2026-01-09, 19:23
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Ser 100% ut som klösskador av en kvinna som inte har alltför långa naglar, ansåg jag.
De brukar se ut precis sådär på gärningsmän. Fingrarna sliter förtvivlat efter allt som finns och greppar då kring näsa, ögonbrynskam och kindben. Varpå märkena avsätts mestadels där.
Kollar man profilbilden på fb profilen Vilma Andersson ser det ut som en blodig rispa på halsen redan då. Resten är kraftigt retuscherat men kanske inget ovanligt att han såg ut så?
Citera
2026-01-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Expressen påstår att det sitter en kamera på pumphuset som kan ha fångat händelseförloppet. Till detta påstående har Expressen bifogat följande bild:

https://static.bonniernews.se/images/c2/0a/c20a0b7c8b324da29c044cdc0155d396/annan/1920@90.jpg

Vilken idiot som helst kan väl se att det är ett skymningsrelä och inte en kamera??

Den som tvivlar kan googla på modellen Luna Time 129.

Jag vet inte hur skymningsrelä ser ut hehe.
Men ny är det iaf en annan bild på Expressen vad jag kan se, skylt att videoöverkning finns typ.
Citera
2026-01-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Expressen påstår att det sitter en kamera på pumphuset som kan ha fångat händelseförloppet. Till detta påstående har Expressen bifogat följande bild:

https://static.bonniernews.se/images/c2/0a/c20a0b7c8b324da29c044cdc0155d396/annan/1920@90.jpg

Vilken idiot som helst kan väl se att det är ett skymningsrelä och inte en kamera??

Den som tvivlar kan googla på modellen Luna Time 129.

Polisen tar knappast fel. Tidningen kan ju fått uppgiften från Polisen, sedan har reporter-tomtarna själva lagt upp ett foto på Pumphuset - med informationen, utan att de fattade vad de fotat (och inte fotat). Kameran kan mycket väl vara där utan att du/ vi sett den..
Citera
2026-01-09, 19:27
Medlem
K.Blomkvists avatar
Vittne kan ha hört Vilma Anderssons överfall i Rönninge
Publicerad 9 jan 2026 kl 18.51
Uppdaterad kl 19.10

https://www.expressen.se/nyheter/krim/vittne-kan-ha-hort-vilma-anderssons-overfall-i-ronninge/

Det kan också vara så att hela överfallet finns på film.

En strategiskt placerad övervakningskamera är riktad mot just den del av trottoaren där Vilma Andersson ska ha blockerat vägen för den 25-åriga kvinnan.
Citera
2026-01-09, 19:27
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Kollar man profilbilden på fb profilen Vilma Andersson ser det ut som en blodig rispa på halsen redan då. Resten är kraftigt retuscherat men kanske inget ovanligt att han såg ut så?

Förstår vilken du syftar på...
Konstigt att den inte åkte med i hans ständiga selfiefilter.
Citera
2026-01-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Polisen kan ha sett bilder på att hon var död, spana i hans teknologi tex.

Borde polisen gått in med spårhund första gången?

Kanske delar av kroppen var placerade någon annan stans?

Var det inte snack om att delar låg under stugan också? Kan ju vara därför dom missat att kolla kyl, för dom kanske trodde kroppen redan var funnen/dom hade tillräckligt med information.. men jag tror mycket på att dom lyckats hacka telefonen eller liknande, som du säger
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Jag tror att hans avsikter med mordet, förutom lusten att mörda, är att leka med polisen, jag tror att alla de olika brotten handlar om kortsiktiga mål enbart för att att avancera och bli ännu bättre för varje brott han begår, och hans långsiktiga mål blir då att begå brott och komma undan med dom, bli känd och omskriven, och då är det väl mycket troligt att han även skrivit i trådarna på flashb?
Så jag tror att han hade väldigt bråttom att ha både ihjäl Bo och stycka kroppen, han visste att grejerna hittats, som snart skulle leda dom till honom? Det är iskallt planerat på flera sätt i så fall, men jag tror att det är möjligt att det kan vara såhär sjukt illa?

Obs, bara spekulationer och ingen sanning öht!!

Jag tror att hans lust och fixering vid livlösa kroppar till slut blev så stark för honom så han bortsåg från den överhängande risken att åka dit. Han kunde inte stå emot…Tror alltså inte mordet i sig drev honom, utan det var den livlösa kroppen han ville åt. Allt annat blev sekundärt där och då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Polisen tar knappast fel. Tidningen kan ju fått uppgiften från Polisen, sedan har reporter-tomtarna själva lagt upp ett foto på Pumphuset - med informationen, utan att de fattade vad de fotat (och inte fotat). Kameran kan mycket väl vara där utan att du/ vi sett den..

