Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-09, 18:42
Medlem
Jag har blivit misstänkt för ett brott jag inte gjort. Det handlar om 3 swichar som jag stått som mottagare. Men det är inte mitt nummer och jag har inte begärt eller fått några pengar. Jag har inte godkänt med mitt bankid. Jag har blivit av med min mobil och sedan inte tagit bort eller stängt av 2 gammla bankid. Jag har bytt nr,telefon och bank efter detta. Polisen säger att det är ett konto på SEB, vilket jag inte ens har. Hur kan jag bevisa att jag är oskyldig?
Citera
2026-01-09, 18:45
Medlem
auruns avatar
Du anlitar en advokat och säger inte ett ord mer innan dess. Förstår du väl?
Citera
2026-01-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Du anlitar en advokat och säger inte ett ord mer innan dess. Förstår du väl?

Nej, alltså jag har ju inte gjort nå fel. Fick bara ett brev från SEB o sen blev jag kallad till förhör. Nu har jag blivit anklagad o det ska bli rättegång.
Ska jag anlita en advokat tycker du?
Citera
2026-01-09, 19:13
Medlem
Connykrims avatar
De kan ju kolla upp vem som står på seb kontot.
Citera
2026-01-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim

Jag vet inte om man kan se det?
Kanske i förundersökningsprotokoll?
Citera
2026-01-09, 19:40
Medlem
Noxyls avatar
Logga in på SEB med ditt bankid, då hamnar du på bedragarens konto och kan kolla vilket nummer som är anslutet till swish. Sen får polisen forska fram vem som äger numret om du inte kan slå upp det själv på tex hitta.
Citera
2026-01-09, 19:42
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervag
Jag har blivit misstänkt för ett brott jag inte gjort. Det handlar om 3 swichar som jag stått som mottagare. Men det är inte mitt nummer och jag har inte begärt eller fått några pengar. Jag har inte godkänt med mitt bankid. Jag har blivit av med min mobil och sedan inte tagit bort eller stängt av 2 gammla bankid. Jag har bytt nr,telefon och bank efter detta. Polisen säger att det är ett konto på SEB, vilket jag inte ens har. Hur kan jag bevisa att jag är oskyldig?
Men du har haft ett konto på SEB tidigare?
Citera
2026-01-09, 19:43
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Jag vet inte om man kan se det?
Kanske i förundersökningsprotokoll?

Banken ser det och polisen så fort dom frågar seb.

Då ser det att det är ahmed eller nån som står på kontot och inte du.
Citera
2026-01-09, 19:47
Medlem
Citat:

Det är väl polis/åklagare som ska bevisa att du är skyldig först?
Citera
2026-01-09, 19:57
Medlem
Citat:

Anmälde du att din telefon försvann?
Ringde du banken och spärra ditt bank ID efter telefonen försvann och varför inte? Det hade vilken normal människa som helst gjort.
Din historia låter konstig.
Citera
2026-01-09, 20:02
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim

Det måste ju vara TS som står på kontot, annars hade väl varken banken eller polisen hört av sig. Om det TS säger stämmer är det någon som öppnat ett konto med ett stulet bankid.
Citera
2026-01-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Anmälde du att din telefon försvann?
Ringde du banken och spärra ditt bank ID efter telefonen försvann och varför inte? Det hade vilken normal människa som helst gjort.
Din historia låter konstig.

Ja och dom hittade min telefon. Jag spärrade mitt bankid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in