2026-01-10, 12:57
Medlem
Ajogens avatar
Personal på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg som inte lyckades ta sig till jobbet under snökaoset måste ta ut komp eller semester för att slippa löneavdrag.

Löneavdrag efter snökaos upprör

”Personalen kämpar för att ta sig till jobbet för att ta hand om patienterna”, skriver en anställd till tidningen och fortsätter: ”Under tiden sitter ledningen hemma i digitalt möte med sina kollegor och beslutar att de anställda bara får betalt för den tid de är på sin arbetsplats”.

Kan man verkligen göra så här? Det är mycket ledsamt att sjuksystrar blir behandlade på det här viset i Sverige. Riktigt ovärdigt gjort gentemot dem i min mening.

Sånt här får ju bara personal att lämna yrket. Hur ska vården gå runt utan sjuksystrarna?
Citera
2026-01-10, 13:07
Medlem
Onanikrems avatar
De är inte rädda om personalen helt enkelt.
För 15+ år sedan dejtade jag en syrra som jobbade i Norge och bodde i Sverige, hon jobbade två veckor och var ledig två veckor, fritt boende i Norge, två fria hemresor i månaden och hon tjänade nästan det dubbla mot det hon gjorde i GBG när hon jobbade där. Så tar man hand om personalen.
Nu var hon OP-syrra och ingen undersköterska, men i alla fall.
Citera
2026-01-10, 13:10
Medlem
bellusorcas avatar
Förvånar mig inte att Sahlgrenska gör såhär eftersom det sjukhuset måste tävla om förstaplatsen för Sveriges sämsta arbetsgivare
Citera
2026-01-10, 13:31
Medlem
Går de anställda på Sahlgrenska efter timlön? Har man fast månadslön så tror jag nästan alla företag struntar i det här med att man inte kunde komma till kontoret/arbetsplatsen när det var snökaos.

Men nu antar jag att sjukhuset väl ändå försökte hjälpa personalen att komma till jobbet? Det är ändå en arbetsplats där personalen behöver vara närvarande tänker jag.

Eller gjorde sjukhusets chefer ingenting för att hjälpa de anställda att komma till jobbet?
Citera
2026-01-10, 13:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Går de anställda på Sahlgrenska efter timlön? Har man fast månadslön så tror jag nästan alla företag struntar i det här med att man inte kunde komma till kontoret/arbetsplatsen när det var snökaos.

Men nu antar jag att sjukhuset väl ändå försökte hjälpa personalen att komma till jobbet? Det är ändå en arbetsplats där personalen behöver vara närvarande tänker jag.

Eller gjorde sjukhusets chefer ingenting för att hjälpa de anställda att komma till jobbet?
Det verkar inte som det. Som jag förstått det ligger dock alltansvar på arbetstagaren. Men då sjukhus är essentiella för samhället så kan man tycka att någon form av praxis borde finnas.
Citera
2026-01-10, 13:44
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-01-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Personal på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg som inte lyckades ta sig till jobbet under snökaoset måste ta ut komp eller semester för att slippa löneavdrag.

”Personalen kämpar för att ta sig till jobbet för att ta hand om patienterna”, skriver en anställd till tidningen och fortsätter: ”Under tiden sitter ledningen hemma i digitalt möte med sina kollegor och beslutar att de anställda bara får betalt för den tid de är på sin arbetsplats”.

Kan man verkligen göra så här? Det är mycket ledsamt att sjuksystrar blir behandlade på det här viset i Sverige. Riktigt ovärdigt gjort gentemot dem i min mening.

Sånt här får ju bara personal att lämna yrket. Hur ska vården gå runt utan sjuksystrarna?

Vad sägs om att göra som oss andra, dvs köpa en 4wd bil så att du tar dig fram oavsett?

Litar man på bussen så gör man det väldigt enkelt för sig.
Citera
2026-01-10, 13:48
Medlem
Citat:
Det verkar inte som det. Som jag förstått det ligger dock alltansvar på arbetstagaren. Men då sjukhus är essentiella för samhället så kan man tycka att någon form av praxis borde finnas.

Precis, ett sjukhus är en viktig arbetsplats. Arbetsgivarnas skyldighet borde därför vara att hjälpa till att lösa situationen när de anställda inte kan ta sig till jobbet.

Hämta upp de anställda som bara måste finnas på plats med rätt typ av fordon.

Enligt min åsikt så kan inte Sjukhuset i efterhand efter varit helt passiva och bara sett på när de anställda ringer in och säger de kan inte komma fram till jobbet och sedan kräva löneavdrag. Någon krishantering måste det ju ändå finnas tänker jag.
Citera
2026-01-10, 13:53
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Eget ansvar att ta sig till jobbet, vet man att det kommer mängder med snö så planerar man.
Kanske gå upp 2tim innan för att va säker att man kommer i tid.
Citera
2026-01-10, 14:11
Medlem
Jag förstår inte? Menar ni att folk ska få lön även om de inte är på jobbet?
Citera
2026-01-10, 14:14
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Precis, ett sjukhus är en viktig arbetsplats. Arbetsgivarnas skyldighet borde därför vara att hjälpa till att lösa situationen när de anställda inte kan ta sig till jobbet.

Hämta upp de anställda som bara måste finnas på plats med rätt typ av fordon.

Enligt min åsikt så kan inte Sjukhuset i efterhand efter varit helt passiva och bara sett på när de anställda ringer in och säger de kan inte komma fram till jobbet och sedan kräva löneavdrag. Någon krishantering måste det ju ändå finnas tänker jag.

Du tycker att regionen (sjukhuset) ska ha bandvagnar eller liknade redo för att användas 1-2 dagar om året. Är det rimligt?

Vad det gäller löneavdrag, varför ska arbetsgivaren betala för personal som inte kommer på jobbet? Går inte kollektivtrafiken för att snöröjningen inte räcker till så är det knappast arbetsgivarens ansvar att ersätta för detta.
Citera
2026-01-10, 14:28
Medlem
eldrattans avatar
Som vanligt är det gnällspikarna inom vården som vill helst få extra betalt bara för att plogbilen förde oväsen och de drabbades av diverse psykiska påfrestningar. Allt är som vanligt med andra ord. Brukar vara vården som börjar sitt gnällande och pengatiggande först av alla offentliga verksamheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in