2026-01-10, 13:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Jag skulle säga att omfattande och koordinerad politisk påverkan på Flashback var något som skedde ännu under första halvan på 2010-talet. Efter det har traditionella forum minskat enormt i popularitet och fokuset lagts på moderna sociala medier, reddit och imageboards som 4chan där majoriteten befinner sig. Sen kan man fråga sig vad man egentligen skulle uppnå med att påverka på ett forum som idag mest består av medelsvenssons som talar om "anständighet", göra rätt för sig och som förövrigt gillar samhället minus invandringspolitiken? För 17-20 år sen var Flashback ännu ett rätt så rebelliskt forum där knarkare, original och ideologiskt avvikande verkligen gick emot samhället, för att inte tala om hur det såg ut helt i början. Helt annat än dagens medelsvenssonforum med redditmoderering.

Jag vet inte..
FB har ändras med tiden. Jag försöker att hålla mig till ämnet så gott jag kan, alltså försöker vara "ordentlig" i mina inlägg. I dag, 2026, upplever jag att "klientelet" på FB förändrats med tiden till det sämre. Vissa moderatorer har bytts, och det till det bättre eller sämre.

Runt 2005 fick man inte exempelvis använda citat från wiki i "Juridik", då fick man en tillsägelse från "moderaten", man skulle använda Riksdagens lagtext..
-Den tiden verkar vara förbi, tack och lov!

Men i exemplet "Juridik"så verkar det spårat ut "big-time" på senare år, folk (vissa, kanske är "troll"..) pratar om "ditten och datten" som inte har med "juridik" att göra. Alltså tar upp frågor som är irrelevanta i sina TS. Jag är inte säker att det är "trollfabriker", folk som "ölat på helgen" eller tolvåringar som är i farten..
-Men något är det.

Jag använder "juridik" exempel, det är många andra tyvärr i dag.. Alldeles för många. Cirkelresonemang också. Vissa ämnen som är intressanta som har "alldeles för många svar", typ mer än 100, försöker jag att inte ens svara på.

-Olika trådar som tar upp exempelvis Trump och Grönland finns det "tretton på dussinet" av. Om samma sak. Varför?

"Lovlediga ungar" fanns det och finns det "hela tiden" på FB, som sabbar, vi gamla "FB-rävar" vet det. Men FB har ändrats till det sämre upplever jag. Innan Putin började jävlas med Ukraina runt 2014 tror jag att det "vände" här på Flashback. Till det sämre. Eller så är folk "sämre" över lag? -Jag vet inte..
Citera
2026-01-10, 13:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vet att det förekommer att man inom t ex politiska ungdomsförbund gör små "kampanjer", reggar konton och argumenterar på Flashback. Men de brukar inte orka hålla i så länge.

Men som någon skrev, så är ju verkligen alla på Flashback idag. Läser man trådar om aktuella kriminalfall, så är det ofta uppenbart att gängmedlemmar och anhöriga skriver i trådarna ("sluta snacka skit, du vet ingenting!"-maffian) . Skriver man om politik, så märker man snart att partier och ungdomsförbund har "representanter" som skriver. Det märks på att de inte är typiska "flashbackare", och bara skriver i frågor som rör det egna partiet/organisationen. De brukar också gå i taket över "hat och hot", på ett sätt som vanliga "flashbackare" helt enkelt inte gör.

Men påverkansoperationer i någon större utsträckning tror jag inte. Att bli ett "namn" på Flashback tar åratal, och är inte värt besväret rent ekonomiskt.

Ja, riktiga, äkta FB-are skriver om Anna Book, gäddorna, Jockibois och Chrippa, skvaller om lilla fröken proppmätt, prinsessan Sofia samt parafilia störningar m.m. sådant.
Citera
2026-01-10, 14:23
Medlem
remixutoheavens avatar
Kan visst del hålla med, men det handlar mer om Flashback blivit alltmer populärt och mainstream därav kvalitén sjunkit. Till och med min gamla far kommer in här ibland för att läsa om saker som hänt eller försöker få reda på något som inte kommit ut i media än.

