2026-01-09, 18:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är tveksamt om hela kroppen fick plats i kylskåpet. Inte ens med frysens hjälp borde det vara problemfritt. Visst, det är alltid lätt att vara efterklok. Men det var inget trevåningshus på 280 kvm dom sökte av, utan ett litet attefallshus.

Men säg nu att polisen enbart sökte efter henne levande. Dom söker av utan att hitta henne, sen låter dom gm löpa fritt i 10 timmar i hopp om att han ska leda dom till henne? Borde inte oron infinna sig att hon kan ligga skadad, utomhus i minusgrader?

Finns väl inget som pekar på att ingen annan polis än den som gjorde initial hemlig husis arbetade med fallet?
Man kan väl ha letat och spanat samtidigt med olika resurser...
Citera
2026-01-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Finns väl inget som pekar på att ingen annan polis än den som gjorde initial hemlig husis arbetade med fallet?
Man kan väl ha letat och spanat samtidigt med olika resurser...

Jag antar att det var fler än 1 polis som gjorde husrannsakan, och då även med hund. Dom hade redan slagit på stora trumman med sökinsatser eftersom dom misstänkte våldsbrott av en tidigare dömd pedofil, som försökt rövat bort en flicka. Hans hus borde ju behandlats som själva guldgruvan av alla tänkbara ställen. Att då söka igenom den med 1 till synes slarvig polis känns märkligt.
Citera
2026-01-09, 18:31
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Jag antar att det var fler än 1 polis som gjorde husrannsakan, och då även med hund. Dom hade redan slagit på stora trumman med sökinsatser eftersom dom misstänkte våldsbrott av en tidigare dömd pedofil, som försökt rövat bort en flicka. Hans hus borde ju behandlats som själva guldgruvan av alla tänkbara ställen. Att då söka igenom den med 1 till synes slarvig polis känns märkligt.

Jag tror den initiala husisen genomfördes av en eller två patruller och riktade sig främst mot att se om BO fanns vid liv i stugan.
Just eftersom den var hemlig så var man troligtvis inte intresserad av annat än att se om BO fanns där eller ej. Å andra sidan kan de mycket väl ha uppdagat ett ostädat badrum med såpass många spår att man redan där förstod att hon inte ligger skadad någonstans. Om så är fallet förstår jag i allra högsta grad beslutet att inte göra någon insats innan man vet var kroppen finns.

Men om de bara var där i syfte att se om BO var där, och därför inte genomsökte huset noggrannare så finns det inget som säger att patruller som inte genomförde husis samtidigt följde upp spår och sökte med hund i skogarna närmre brottsplatsen.

Att låsa sig vid att bara kommentera på det som framkommit istället för att tänka att saker som inte framkommit mycket väl kan ha skett utan vår vetskap är lite väl fyrkantigt va? Outside the box som man säger...
Citera
2026-01-09, 18:41
Medlem
Citat:
Jag tror den initiala husisen genomfördes av en eller två patruller och riktade sig främst mot att se om BO fanns vid liv i stugan.
Just eftersom den var hemlig så var man troligtvis inte intresserad av annat än att se om BO fanns där eller ej. Å andra sidan kan de mycket väl ha uppdagat ett ostädat badrum med såpass många spår att man redan där förstod att hon inte ligger skadad någonstans. Om så är fallet förstår jag i allra högsta grad beslutet att inte göra någon insats innan man vet var kroppen finns.

Men om de bara var där i syfte att se om BO var där, och därför inte genomsökte huset noggrannare så finns det inget som säger att patruller som inte genomförde husis samtidigt följde upp spår och sökte med hund i skogarna närmre brottsplatsen.

Att låsa sig vid att bara kommentera på det som framkommit istället för att tänka att saker som inte framkommit mycket väl kan ha skett utan vår vetskap är lite väl fyrkantigt va? Outside the box som man säger...

Deras agerande tyder på att dom visste eller misstänkte starkt att hon redan var död och var orolig för att kroppen inte skulle hittas utan hans hjälp, annars ser jag ingen anledning till att dom inte grep honom direkt.

Ja, det kan ha varit ett badrum fullt av blod. Men misstänker man då inte ett kroppen kan vara styckad och letar lite mer noggrant?
Citera
2026-01-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har svårt för uppfattningen att polisen missat mycket i utredningen. Utifrån det jag läst anser jag att de jobbat väldigt bra. Att de inte öppnade kylskåpet första gången de var i GM's hyrda hus berodde väl på att de fortfarande sökte efter en kvinna främst i levande tillstånd (kidnappad).

Nej, polisen har nog gjort sitt bästa med span, identifierng och gripande så pass snabbt.

Exakt. Dom har väl inte haft tid att göra en kylskåpsrensning och gå igenom varje liten matlåda han kan ha lagt grejer i, utan letade säkert bara på ställen där en hel kvinna skulle få plats om dom gick in.
Han skulle kunnat lagt delar i glasspaket eller vad som helst, som gjort att det varit ännu svårare att upptäcka. Och dom hade förmodligen redan bestämt att göra en mer ingående husrannsakan när GM är gripen.

Jag litar också på polisen , och kommer inte klandra dom för små misstag som kan hända alla och ibland är andra saker mer prioriterat än att leta igenom kylen, t.ex. att inte bli avslöjad IFALL han skulle haft henne levande någon annanstans.

Det skulle rent krasst kunna funnits kameror/larm osv i stugan som dom inte ville skulle avslöja att dom varit där. (Förmodligen inte i detta fall, men liksom folk är så snabba med att döma och tänker inte längre…)
Citera
2026-01-09, 18:50
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Deras agerande tyder på att dom visste eller misstänkte starkt att hon redan var död och var orolig för att kroppen inte skulle hittas utan hans hjälp, annars ser jag ingen anledning till att dom inte grep honom direkt.

