmodern verkar ha varit hans trygga punkt.

Med tanke på hans sjuka intresse för unkna underliv och lukter kopplat till underliv ser jag det som mest troligt att han blivit utnyttjad av en kvinna.

Hur kan man ens komma på en sån sak/lukt annars?
Särskilt när han själv sa sig vara oskuld 2019.

Möjligheten finns såklart att både pappan och mamman tillsammans utnyttjat honom.

Ja, eller så hör det ihop med nekrofilin "bara". Jag vet inte. Synd att farmoderns hela förhör var sekretessbelagt.
Citera
2026-01-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Läste intervjun i Expressen förut med släkting till MGM och reagerade på detta stycke:

"Jag har funderat om man hade kunnat göra någonting. Skulle jag ha varnat myndigheterna för den här personen? Men sen blir min slutsats: nej, myndigheterna visste. Kriminalvården visste."

Vi diskuterade detta tidigare. Hur ansvar förflyttas från oss alla till "andra". Myndigheter, vård och kriminalvården m.fl. har givetvis ansvar i vad de vet och kanske inte vet, men också i att agera när de kan. Men, det har alla vi andra med. Jag menar inte att lägga skuld på släktingen här men det blir så slående att folk tänker att "jag behöver inte göra något eller tipsa polisen för de vet ju redan.". Men just någons, mitt eller ditt tips, och varning kunde gjort skillnad för M* och kan göra skillnad för någon där ute som fortfarande lever. Så agera för tusan. Hellre en varning för mycket än för lite.

Håller såklart med, men är det inte så i detta fallet att myndigheterna och kriminalvården faktiskt visste. Det är ju de som inte bestämde att han skulle ha sluten psykiatrisk vård utan fängelse som har gjort det ödestrigra misstaget. Som lät honom lura dem om jag förstår det rätt, att han var frisk nog för fängelse. Hur i hela helvete kunde de låta det ske?!
Citera
2026-01-10, 17:44
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Det syns till och med på bilderna från hans barndom.. död, tom och slö blick.

enligt en kollega..

Hade han skador från fosterstadiet? Mamman var ju fyllekärring.
Låter äcklig.
Ja mycket sorg och svårhanterliga motgångar.. de flesta blir inte styckmördare ändå
Citera
2026-01-10, 17:44
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Håller såklart med, men är det inte så i detta fallet att myndigheterna och kriminalvården faktiskt visste. Det är ju de som inte bestämde att han skulle ha sluten psykiatrisk vård utan fängelse som har gjort det ödestrigra misstaget. Som lät honom lura dem om jag förstår det rätt, att han var frisk nog för fängelse. Hur i hela helvete kunde de låta det ske?!

Ja jag håller med dig. Samtidigt, ju fler som ringer och tipsar och varnar om de befarar att någon kan begå ett allvarligt brott, desto bättre.
Citera
2026-01-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Varför tror du fadern förgripit sig på Vilma!?

Det borde väl kommit fram mycket tidigare om pappan utnyttjat sina söner sexuellt? Och med tanke på att Robins storebror tog tillbaks pappans efternamn, så blir den tanken väl lite knepig?
Citera
2026-01-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har sökt info om pappan på sociala kanaler utan att hitta honom. På mammans facebook fanns väl lite ”på gränsen” material, men inget alarmerande. Utan att egentligen ha en aning så faller ändå tankarna på att pappan kan vara en del av Robins alla problem.
Hittar bara foton på honom på mammans fb, tror iaf att det är han. Hans fb tror jag isf är St*fan Kulört*n, men där finns inte mycket.
*=e
Citera
2026-01-10, 17:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja, eller så hör det ihop med nekrofilin "bara". Jag vet inte. Synd att farmoderns hela förhör var sekretessbelagt.
Just att han var så obsessed av lukter, åka in o luktade på parfymer etc.
Det ihop med "unkna lukter" kopplat till underliv (speciellt flickors)

Känns ju som att han borde "ha känt" lukten i barndomen.
Citera
2026-01-10, 17:50
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag fick info i PM som talar för att din teori är korrekt, att pappa och Robin inte ville ha med brodern för att han var citat "en pundare". Men det kan han ju inte ha varit hela livet och jag får känslan att särbehandlingen började redan innan As drogproblem blev aktuella.