Kommer till och med ihåg när jag började hänga här att folk redan då skrev att inlägg inte alls håller samma mått längre och det var ändå runt 2008-2009. Det är vi som hängt här länge som sett Flashback växa till vad det är idag och som oftast minns man mest den "gamla goda tiden". De som är nya idag kommer säkert tycka att Flashback blivit sämre om si så där 10 år. Det är en helt naturlig följd och lägg till att många av oss också blivit mer mognare samt äldre sen när vi startade våra konton eller "lurkade" från första början.

I min mening är det en helt naturlig process, men absolut finns det makter som är här inne som försöker opinionsbilda folk genom falsarier och propaganda.
Senast redigerad av remixutoheaven 2026-01-10 kl. 14:26.
Citera
2026-01-10, 14:24
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Olika trådar som tar upp exempelvis Trump och Grönland finns det "tretton på dussinet" av. Om samma sak. Varför?

Propaganda. Tar vi nu och kollar på just det exempel som du gav här, vilket är ett utmärkt exempel på hur åsikter skapas över något som inte ens är i närheten av att hända utan en stor "scare factor" för att utmåla någon som ond.

Nu är inte poängen att skydda Trump, det är en observation av hur nyheter skapas och av vilken anledning.

Kollar vi just på den amerikanska miljön, samt om hur nyheter skapas därifrån så måste man förstå att både Demokraterna och Republikanerna har sina mediakontakter som i sin tur har kontakter med media bland annat utomlands. Kanaler är bias och står för olika sidor och vinklar olika mycket - vi tar CNN som ett exempel som förr i tiden var ett respekterat nyhetsbolag men numera är öppet Demokraternas propaganda organ tillsammans med rad andra bolag. Inte tala om CIA kopplingarna inom nyhetstidningar - Operation Mockingbird. Ifall dom nu släppte sin kontroll över nyheterna eller inte - det kan man undra sig, men vi vet om också att det finns politiska grupper inom CIA som hjälper bland annat Demokraterna.

I och med det så är det väldigt ofta enbart Demokratiska nyhetskällor som når Europa, detta för att de som nu kontrollerar EU/FN sammarbetar rejält med Demokraterna eftersom dom står under samma ideologiska synvinkel och vill ha samma mål - globalismen. Ifall man nu anser att det skulle vara någon form av konspiration så skulle jag kontra med - Jaha, varför har vi Pride-flaggan överallt? Varför är Woke-globalism, Pride, Soros (kärt barn har många namn) så otroligt influerande inom NATO, USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, FN, EU med mera.

Det man måste förstå här är att det vi läser i Europa är stort sett vinklad amerikansk propaganda. Och i just detta fall så handlar det om att få Trump att se så hemsk ut som möjligt, oavsett hur situationen faktiskt ser ut och varför man gör något.

Man påpekar väldigt ofta om Kina att dom lever i sitt övervakningssamhälle i propagerade miljöer där det censureras, tystas ner med mera - Men vad egentligen händer i Europa? Eller i Amerika? Vi är där man påstår Kina är - vi har samma push för övervakning, censur av politiska motståndare, tycker och säger du fel kan du bli fängslad.

Men det är lite sådär, George Floyd - inte fick vi höra att han hade ätit en massa fenta innan dom plocka honom? Hunter bidens laptop - Nej den fanns inte alls tills hårddiskarna läckte på nätet. Epstein? Nej det är bara en konspiration.

Samtidigt så blir vi i Europa så otroligt påverkade av Amerikansk inrikespolitik. För hur mycket relaterat hade George Floyd, kvinnan som blev skjuten av ICE eller något sånt där med Sverige eller Europa? Inget - vi importerar deras problem via deras nyheter som är menat att skapa en förändring och där har vi kraften med hjärntvättning att dom hjärntvättar inte bara sin egna befolkning - dom hjärntvättar alla som utsätts för nyheten och inte fokuserar vi på våra egna problem och pratar om dom? För att det gynnar inte rörelsen som försöker skapa revolt.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-01-10 kl. 14:31.
Citera
2026-01-10, 14:34
Medlem
Inga källhänvisningar till dina påståenden så hur vet man att det du påstår är sant? På Flashback har ju en del spridit ryktet att Annika Strandhäll och Magdalena Andersson skulle vara alkoholister. Visst, en del i brunhögern har gått på lögnen men det är ju bara för att de "vill" att det ska vara sant. Folk som bryr sig om fakta går inte på det.

