2026-01-09, 21:15
  #1177
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Spontant fattar jag varför man nekar till innehavet. Men i detta fall har hon ett dubbelt förtroendekapital, ett som politiker och ett som polis. Om det nu visar sig vara narkotika i påsen (vad annars?) kanske det hade varit bättre att ha ett uttänkt svar på varför den fanns där istället för att neka kännedom om den och blåljuga sina kollegor upp i ansiktet. Att neka är inte till fördel när det gäller myndighetsutövare. Hon är körd hursomhelst men hade kanske kunnat rädda upp en del av det genom att visa ånger och förklara det genom privata problem. Nu är hon totalkörd och dessutom en lögnerska som inte kan ta ansvar för sina handlingar.

Personligen kan jag väl komma på en anledning till att neka till innehav, nämligen att man inte hade något innehav...
Låt oss se vad utredningen säger
Citera
2026-01-09, 21:19
  #1178
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Snabbtest på urin görs konstant. Det finns alltså snabbtest på urin och på substans.

Inte av polisen och det görs inga snabbtester hos polisen på polisstationen heller.
Provtagning görs alltid på VC/sjukhus/akut och snabbtest endast om polisen även begär detta.

Sen verkar även lite Transportstyrelsens uttalande lite mysko och ”egen” citerat i media.
Dom brukar endast uppge när körkortet återkallats av dom eller när det omhändertogs av polis.
Ibland varför dom återkallat ett körkort, men aldrig varför det omhändertagits eller var.
Att transportstyrelsen uppger att det omhändertogs vid en vägkant, ställer jag mig tveksam till.
Att uppge att polis omhändertagit körkortet 28/12 p.g.a misstanke om trafikbrott stämmer bättre.
Citera
2026-01-09, 21:20
  #1179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Inte alls. Bikarbonat har jag hemma, för novalucol behöver man besöka ett apotek. Det har jag inte gjort på 20 år. Min poäng är att det finns fler pulver än olagliga droger att förvara i ziplock-påse. Tror jag även har både socker och salt i ziplock-påsar i bilen.
Den springande punkten är inte om man kör runt med ett fördelat skafferi i bilen, utan varför man bär det på kroppen. Påsen hittades vid kroppsvisitation.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Personligen kan jag väl komma på en anledning till att neka till innehav, nämligen att man inte hade något innehav...
Låt oss se vad utredningen säger
Du menar att hon glider runt med en påse med bakpulver i fickan varje dag? Inte omöjligt, bara föga troligt.
Citera
2026-01-09, 21:22
  #1180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De kan väl ta in dig och sedan måste du ta prov på station blås eller blodprov.

Men som polis hon är vet hon ju klart sina rättigheter. Dvs man kan vägra blåsa på plats, kanske låtsas bara. Sedan bli dragen till station. Allt då för man ska få tid att nyktra till så det kommer under gränsen. Inte då bara 0,2 utan även då 1,00 för att slippa straff för grovt rattfylleri.


Låtsas får man nog göra då det verkar olagligt att vägra.

Utöver att man troligen får ett lägre värde som du skriver är en annan fördel med blodprovet att det verkar ta ett par dagar eller veckor att få svar. Jag tvivlar på att man får köra under tiden, om polisen har andra bevis på att man är berusad, men det köper ju lite tid om man av någon anledning vill fördröja strafföreläggandet eller fällningen.

Och så i det här fallet när det rör sig om en offentlig person så är det uppenbart en fördel att det under de dagar som tidningsdrevet går ju inte finns någon uppgift om exakt promillehalt. Kanske kommer mätvärdet aldrig ut i offentligheten om de som handhar ärendet därefter inte skvallrar lika mycket till journalister som poliser "på golvet", eller helt enkelt för att media gått vidare när resultatet fastställts och hellre använder platsen för andra nyheter. Men även om man publicerar utfallet så lär ju detta få bra mycket plats och uppmärksamhet när storyn inte är "het" längre, så länge inte man siffran inte är exceptionellt hög.
Citera
2026-01-09, 21:29
  #1181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Den springande punkten är inte om man kör runt med ett fördelat skafferi i bilen, utan varför man bär det på kroppen. Påsen hittades vid kroppsvisitation.


Du menar att hon glider runt med en påse med bakpulver i fickan varje dag? Inte omöjligt, bara föga troligt.
Mitt inlägg handlade om alltså om att jag tycker publiceringen var förhastad, jag tycker man borde väntat till analysen är färdig.
Citera
2026-01-09, 21:44
  #1182
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Tack för vänligheten. Varför tar du upp då hur många hundratals gånger du har varit över 1 promille. Totalt meningslöst.

Skilj på att man som privatperson kan se om nån har över en promille och vad som gäller i en rättssal. Detta är ganska enkelt.
Citera
2026-01-09, 21:44
  #1183
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Inte av polisen och det görs inga snabbtester hos polisen på polisstationen heller.
Provtagning görs alltid på VC/sjukhus/akut och snabbtest endast om polisen även begär detta.

Sen verkar även lite Transportstyrelsens uttalande lite mysko och ”egen” citerat i media.
Dom brukar endast uppge när körkortet återkallats av dom eller när det omhändertogs av polis.
Ibland varför dom återkallat ett körkort, men aldrig varför det omhändertagits eller var.
Att transportstyrelsen uppger att det omhändertogs vid en vägkant, ställer jag mig tveksam till.
Att uppge att polis omhändertagit körkortet 28/12 p.g.a misstanke om trafikbrott stämmer bättre.

