2026-01-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du säljer droger och har torskat. Se till att ha en betydligt bättre historia än den du hittade på här när du ska på förhör. Annars får du bara brösta det.

Nej, jag säljer inte droger. Jag försökte beskriva vad som hänt. Jag fattar eller förstår det inte riktigt själv. Jag vill bara ha hjälp. Kanske nån annan som råkat ut för nåt liknande?
Jag har verkligen inte gjort nå fel, el sålt nå droger.
Citera
2026-01-09, 21:22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervag
Kan man ha olika bankid på olika enheter? Men "samma" person? El kan nån kapa min id?

Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Här kan du bli kund med bankid. https://seb.se/privat/bli-kund?icmp=sebsep_blikundp_link_x_blikund-topright

Men din historia verkar väldigt märklig om du spärrade id som blev borttappat. Mig veterligen kan man inte ha två olika bankid kopplat till samma personnummer, man kan däremot ha samma bankid på flera enheter samtidigt.

Man kan ha olika Bank-ID samtidigt på olika enheter. Därför är det viktigt att spärra sitt Bank-ID om telefonen blir stulen och inte bara skapa ett nytt.

"Ditt BankID är knutet till BankID säkerhetsapp i din mobiltelefon eller surfplatta. Om du har flera mobiltelefoner och/eller surfplattor kan du ha ett BankID kopplat till varje enhet. Din bank kan ha bestämt ett maximalt antal BankID som du kan ha."

https://support.bankid.com/sv/fragor/anvanda-mobilt-bankid

Dock borde det (för polisen) gå att kontrollera telefonens position när Bank-ID:t använts.
Citera
2026-01-09, 21:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nej, jag säljer inte droger. Jag försökte beskriva vad som hänt. Jag fattar eller förstår det inte riktigt själv. Jag vill bara ha hjälp. Kanske nån annan som råkat ut för nåt liknande?
Jag har verkligen inte gjort nå fel, el sålt nå droger.
Det är något bättre men fortfarande alldeles för dåligt. Du behöver nog hjälp av nån för att få ihop vad du ska säga.
Citera
2026-01-09, 22:00
Medlem
Personen som hittade din gamla mobil måste fortfarande kunna din kod till det bankid som fanns på den, det går inte att gissa sig till eller bruteforca.

Kontentan för mig är det mest troligen är du som ligger bakom det eller att du leker dum och är med på det, kanske gett din mobil till en polare som håller i allt och du låtsas vara omedveten.
Citera
2026-01-09, 22:03
Medlem
Citat:
Jag är åtalad men jag har inte gjort nåt. Hur kan jag bevisa det?

Du tar del av vad du blir åtalad för (via en advokat), och sen svarar du på det.

Det är ganska svårt att bli dömd om du nu är helt oskyldig.
Citera
2026-01-09, 22:13
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Nej, alltså jag har ju inte gjort nå fel. Fick bara ett brev från SEB o sen blev jag kallad till förhör. Nu har jag blivit anklagad o det ska bli rättegång.
Ska jag anlita en advokat tycker du?

Du har alltså kallats till förhör, och inte haft en utsedd advokat från Tingsrätten närvarande vid ditt misstankeförhör. Om detta stämmer är det grovt tjänstefel från TR/polisens sida, snarare pekar det på att du ställt till med något ekobrott och nu letar tips här, eftersom du redan har fått kopia på förundersökningen och nu först frågar om advokat, vilket är det första man ska skaffa innan man går på ett förhör, så då har du redan målat in dig i hörnet.
Citera
2026-01-09, 22:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag har blivit misstänkt för ett brott jag inte gjort. Det handlar om 3 swichar som jag stått som mottagare. Men det är inte mitt nummer och jag har inte begärt eller fått några pengar. Jag har inte godkänt med mitt bankid. Jag har blivit av med min mobil och sedan inte tagit bort eller stängt av 2 gammla bankid. Jag har bytt nr,telefon och bank efter detta. Polisen säger att det är ett konto på SEB, vilket jag inte ens har. Hur kan jag bevisa att jag är oskyldig?

Logga in på SEB med din bank-id. Länsa kontot om det finns någon deg där. Det är ju trotts allt ditt konto.

Annars kan du ju luska runt och se om Swish på kontot är knutet till något nummer.
Citera
2026-01-09, 22:55
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Logga in på SEB med din bank-id. Länsa kontot om det finns någon deg där. Det är ju trotts allt ditt konto.

Annars kan du ju luska runt och se om Swish på kontot är knutet till något nummer.
Du tror inte att kontot är spärrat då?
Citera
2026-01-09, 23:19
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Jaha okej. Men kan Ahmed el nån skapa ett konto? För jag såg mitt namn på swichen, fast det inte är mitt nr. Kan man välja vilket namn som helst på sitt konto?

Nej då är det du som skapT det lille vän. Hur kan de ditt lösrn för bankid,? Jo de e du
Citera
2026-01-09, 23:35
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Nej, alltså jag har ju inte gjort nå fel. Fick bara ett brev från SEB o sen blev jag kallad till förhör. Nu har jag blivit anklagad o det ska bli rättegång.

Du har alltså varit på förhör, där du inte delger någon information till oss andra. Varför inte det?

Du delger inte oss andra FUP. Varför gör du inte det?

Så, skärp dig för fan.
Citera
2026-01-10, 01:26
Medlem
Mr Hectors avatar
Erkänn bara, dina fabler kommer bara få dig att framstå som en dåre, vilket förmodligen stämmer...
Citera
2026-01-10, 06:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Personen som hittade din gamla mobil måste fortfarande kunna din kod till det bankid som fanns på den, det går inte att gissa sig till eller bruteforca.

Kontentan för mig är det mest troligen är du som ligger bakom det eller att du leker dum och är med på det, kanske gett din mobil till en polare som håller i allt och du låtsas vara omedveten.
Lite så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in