Ett annat exempel: (FB) Ung Vänster: Frige Maduro! Släpp Maduro USA! TS skriver att "Ung Vänster kallar Venezuela för en tydlig demokrati som är värd att bevara". Men Ung Vänster kallar inte Venezuela för en demokrati alls. TS verkar sedan försöka etablera sitt falska påstående som en trådsanning genom att citera de som citerar hens påstående samtidigt som hen ignorerar alla som ifrågasätter det. Uppenbart försök att desinformera. Men som sagt, vem fan bryr sig om vad som skrivs på Flashback?

... Förutom Rebecca Weidmo Uvell då: (FB) Rebecca Weidmo Uvell är storföretagslobbyist?
Citera
2026-01-10, 15:15
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har varit på Flashback lika länge som du och visst har det skett förändringar. Jag delar dock inte åsikten att det skulle vara politisk propaganda som ligger bakom. Det är att kraftigt överdriva Flashbacks betydelse att tro att mäktiga intressen är intresserade av att sprida propaganda här. Det är egentligen bara enkel ekonomi. Det är inte lönsamt att påverka människor via ett diskussionsforum där relativt få människor läser varje skrivet ord. Det är betydligt effektivare att påverka människor via massmedia. Varför köpa en flashback-skribent som når ut till hundra människor när du kan köpa en aftonbladet-skribent som når ut till hundratusen människor?

Det som verkligen har hänt med Flashback är att det har varit framgångsrikt. Det är mycket människor här, betydligt fler än för tjugo år sedan. Men när Flashback för tjugo år sedan var lite exklusivt, med ett intressant klientel så har det nu blivit alldagligt. Vill man sammanfatta det koncist kan man säga att idioterna har hittat hit. Ett annat sätt att uttrycka det på är att Flashback har blivit mainstream. För länge sedan var det något av en intellektuell elit som höll till här, helt enkelt för att man behövde tillhöra den begåvade halvan av befolkningen bara för att ta sig ut på internet och delta på ett diskussionsforum. Några sådana spärrar finns inte längre och numera är det antagligen ungefär samma intelligensnivå på Flashback-användare som Facebook-användare. Sådant ger givetvis avtryck i trådkvalitén.

Då har du dålig koll. Jag har sett flera ryska påverkans attacker på Flashback under åren.
För ett tag sedan kom ny reggade konton som spammade 20-30 trådar med telegramlänkar till pro ryska telegram kanaler. Detta skedde nästan dagligen under flera månader, fattar inte riktigt hur du missat det?

De riktade oftast in på polariserande trådar där de hade störst chans att underminera förtroendet till staten, med människor och offentlig organisationer samt demokratin.

Nu på senaste tiden har vi en mängd olika AI konton som aktivt sprider desinformation och ryskt narrativ.
Citera
2026-01-10, 15:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Propaganda. Tar vi nu och kollar på just det exempel som du gav här, vilket är ett utmärkt exempel på hur åsikter skapas över något som inte ens är i närheten av att hända utan en stor "scare factor" för att utmåla någon som ond.

Nu är inte poängen att skydda Trump, det är en observation av hur nyheter skapas och av vilken anledning.

Kollar vi just på den amerikanska miljön, samt om hur nyheter skapas därifrån så måste man förstå att både Demokraterna och Republikanerna har sina mediakontakter som i sin tur har kontakter med media bland annat utomlands. Kanaler är bias och står för olika sidor och vinklar olika mycket - vi tar CNN som ett exempel som förr i tiden var ett respekterat nyhetsbolag men numera är öppet Demokraternas propaganda organ tillsammans med rad andra bolag. Inte tala om CIA kopplingarna inom nyhetstidningar - Operation Mockingbird. Ifall dom nu släppte sin kontroll över nyheterna eller inte - det kan man undra sig, men vi vet om också att det finns politiska grupper inom CIA som hjälper bland annat Demokraterna.

I och med det så är det väldigt ofta enbart Demokratiska nyhetskällor som når Europa, detta för att de som nu kontrollerar EU/FN sammarbetar rejält med Demokraterna eftersom dom står under samma ideologiska synvinkel och vill ha samma mål - globalismen. Ifall man nu anser att det skulle vara någon form av konspiration så skulle jag kontra med - Jaha, varför har vi Pride-flaggan överallt? Varför är Woke-globalism, Pride, Soros (kärt barn har många namn) så otroligt influerande inom NATO, USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, FN, EU med mera.