Ja, det kan ha varit ett badrum fullt av blod. Men misstänker man då inte ett kroppen kan vara styckad och letar lite mer noggrant?

Man misstänker säkert att kroppen är styckad, men varför leta när man har en misstänkt GM som kan visa?

Jag backar polisens agerande till 100% av tre skäl.

1. Jag vet inte varför de gjorde som de gjorde och förlitar mig mer på deras expertis än på min.

2. Om mina gissningar stämmer så ser jag det som taktiskt smart att göra som de gjorde.

3. Jag kritiserar inte utföranden som.jag saknar fullständig inblick i
Citera
2026-01-09, 18:50
Medlem
Sopphjonets avatar
En sak som stör mig lite är huruvida han genomförde detta huvudsakligen för att själv få uppleva sex med nån död/satt i vanmakt/blabla eller om han huvudsakligen gjorde det för att skapa content åt Darkweb så att han skulle kunna stiga i rank och få tillgång till ännu mer av övriga användares material (för då måste man bidra själv, det är reglerna).

Det som talar för det är ju att My inte tillhörde hans presumtiva favoritåldersgrupp (dvs flickor på typ 3 år) och att han verkar ha varit helt besatt av Darkweb och nätverk där (han försäger sig - som har påtalats här i tråden - efter första kidnappningsförsöket genom att säga att han inte medverkar i nätverk på Darkweb innan förhörsledaren ens närmat sig ämnet Darkweb på en sån initierad nivå).

Olustigt i sånt fall.
Citera
2026-01-09, 18:55
Medlem
Citat:
Det är tveksamt om hela kroppen fick plats i kylskåpet. Inte ens med frysens hjälp borde det vara problemfritt. Visst, det är alltid lätt att vara efterklok. Men det var inget trevåningshus på 280 kvm dom sökte av, utan ett litet attefallshus.

Men säg nu att polisen enbart sökte efter henne levande. Dom söker av utan att hitta henne, sen låter dom gm löpa fritt i 10 timmar i hopp om att han ska leda dom till henne? Borde inte oron infinna sig att hon kan ligga skadad, utomhus i minusgrader?

Vet inte om jag missförstår dig, men självklart var dom väl oroliga för det? Men vad tänkte du att dom skulle göra? Knacka på och be honom snällt säga vart hon befinner sig?

Hade GM haft henne vid liv och dom avslöjar sig/griper honom så skulle ju han ALDRIG berätta vart hon är..!

Det finns såå många anledningar till att poliser behöver spana och ha is i magen. Han var ju dessutom på jobb större delen av dagen väl?
Citera
2026-01-09, 18:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopyz
Mer info för dem som inte har sett

https://www.instagram.com/reel/DTS7ywejBL5/?igsh=MW5vYTVkbDMxZndidw==

Huuu, på hans beslagtagna mobil hittades alltså även "sex med döda kroppar"...

Det här mordet är värre än man vill tänka på och kan ha vinklingar som man inte ens kunde ana...
Jg hoppas verkligen inte... och att det inte har filmats eller förts vidare...

Mardrömslikt allt.
Citera
2026-01-09, 18:56
Medlem
Citat:

De sökte ju flera dagar utomhus med olika hjälpmedel utan något resultat. Det var klart från början att prio låg på att försöka hitta henne levande.

Det bästa sättet att finna BO var nog, som du skriver, att hålla span på GM och låta honom leda dem till kroppen, död eller levande. Att de tog honom på bar gärning med kroppsdelar gjorde väl att han erkände, åtminstone brott mot griftefriden, att polisen då förstod att de hade med en styckmördare att göra och visste mer bestämt var de skulle leta vidare.

Jag har tidigare trott att de funnit torson i stugan, då en torso är jobbigare att stycka upp, forsla in i skogen och gräva ner. Lyckades han stycka den så kanske han kunde få rum, åtminstone delvis, med den i kylen. Huvudet har jag också haft en känsla av att han velat ha kvar, medan armar och ben inte skulle vara av samma intresse och ta onödig plats i kylskåpet.

Nu vet jag förstås inte hur kylskåpet såg ut eller hur stort det var.
Citera
2026-01-09, 18:57
Medlem
Citat:
Man misstänker säkert att kroppen är styckad, men varför leta när man har en misstänkt GM som kan visa?

Jag backar polisens agerande till 100% av tre skäl.

1. Jag vet inte varför de gjorde som de gjorde och förlitar mig mer på deras expertis än på min.

2. Om mina gissningar stämmer så ser jag det som taktiskt smart att göra som de gjorde.

3. Jag kritiserar inte utföranden som.jag saknar fullständig inblick i

1. För att man inte vill att gm är ensam flera timmar med bevismaterial som kan förstöra utredningen.

2. Av moraliska skäl och respekt gentemot offrets anhöriga är det stötande att låta gm njuta, fota, dela offrets kvarlevor.

3 Dom missar möjligheten att fullt ut dokumentera brottsplatsen innan gm röjt runt i flera timmar.

Jag tycker det är intressant att diskutera polisen val av taktik i relation till risktagande.
Citera
2026-01-09, 19:00
Medlem
Citat:
1. För att man inte vill att gm är ensam flera timmar med bevismaterial som kan förstöra utredningen.

2. Av moraliska skäl och respekt gentemot offrets anhöriga är det stötande att låta gm njuta, fota, dela offrets kvarlevor.

3 Dom missar möjligheten att fullt ut dokumentera brottsplatsen innan gm röjt runt i flera timmar.

Jag tycker det är intressant att diskutera polisen val av taktik i relation till risktagande.

Ja, det är intressant med polisens val av teknik och hela händelseförloppet.

Dina utsagor ovan verkar väldigt relevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in