2026-01-10, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Logga in på SEB med din bank-id. Länsa kontot om det finns någon deg där. Det är ju trotts allt ditt konto.

Annars kan du ju luska runt och se om Swish på kontot är knutet till något nummer.
Jag kan inte logga in, då mitt bankid är spärrat. Jag har aldrig haft nå konto på SEB. Numret som personerna har swichat till finns det ingen ägare till längre.
Citera
2026-01-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Man kan ha olika Bank-ID samtidigt på olika enheter. Därför är det viktigt att spärra sitt Bank-ID om telefonen blir stulen och inte bara skapa ett nytt.

"Ditt BankID är knutet till BankID säkerhetsapp i din mobiltelefon eller surfplatta. Om du har flera mobiltelefoner och/eller surfplattor kan du ha ett BankID kopplat till varje enhet. Din bank kan ha bestämt ett maximalt antal BankID som du kan ha."

https://support.bankid.com/sv/fragor/anvanda-mobilt-bankid

Dock borde det (för polisen) gå att kontrollera telefonens position när Bank-ID:t använts.
När jag gick igenom min telefon, Gmail och icloud så är den använd av en dator och en mobil. Inga av dess är jag. Min mail var också vidarebefordrad till en annan mail, helt okänd för mig.
Jag har bytt telefon minst 4 gånger under 1,5 år men jag har aldrig stängt ner gamla bankid, utan bara skapat nya.
Citera
2026-01-10, 07:36
Medlem
Citat:
Man kan ha olika Bank-ID samtidigt på olika enheter. Därför är det viktigt att spärra sitt Bank-ID om telefonen blir stulen och inte bara skapa ett nytt.

"Ditt BankID är knutet till BankID säkerhetsapp i din mobiltelefon eller surfplatta. Om du har flera mobiltelefoner och/eller surfplattor kan du ha ett BankID kopplat till varje enhet. Din bank kan ha bestämt ett maximalt antal BankID som du kan ha."

https://support.bankid.com/sv/fragor/anvanda-mobilt-bankid

Dock borde det (för polisen) gå att kontrollera telefonens position när Bank-ID:t använts.

Jag har, tyvärr aldrig spärrat några gamla bankid, utan bara skaffat nya. Jag har haft minst 4 mobilen under 1,5 år tillbaka.
När jag gick igenom mobilen så var min mail och icloud kopplat till en dator och en telefon, ingen av dessa var mina. Den ena stod att den var i min stad där jag befinner mig.
Citera
2026-01-10, 12:57
Medlem
AbsAbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervag
Jag har, tyvärr aldrig spärrat några gamla bankid, utan bara skaffat nya. Jag har haft minst 4 mobilen under 1,5 år tillbaka.
När jag gick igenom mobilen så var min mail och icloud kopplat till en dator och en telefon, ingen av dessa var mina. Den ena stod att den var i min stad där jag befinner mig.

Vad stod det i brevet från SEB?

Om du inte hade något konto där - hur kunde då SEB skicka ett brev till dig?
Citera
2026-01-10, 14:38
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsAbs

Den biten är inte svår att förklara. Om jag har tillgång till ditt bank-id så kan jag registrera ett konto i ditt namn på valfri bank och de får din folkbokföringsadress automatiskt. Det är ju precis det ts påstår har hänt. Hur bedragaren fått tag i lösenordet till bank-id:t är fortfarande en obesvarad fråga.
Citera
2026-01-10, 14:44
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Så personen som hittat din mobil har koden till din mobil, koden till ditt BankID och lösenordet till ditt Apple-ID?
Citera
2026-01-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl polis/åklagare som ska bevisa att du är skyldig först?

Vad lever du i för värld?

I Sverige är du skyldig om staten och finansbranschen säger det. Rättssäkerheten är icke existerande idag.
Citera
2026-01-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsAbs

Jag minns inte ordagrant,men det stod typ att det varit aktiviteter på ett konto och att banken är skyldig att göra en undersökning och en anmälan. Så mitt bankid vart då spärrat.
Citera
2026-01-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Så personen som hittat din mobil har koden till din mobil, koden till ditt BankID och lösenordet till ditt Apple-ID?

Lösen till mail o appe-id är redan godkänt i min mobil. Så den delen är liksom lätt att komma in i och styra från andra enheter. Jag har blivit av Med mitt körkort under en tid, så jag vet inte om det har gjort att dom kan starta ett konto i mitt namn.
Citera
2026-01-10, 15:22
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Lösen till mail o appe-id är redan godkänt i min mobil. Så den delen är liksom lätt att komma in i och styra från andra enheter. Jag har blivit av Med mitt körkort under en tid, så jag vet inte om det har gjort att dom kan starta ett konto i mitt namn.
För att kunna logga in på iCloud på en dator behövs lösenordet.
Citera
2026-01-10, 15:23
Medlem
Citat:
Den biten är inte svår att förklara. Om jag har tillgång till ditt bank-id så kan jag registrera ett konto i ditt namn på valfri bank och de får din folkbokföringsadress automatiskt. Det är ju precis det ts påstår har hänt. Hur bedragaren fått tag i lösenordet till bank-id:t är fortfarande en obesvarad fråga.

Okej. Jag har inte fått något brev om att jag har en ny bank eller konto där. Men det kanske inte alltid kommer?
Jag vet inte hur nån har fått tag på min kod till min bankid.
Men det är flera andra människor inblandade. 3 personer som blivit lurad, 1 genom nån stuga som dom skulle hyra. Sen när dom swichade stod mitt namn, men inte mitt nummer. Hon som skrev om stugan verkar vara en "vanlig" person på fb. Men hon är inte inblandade, som jag har förstått det. Men jag ser ju på FUP att kontot på SEB är under mitt namn och personnummer.
Citera
2026-01-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Personen som hittade din gamla mobil måste fortfarande kunna din kod till det bankid som fanns på den, det går inte att gissa sig till eller bruteforca.

Kontentan för mig är det mest troligen är du som ligger bakom det eller att du leker dum och är med på det, kanske gett din mobil till en polare som håller i allt och du låtsas vara omedveten.
Jag har haft samma kod under alla år. Så det kan vara en orsak. Jag har också blivit hotad förra sommaren och då blev jag av med min mobil. Men det känns ju långsökt att dom/han/hon skulle vänta 1,5 år.
Jag leker inte dum, jag är inte med på det eller nåt. Försöker bara förstå och få hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in