Så kan det mycket väl vara. Det sitter en skylt om kameraövervakning på anläggningen:
https://static.bonniernews.se/images/3d/59/3d59ffaae87c43d392564bb00ca564e5/annan/1920@90.jpg

Jag tror dock att denna övervakning sker inne på anläggningen. Kameraskylten fanns inte där i aug 2024 (google maps). Kameraövervakning pga höjda säkerhetskrav vid samhällsviktiga anläggningar, exempelvis pumpstationer och vattentorn.

Som du säger har polisen stenkoll på läget kring allt detta. Riktade mest mitt missnöje mot den sinnessjuka okunnigheten hos skribenten på Expressen.
Citera
2026-01-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

Kan väl vara paintball färg på den bilden? Om det är den bilden jag tänker på
Citera
2026-01-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att hans lust och fixering vid livlösa kroppar till slut blev så stark för honom så han bortsåg från den överhängande risken att åka dit. Han kunde inte stå emot…Tror alltså inte mordet i sig drev honom, utan det var den livlösa kroppen han ville åt. Allt annat blev sekundärt där och då.

Det är vad jag också tror. Lust, fixering och längtan efter makt. Han var redo att ta stora risker.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-09 kl. 19:45.
Citera
2026-01-09, 19:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
1. För att man inte vill att gm är ensam flera timmar med bevismaterial som kan förstöra utredningen.

2. Av moraliska skäl och respekt gentemot offrets anhöriga är det stötande att låta gm njuta, fota, dela offrets kvarlevor.

3 Dom missar möjligheten att fullt ut dokumentera brottsplatsen innan gm röjt runt i flera timmar.

Jag tycker det är intressant att diskutera polisen val av taktik i relation till risktagande.

1. Pest eller kolera. Att inte hitta kroppen är sämre än att bevismaterial förstörs. Det ena finns det fler av, det andra är unikt.

2. Varken du, jag eller polisen visste om detta skulle ske (och endast polisen vet om detta skett). Det vore både kostsamt, tidsmässigt ineffektivt och resurskrävande att slå på stora trumman varje gång något sker. Man kan inte alltid förutsätta allt i alla led för att det eventuellt ligger till på ett visst sätt. Prio är alltid anhörigas rätt till ett avslut före polisens eller samhällets rätt till vedergällning.

3. Vi vet ingenting om vad som redan är dokumenterat. Planen var att hitta kroppen, och det gjorde man. Planen efter det var förmodligen att göra en till husis, och det gjorde man. Enda risken att den aldrig skulle hittats hade varit om GM åt upp den innan han begav sig till skogened resterande bitar.
Citera
2026-01-09, 19:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Menar du levande när han körde till jobbet på lördagen, medans polisen gjorde husrannsakan? Då hade han behövt få in kroppen till stugan efter jobbet medans polisen hade span. Så den går bort.

Polisen såg nog inte att det var kroppsdelar han lastade in i bilen när han var på väg till skogen. Men jag har också haft funderingar kring kroppsdelar i bilen som han körde till jobbet. Jag har nämligen problem med att acceptera att en hel kropp (i delar) får plats i ett kylskåp.

Nu har det ju skrivits att hon ska ha dödats i samband med överfallet, men så länge vi inget fått från polis/åklagaren kan man inte veta säkert hur det ska tolkas.

Vet inte vad för bil han har haft? Egen ellr hyr?

Moderna bilar registrar typ allt, där kan polisen se färdsträcka, tidpunkt för det ena och andra, såsom om dörrar öppnats osv. Detta kan ha kunnat avslöja honom, om han ska ha tagit en omväg för något ärende, klockslag osv.

Jag utgår från att polisen placerat sig så att de kunnat ha full insyn över dörr och parkering. Jag tror inte att polisen riskerade något sådant som att han packade in kroppsdelar, utan jag utgår från att de redan låg i bilen. Som du säger, kan han inte ha haft henne liggande i bilen till jobbet. Och han kan ju inte heller ha styckat henne efter jobbet, medan span "väntade", om det nu stämmer att han styckt henne hemma.

Vet inte hur stort kylskåp som finns i huset, men är det ett kombi kyl/frysskåp, tvivlar jag i allra högsta grad, om de inte fördelats i båda delarna.

Jag misstänker att han redan under natten packat och lastat det han velat göra sig av med. Det som man hittat i kylen, det är sådant som han velat spara en tid, eller som han tänkt gräva ner på annat ställe. Inte lätt i kylan med tjäle dock. Måste nog ha spett med.

Fallet blir allt makabrare och jag undrar verkligen om han inte är skyldig till något annat under alla dessa år.

Det är ju mer eller mindre en slump att anhöriga faktiskt hittade nyckelbevisen. Och om de hittats senare, hade man kunnat lösa mordet?

Möjligen om hans bil har registrart något då, för mobil hade han inte med sig. Eller om det finns någon kamrera som fångat upp något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in