Det man måste förstå här är att det vi läser i Europa är stort sett vinklad amerikansk propaganda. Och i just detta fall så handlar det om att få Trump att se så hemsk ut som möjligt, oavsett hur situationen faktiskt ser ut och varför man gör något.

Man påpekar väldigt ofta om Kina att dom lever i sitt övervakningssamhälle i propagerade miljöer där det censureras, tystas ner med mera - Men vad egentligen händer i Europa? Eller i Amerika? Vi är där man påstår Kina är - vi har samma push för övervakning, censur av politiska motståndare, tycker och säger du fel kan du bli fängslad.

Men det är lite sådär, George Floyd - inte fick vi höra att han hade ätit en massa fenta innan dom plocka honom? Hunter bidens laptop - Nej den fanns inte alls tills hårddiskarna läckte på nätet. Epstein? Nej det är bara en konspiration.

Samtidigt så blir vi i Europa så otroligt påverkade av Amerikansk inrikespolitik. För hur mycket relaterat hade George Floyd, kvinnan som blev skjuten av ICE eller något sånt där med Sverige eller Europa? Inget - vi importerar deras problem via deras nyheter som är menat att skapa en förändring och där har vi kraften med hjärntvättning att dom hjärntvättar inte bara sin egna befolkning - dom hjärntvättar alla som utsätts för nyheten och inte fokuserar vi på våra egna problem och pratar om dom? För att det gynnar inte rörelsen som försöker skapa revolt.
Jaha, och där kapade du nu själv din tråd till att föra ut stollehögerpropaganda.

Det är en jäkla wall of text i din TS med massor med helt ouppbackade påståenden om en massa saker. Är det jobbigt för dig att det finns så många på Flashback som käftar emot stollehögern? Blir du kränkt? Isf är du en snöflinga och Flashback är inte din grej. Stick o brinn, pucko.
Citera
2026-01-10, 15:35
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jaha, och där kapade du nu själv din tråd till att föra ut stollehögerpropaganda.

Det är en jäkla wall of text i din TS med massor med helt ouppbackade påståenden om en massa saker. Är det jobbigt för dig att det finns så många på Flashback som käftar emot stollehögern? Blir du kränkt? Isf är du en snöflinga och Flashback är inte din grej. Stick o brinn, pucko.

På tal om snöflingor, blev det för mycket text för dig? Tror du inte reddit vore lämpligare för dig? Där slipper du stollehögern så kan du få "käfta emot" hur mycket du vill. Men det blir ju bara med dina egna, förstås.

Till TS: Vad är det som har förändrats på 20 år tror du? Vad är det som är förändrat i klimatet? Alla profiler ifrån förr, känner du igen dem i de här mupparna som dravlar här dag ut och dag in? Klientelet har skiftat i samma takt som försämringen, om någon bara kunde se vad det är för klientel.
Senast redigerad av Maxima95 2026-01-10 kl. 15:38.
Citera
2026-01-10, 15:56
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Nej, det det går samma väg runt oavsett ideologi. För det du inte inser är att det är mycket större och du måste "zooma ut" för att se helheten av vad som händer. Hur ideologier sprider sig, den onsynliga kamp som befinner sig överallt för att kontrollera människor.

Låt oss ta Nazisterna som slåss för Ukraina som ett annat exempel. Det här har inget att göra med Anti eller Pro Ukraina eller Ryssland utan vi har Ny-Nazistiska organisationer som har gått hand i hand med hela Ukraina rörelsen sen 2014 startande med Misantropic Division, men sen också en jävla massa Nato och EU resurser har gått in i det hela för att skapa ett inbördeskrig som slutade med ett krig. Dessa nazister helt plötsligt fanns inte - Azov är en homosexuell judisk organistaion och allt annat som man sprider som propaganda för att förvrida sanningen. Det är ju ändå krigspropaganda och man behöver stöd för kriget.

Eller så kan vi ta Obama och jagandet av att han inte skulle vara en Amerikan utan Nigeriansk medborgare som har en transexuell man vid namn Mikael som fru.