Transportstyrelsen och den namngivna personen som som uttalade sig alternativt annan personal har med all säkerhet sett det som skrivits. Ändå har man inte kommit med en dementi eller ett tillrättaläggande. De talat för att det stämmer. För jag fattar inte varför Transportstyrelsen skulle vilja att en felaktighet snurrar runt i media.
Citera
2026-01-09, 21:47
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Mitt inlägg handlade om alltså om att jag tycker publiceringen var förhastad, jag tycker man borde väntat till analysen är färdig.


Man har gjort bedömningen att det är troligt nog att det faktiskt rör sig om det brott man misstänker. Medan det (på skämt) nämns diverse andra och lagliga pulver man kan ha i påsar här i tråden så vet naturligtvis alla poliser hur kokain ser ut och luktar, och vad för sorts behållare slutkund får det i. Dessutom är det ju faktiskt just kokain man brukar ha när är ute och fyllekör påtänd sent på kvällen. Det är ju faktiskt roligare att ha med det till fest än något pulver som är lagligt.

Sedan kan Aftonbladet ju ha bakgrundsinformation som styrker sannolikheten ytterligare, men som man av olika skäl (mest troligen källskydd, men det finns ju också uppgifter som faller utanför allmänintresset även om personer som anses vara inom detta intresse) inte publicerar.

Och är man säkra nog så publicerar man naturligtvis så fort man kan. Att vara först och exklusiv på en story ger ju både journalisten och mediahuset både prestige och merförsäljning, vilket ju driver journalister långt mer än viljan att sätta dit folk.
Citera
2026-01-09, 21:52
  #1185
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tvivlar på att man får köra under tiden, om polisen har andra bevis på att man är berusad, men det köper ju lite tid om man av någon anledning vill fördröja strafföreläggandet eller fällningen.

Problemet är att Transportstyrelsen dragit körkortet. Det tyder på att det finns hyfsade bevis på att personen varit påverkad. Om hon nu vägrat blåsa, så skulle det inte finnas några bevis. (Blodprov med t.ex. alkohol eller droger tar säkert några dagar att få fastställt, gissar jag.)

Nu har Transportstyrelsen dragit kortet och det tyder på att det finns någon form av bevis. Förmodligen någon form av snabbtest av urinen som visar på att det finns droger i urinen.
Citera
2026-01-09, 21:53
  #1186
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Spontant fattar jag varför man nekar till innehavet. Men i detta fall har hon ett dubbelt förtroendekapital, ett som politiker och ett som polis. Om det nu visar sig vara narkotika i påsen (vad annars?) kanske det hade varit bättre att ha ett uttänkt svar på varför den fanns där istället för att neka kännedom om den och blåljuga sina kollegor upp i ansiktet. Att neka är inte till fördel när det gäller myndighetsutövare. Hon är körd hursomhelst men hade kanske kunnat rädda upp en del av det genom att visa ånger och förklara det genom privata problem. Nu är hon totalkörd och dessutom en lögnerska som inte kan ta ansvar för sina handlingar.

Det kan ju vara vad som helst, men i detta fall inte helt otroligt om det är narkotika.

Ja, hon har ju haft tid på sig att fundera. Kunnat ta hjälp av nån massmediaexpert och advokat. Istället stack hon huvudet i sanden. Vilken är en dålig teknik för hon kan inte styra vad bilden blir. Om hon hade gått ut före tidningarna och sagt att hon hamnat i ett missbruk och visat ånger som du säger och bokat in ett behandlingshem, så skulle en hel del kunna förlåta henne. Tycka synd om henne.

Men att dölja viss saker och ljuga om andra är inte smart. För hon blir inte lika lika lätt trodd när hon faktiskt talar sanning.


Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Personligen kan jag väl komma på en anledning till att neka till innehav, nämligen att man inte hade något innehav...
Låt oss se vad utredningen säger

Det finns ju bevisligen en påse oavsett vad den innehåller. Men hon nekar ju till att det överhuvudtaget finns en påse. Vilket känns märkligt.
Citera
2026-01-09, 21:53
  #1187
Medlem
Kämpendahls avatar
Katja Nyberg måste ju ha varit hög som ett hus. Nyberg hävdar viltolycka, åklagare att hon möjligen väjde för något mindre djur, typ en råtta. Hon hävdar att blåstestet inte gav något utslag men enligt Transportstyrelsen har hennes körkort dragits in, något Katja alltså "inte känner igen". Enligt ett snabbtest skulle Katja även varit drogpåverkad, men ingen kommentar. Polisen har beslagtagit en påse med misstänkt knark i, men det vet hon inget om. Hon har pundat så mycket att hon trodde sig vara med om en viltolycka och verkar ha missat att hon blåst positivt och blivit av med körkortet
Citera
2026-01-09, 21:59
  #1188
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Spontant fattar jag varför man nekar till innehavet. Men i detta fall har hon ett dubbelt förtroendekapital, ett som politiker och ett som polis. Om det nu visar sig vara narkotika i påsen (vad annars?) kanske det hade varit bättre att ha ett uttänkt svar på varför den fanns där istället för att neka kännedom om den och blåljuga sina kollegor upp i ansiktet. Att neka är inte till fördel när det gäller myndighetsutövare. Hon är körd hursomhelst men hade kanske kunnat rädda upp en del av det genom att visa ånger och förklara det genom privata problem. Nu är hon totalkörd och dessutom en lögnerska som inte kan ta ansvar för sina handlingar.
För att folk som drar kola är så sjukt smarta, vackra, och bäst, det är en del av ruset helt enkelt. Man ljuger och tror att man kommer undan med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in