Men om någon eller båda föräldrarna har haft narcissistiska drag är det ju inte otroligt att Robin varit "the golden child" och A "the scapegoat". Det kan absolut ha medverkat till skapa ett monster?

Tack för infon!

Ja oklart om eller i sådana fall varför han eventuellt var "utvald" av föräldrarna.
Citera
2026-01-10, 17:51
Medlem
Citat:

Med tanke på hans sjuka intresse för unkna underliv och lukter kopplat till underliv ser jag det som mest troligt att han blivit utnyttjad av en kvinna.

Möjligheten finns såklart att både pappan och mamman tillsammans utnyttjat honom.

Den kan faktiskt finnas en koppling mellan att ha blivit sexuellt utnyttjad som barn och fixering vid lukter. Luktsinnet är starkt kopplat till både minne och känslor. Som jag skrivit tidigare kan lukter skapa en känsla av närhet utan ömsesidighet. En slags intimitet utan risk för avvisande eller övergrepp.

När sexualitet tidigt förknippas med rädsla, maktlöshet eller gränsöverskridande kan den komma att kopplas loss från ömsesidiga relationer och i stället knytas till sånt som går att komtrollera, ex lukter

https://www.nature.com/articles/s41599-024-03933-2
Childhood trauma impacts internalizing problems in early adulthood: the affective implications of olfactory dysfunctions
Citera
2026-01-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ja jag håller med dig. Samtidigt, ju fler som ringer och tipsar och varnar om de befarar att någon kan begå ett allvarligt brott, desto bättre.
Men har det någon praktiskt betydelse? Det går ju inte att spärra in någon innan något har hänt, i förebyggande syfte.
Citera
2026-01-10, 17:53
Medlem
Citat:
Eller kan modern eller farmodern gjort det?

Citat:

Exakt detta tänkte jag först innan någon i tråden skrev om fiskeutflykterna mellan fadern och R. Men det kan absolut varit en kvinna ändå. Tydligen vanligare än man tror med kvinnliga pedofiler.
Citera
2026-01-10, 17:58
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Psylopati är närmre till hands enligt min uppfattning. Inga samvetskval, skyller ifrån sig på andra/samhällets fel att han begick brott, hämndgirig, njuter av att skada och ha makt, lättkränkt, upplevdes som charmig och intelligent under skoltiden, hög uppfattning om sig själv och sin förmåga. Sedan alltmer misslyckad och utstött trots arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Ja att han skulle ha någon npf känns verkligen mycket långt bort, även om jag först faktiskt tänkte att han verkade så barnslig ibland, men tänker istället nu att det kan vara hans personlighet, snarare än npf?
Och precis det du beskriver stämmer inte in på npf, efter jag läste förhöret och p7 från 2019 blev jag övertygad att jag tänkt fel tidigare, men såklart det finns en liten möjlighet att de hade fel, särskilt med tanke på att det stod; antisociala beteenden som kan tolkas som att de var osäkra när det inte faktiskt stod antisocial störning? Men jag utgår från att de kan sitt jobb och har mycket erfarenhet, de är ju givetvis flera i samförstånd som kom fram till den slutsatsen, och dessutom det var 2019, det har ju hänt flera saker och domar efter det och nu mord, så nu känns det verkligen orimligt att de skulle ändra till npf?

Citat:
Jag tänker att en del kan ha både en NP-diagnos och en psykisk allvarlig sjukdom.
När jag googlade "antisocialt beteende" så låter det exakt som Robin.
Skulle inte förvåna mig om han faktiskt har ASPD. (antisocial personlighetsstörning)

Citat:
"Kännetecken och symtom

Respektlöshet: Bryter mot lagar, ljuger och lurar andra för egen vinning.
Impulsivitet: Aggerar utan att tänka på konsekvenserna.
Aggression: Lättirriterad och benägen för slagsmål eller misshandel.
Bristande empati: Känslokall och likgiltig till andras lidande, saknar ånger.
Ansvarlöshet: Oansvarigt arbete, kan inte betala skulder eller upprätthålla ordnade förhållanden.
Vårdslöshet: Ignorerar egen eller andras säkerhet. "

Står även :

Citat:
"En diagnos för vuxna (över 18 år) med långvariga antisociala mönster som startade före 15 års ålder (uppförandestörning).
Ofta kallat "sociopati" eller "psykopati" (dock psykopati inte en egen diagnos).
Kan vara associerat med andra tillstånd som ADHD. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in