Poängen här är att saker och ting kallas "psy ops" - allt är designat och det får du kalla hur mycket konspiration du vill - men kan du inte förstå att det finns olika ideologier och factioner där ute med olika allianser, kontroll av flöden, nationer, banker med mera som alla vill påverka dig om hur du tycker och tänker - ja du behöver inte tro på det. Men det existerar gott med påverkans kampanjer från alla sidor och ideologier - andra är mer aktiva än andra och man måste också se vart någonstans flödena av nyheter som kommer ifrån vilken källa med vilket budskap för vilken ideologi.

Du tycker det är stollehögerpropaganda för att du inte förstår att alla sidor gör precis samma sak. Du kan inte se din egna sida inom politiken. Jag kan lägga det på nivån att påstå att Kina är ett korrupt land som övervakar sina medborgare samt censurerar dom - men vad gör Sverige? Vad gör EU? Här glider jag ner i ämnet att ingen vill kolla på sig själv för det medvetandet finns inte. Vi har ett samhället fyllt av propaganda från alla håll och hörn, men vi är inte medvetna om det. Och det är själva poängen här att sprida ett budskap om att allt vi läser och tycker kommer någonstans ifrån och att folk vill påverka för deras ideologiska grund och dom kommer göra allt för att göra det, oavsett grunden är sant eller falskt, folk har en anledning till varför nyheten X sprids.

Varför hatar alla Trump? För han går emot mainstreamet och rika ideologiska organisationer som vill förstöra honom på grund av det, så dom pushar överallt att alla ska hata honom. Innan han skulle bli president så var han omtyckt av allt och alla, kunde hänga med både Bill och Hillary Clinton - han går in i politiken och där blev han plötsligt rasist och Hitler själv.

För att jag säger det så betyder inte att jag håller för Trump - jag observerar enbart vad jag ser händer runt Trump. För Trump är inte den enda personen som blir utsatt, och folk oavsett ideologi blir utsatta för det hela. Både vänster och höger gör såna här attacker mot varandra, hur omfattande det blir är baserat på vem som försöker pusha vad för något som äger vad för media kontakter för att sprida nyheten. Sen går det att kritisera Trump för hans politik, men det är inte vad ämnet handlar om för det är inte själva ämnerna i sig som det handlar om, utan snäppet mer utzoomat hur dessa ämnen presenterar sig för folk och hur folk använder presentation för att skapa en begränsad världsbild där dom inte får reda på sanningen eftersom vi har aktivister som förstör trådar och diskussion.

Du behöver inte hålla med mig, men jag lovar dig såhär min käre vän - tänker du till så kan du säkert komma på flera liknande situationer men handlar om precis det jag pratar om men tvärttom gällande ideologierna.
Citera
2026-01-10, 16:02
Medlem
Läsvärt. Särskilt för de/ oss/ som är politiskt intresserade. I en överskådlig framtid är fria demokratiska val inte längre självklara att genomföra .
Dels att det pågår påverkan.
Och som en direkt följd av det uppstår ifrågasättanden av valresultaten. Anklagelser och protester som försvårar tillträdande av nya regeringar. Och medborgarna tappar förtroendet för valprocessens legitimitet. Bäddar för envåldshärskare. Eller inbördeskrig emellan diverse militanta klaner och kriminella gäng.
Vi människor har skapat system som vi har svårt att kontrollera. Historiskt har många högtstående samhällsstrukturer rasat samman. Är vi snart där igen .... ?
Citera
2026-01-10, 16:02
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Till TS: Vad är det som har förändrats på 20 år tror du? Vad är det som är förändrat i klimatet? Alla profiler ifrån förr, känner du igen dem i de här mupparna som dravlar här dag ut och dag in? Klientelet har skiftat i samma takt som försämringen, om någon bara kunde se vad det är för klientel.

Det som har förändrats är att vi har aktiva grupper av aktivister och påverkans kampanjer på forum och internet eftersom man vill dölja, tysta och för 20 år sen så hade man inte den kontroll, organisering eller rekryterna till det. För 20 år sen hade väldigt få partier och politiska grupper koll på internet, det är skillnad nu.

Vi har fortfarande organiska användare kvar, men den stora delen icke organiska användare har blivit klart större.
Citera
2026-01-10, 16:33
Avstängd
PK-befriads avatar
Tystandet av oliktänkande har satts i system helt klart. Allt för att kontrollera narrativet. Det hade man kunnat stå ut med om det inte vore så att även vissa av Flashbacks moderatorer har fallit hän till sådan ondska.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-01-10 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in