2026-01-08, 22:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Jag spekulerar bara här, så ta mig med en rejäl nypa salt.
Dessa "snabbtestare" är förmodligen inte helt 100% tillförlitliga. Ungefär som blåsinstrumenten de tar utandningsprov med. De ger en trovärdig indikation....men visar den olaglig utandningsluft så måste ett blodprov med högre säkerhet tas för att säkerställa att maskinen inte visar fel. Jag ANTAR att något liknande gäller för dessa narkotikaprovsmaskiner som tullen används...de är generellt sett väldigt trovärdiga....men för att bekräfta med 100% säkerhet så gör man ett säkert labbtest senare för att kontrollera.

Som sagt...jag gissar hej vilt här. Men det låter trovärdigt för mig iallafall..

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Låter rimligt!

Ja, för att det ska duga som bevis måste analysen uppfylla vissa bestämda krav. Det räcker inte med ett snabbtest. Det är för rättssäkerhetens skull.
Citera
2026-01-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
På tal om påsen… är det inte brukligt att polisen gör en husis i den misstänktes bostad om de påträffar knark på denne?
Någon som vet?

YES
Citera
2026-01-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Hon har, otvivelaktigt och uppenbarligen, tid.
Kör i fyllan dessutom.
Lägsta av de lägsta.

Jobbar hårt för sverige genom att köpa kokain?
Jobbar hårt men stödjer foxtrot med pengar?
Du är inte så klipsk du.
Det här är glasklart hon har blåst över en hel promille enligt åklagaren det är grov rattfylla körd som politiker sparken som polis ! Knarket blir ju grädden på moset om det nu är knark SD kärringen lär få krypa in på eget boende
Citera
2026-01-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossanSE
Det här är glasklart hon har blåst över en hel promille enligt åklagaren det är grov rattfylla körd som politiker sparken som polis ! Knarket blir ju grädden på moset om det nu är knark SD kärringen lär få krypa in på eget boende

Om du har tagit droger och kör bil blir du formellt dömd för rattfylleri (eller grovt rattfylleri) enligt 4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Vem har sagt att hon druckit?

Polisen stannade henne då dom fått ett tips och följt henne till hennes kran.
Dom stannade hennes bil när hon lämnar, gör en kroppsvisitation, hittade vad hon köpt, tog in henne för provtagning (vilket hon påstår är alkotest)
Polisen har tagit urinprov som hon hoppades skulle visa negativt, vilket visade positivt direkt.
Katja blev av med körkortet.
Hon nekade provsvaret och brottslig handling varpå de var tvungen att även ta blodprov för analys.

Ämnet i påsen visade även det positivt, men då hon nekar skickar dom även det för analys.

Nu utreds ärendet av hennes egna speciella utredningsgrupp hos polismyndigheten. Blir intressant att se vad dom kommer fram till. 🙄
Citera
2026-01-08, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En liten hake i detta kanske? Har Transportstyrelsen tagit körkortet av henne p.g.a att hon varit berusad vid ratten eller har det hänt något annat också?

Enligt polisen tog de henne vid nån slags trafikkontroll. Jag förmodar att det är en sån där blåstest som man får göra i bilen. Man tog också hennes körkort och hittade en påse med vitt pulver.

Enligt henne själv väjde hon för vilt och blev sen tagen till polisstationen för att blåsa. Hon blåste noll enligt henne själv. Hon nämnde inget om körkortet eller påsen trots att hon visste att det skrevs om det.

Citat:
Under mellandagarna råkade jag ut för en viltolycka med bilen. I samband med detta fick jag åka ner till polisstationen och blåsa för alkohol som då inte visade något utslag. Det är därför med stor förvåning som jag tar del av det som nu skrivs om mig och den här händelsen. Enheten för särskilda utredningar tittar nu på det här, vilket jag välkomnar eftersom jag inte känner igen mig i detta”, skriver hon i en kommentar till TT.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-ledamot-nekar-till-grovt-rattfylleri.db05f61f-e425-55ba-a934-f203ba1d6891

Hon förlorade ju körkortet samma kväll. Ändå är hon helt chockad idag över att vara misstänkt för grovt rattfylleri . Hon ger inte heller en egen förklaring till varför körkortet rykte.

Jag använde inte narkotika och dricker inte alkohol. Jag skulle yla och skrika om jag blåser noll och har en påse bordssalt på mig, men ändå blir misstänkt för grov rattfylla och narkotikabrott. Men hon nämner varken körkortet eller påsen till TT. Inte ett ljud om det.

