2026-01-09, 17:24
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För exakt mängd ja men man kan se på de flesta normala människor om de ligger på minst en promille. Jag har haft över en promille hundratals gånger och observerat polare som haft över en promille hundratals gånger. Behövs inga jävla tester för att konstatera det.
Okej, instämmer att man kan se att folk är jävligt fulla. Men i ett brottsfall måste det vara exakt, och då är det oväsentligt hur många hundratals gånger du och dina polare troligtvis varit över 1+ promille
Citera
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Troligen har de uppgett det till pressen, antingen via öppet pressmeddelande eller via inofficiella kanaler.

Det är ju nämligen inte särskilt troligt att journalister sitter och gissar berusningsgrad, och att de dessutom allihopa har gissat samma siffra.

Stockholmspolisen läcker som ett såll, värre än Robin Olsen.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Nej det är omöjligt att "se" promillehalten hos en människa. För det krävs det tester.

Helt korrekt!

Hade morgonskift med min samåkare till jobbet 05.00. Blev stoppade av polisen, dom letade efter nån.

Lyser med ficklampor i ögonen!

Jag sa: "Vi har 500 meter till jobbet, låt oss åka nu för fan".

Dom gav sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Kan lova dig att det inte skrivs några uppskattningar med siffror i PM om man inte vet den exakta siffran. Jag lovar. Däremot kan det så klart skrivas i PM hur man uppfattar personens berusning och vad denna gör och säger som styrker just detta.

Jag tror dig. Men i sådana fall kan ju denna uppgift lämnats på ett annat sätt än via PM. Poängen är att bedömningen har gjorts av faktiska polismän och inte av journalister på diverse tidningar, vilket är vad andra verkar antyda.
Citera
2026-01-09, 17:26
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Nej hon är vald. Det som oftast händer är att det berörda partiet uppmanar personen att ge upp sin plats när så inte sker blir personen en politisk vilde och behåller den till nästa val

Jag vet inte om det där stämmer för en annan person som skrev ifrån den tidigare berättade att är det så att man döms rätt fängelsestraff över två års tid så missar man även sin plats i riksdagen. Det blir alltså ingen vilde av det hela.

Om det stämmer vet jag ej men det var uppgifter tidigare i tråden ikväll.

Men när det gäller Sverigedemokraterna så är jag nästan säkra på att de kommer nog vara för fega för be henne lämna. Hon kommer att vara för dum för att självmant avgå och rädda partiet från ännu en kriminell skandal.
Citera
2026-01-09, 17:26
Medlem
Citat:
Okej, instämmer att man kan se att folk är jävligt fulla. Men i ett brottsfall måste det vara exakt, och då är det oväsentligt hur många hundratals gånger du och dina polare troligtvis varit över 1+ promille

I ett brottsfall ja, och i rättegången.

Men vi är inte i en sådan. Vi är i ett diskussionsforum. Och då kan man ju faktiskt nöja sig med en lägre bevisgrad än vad som gäller i rätten...
Citera
2026-01-09, 17:27
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Troligen har de uppgett det till pressen, antingen via öppet pressmeddelande eller via inofficiella kanaler.

Det är ju nämligen inte särskilt troligt att journalister sitter och gissar berusningsgrad, och att de dessutom allihopa har gissat samma siffra.
Jaha, TROLIGEN igen, ANTAGANDEN igen.
Allihopa? det är väl bara Oisin Cuntwell som skrivit det. De andra har väl bara citerat.
Citera
2026-01-09, 17:29
Medlem
Citat:
Jaha, TROLIGEN igen, ANTAGANDEN igen.
Allihopa? det är väl bara Oisin Cuntwell som skrivit det. De andra har väl bara citerat.

Och du tror inte att Oisin Cantwell, med kring tre decennier i journalistyrket, möjligen har kontakter inom polisen som har uppgett detta? Som andra skriver här så räcker Stockholmspolisen som ett såll.
Citera
2026-01-09, 17:30
Medlem
Citat:
Inte en aning. Däremot förefaller det tydligt att det både finns allmänintresse och goda grunder att anta att man har verifierat den information man baserar reportaget på.
Som säkert finns i alla andra fall man inte valt att gå ut med namn, ingen slump att just aftonbladet gör sådan bedömning för en SD:are.
Citera
2026-01-09, 17:30
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:

Men ditt jävla mongo det är ingen som hävdat nåt annat.
Citera
2026-01-09, 17:31
Medlem
Citat:
Jag tror dig. Men i sådana fall kan ju denna uppgift lämnats på ett annat sätt än via PM. Poängen är att bedömningen har gjorts av faktiska polismän och inte av journalister på diverse tidningar, vilket är vad andra verkar antyda.
Om man ska tro vad som skrivits i tidningarna så rör det sig inte ens om alkohol i det här fallet. I alla fall inte det jag läst men jag kan ha missat det. Det jag läste var att det genomfördes ett sållningsprov på plats. Det gav inte utslag på alkohol. Sen måste patrullen på plats ändå gjort bedömningen att hon var påverkad men då av narkotika. Därför till stationen/ sjukhus för urin och blod. Att det är rubricerat som grovt rattfylleri tyder på att hon kört av vägen och att man därför valt den rubriceringen. Det vill säga att hennes påverkan orsakat olyckan genom avkörning. Dock inte samma som att hon kommer dömas för grovt brott.

Till det har vi eget bruk samt innehav av normalgraden just nu.

Stämmer allt som skrivits i tidningen gissar jag att hon till slut döms för

Rattfylleri (ej grovt) påverkad av narkotika samt innehav normalgraden kokain.

Det blir dryga dagsböter.
Citera
2026-01-09, 17:32
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Jag har redan länkat till en skala symptom för bestämda promillehalter i en normaltålig person. Läs den och reflektera över hur många av dessa symptom är observerbara för en annan än den berusade. Det är mest de lägre berusningsgraderna som endast den berusade känner själv (gott humör, temperaturhöjning och så vidare)
Dina skalor på symptom betyder inte ett skit. Ska du få fram en exakt promillehalt krävs tester. Är detta så svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in