Det är inte trovärdigt.
Citera
2026-01-08, 22:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crzfx
Om du har tagit droger och kör bil blir du formellt dömd för rattfylleri (eller grovt rattfylleri) enligt 4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Vem har sagt att hon druckit?

Polisen stannade henne då dom fått ett tips och följt henne till hennes kran.
Dom stannade hennes bil när hon lämnar, gör en kroppsvisitation, hittade vad hon köpt, tog in henne för provtagning (vilket hon påstår är alkotest)
Polisen har tagit urinprov som hon hoppades skulle visa negativt, vilket visade positivt direkt.
Katja blev av med körkortet.
Hon nekade provsvaret och brottslig handling varpå de var tvungen att även ta blodprov för analys.

Ämnet i påsen visade även det positivt, men då hon nekar skickar dom även det för analys.

Nu utreds ärendet av hennes egna speciella utredningsgrupp hos polismyndigheten. Blir intressant att se vad dom kommer fram till. 🙄

Överåklagaren har sagt att hon är misstänkt för grovt rattfylleri (minst 1 promille). Inte drograttfylleri.

Citat:
Anders Jakobsson, överåklagare och kammarchef på särskilda åklagarkammaren säger till DN att de har ett ärende med en tjänstledig polis som är riksdagsledamot.

– Det handlar om grovt rattfylleri och ringa narkotikabrott, säger han.

– Vi har tagit en liten påse i beslag. Det är en beslagspåse med vitt pulver i. Men vad det är i den vet inte jag eftersom den ska skickas på analys, säger han.

https://www.dn.se/sverige/riksdagsledamot-for-sd-gripen-for-rattfylla/

Vet du att det är ett tips etc eller antar du det?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-01-08 kl. 22:45.
Citera
2026-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Under mellandagarna råkade jag ut för en viltolycka med bilen. I samband med detta fick jag åka ner till polisstationen och blåsa för alkohol som då inte visade något utslag. Det är därför med stor förvåning som jag tar del av det som nu skrivs om mig och den här händelsen. Enheten för särskilda utredningar tittar nu på det här, vilket jag välkomnar eftersom jag inte känner igen mig i detta”, skriver hon i en kommentar till TT.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-ledamot-nekar-till-grovt-rattfylleri.db05f61f-e425-55ba-a934-f203ba1d6891

Hon var alltså så packad att hon inte minns något?
Hon kanske borde söka hjälp ...
Citera
2026-01-08, 22:48
Medlem
Morgonrodnads avatar
Den här typen av nolla är ganska vanliga i SD-leden. Och det helt medvetet. Mattias Karlsson lanserade ju en strategi som gick ut på att lyfta fram kvinnliga politiker utan bakgrund av invandringskritik eftersom dessa sällan kunde beslås med att ha sagt något rasistiskt. Vips har vi kolasniffande expolisern i riksdagen.
Citera
2026-01-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Överåklagaren har sagt att hon är misstänkt för grovt rattfylleri (minst 1 promille). Inte drograttfylleri.

Det finns ingenting som heter "drograttfylleri" mer än i folkmun. Är du märkbart påverkad av substans när du kör bil så blir du dömd för Grovt rattfylleri.
Citera
2026-01-08, 22:59
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Den här typen av nolla är ganska vanliga i SD-leden. Och det helt medvetet. Mattias Karlsson lanserade ju en strategi som gick ut på att lyfta fram kvinnliga politiker utan bakgrund av invandringskritik eftersom dessa sällan kunde beslås med att ha sagt något rasistiskt. Vips har vi kolasniffande expolisern i riksdagen.

Ingrid Carlqvist tror att Katja är oskyldig, och att det är en SD-hatande polis som försöker sätta dit Katja genom att plantera en kokainpåse.

https://www.youtube.com/watch?v=rrQrb7ffu_8
Citera
2026-01-08, 22:59
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Hon hade över en promille i alkotestet ! Hon är hel rökt som politiker och polis

Förmodligen, speciellt med tanke på att hon själv propagerat för hårdare straff.

Vi får se hur utfallet blir visar det sig vara grov rattfylla lär SD tvingas peta henne.
Citera
2026-01-08, 23:04
Medlem
Citat:

Hon kan mycket väl blåsa noll och ändå torska på grov rattfylla. Det är exakt samma brott som om hon hade supit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in