2026-01-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Var, när , hur har polisen sagt att de uppskattar promillegraden till 1+ %

Troligen har de uppgett det till pressen, antingen via öppet pressmeddelande eller via inofficiella kanaler.

Det är ju nämligen inte särskilt troligt att journalister sitter och gissar berusningsgrad, och att de dessutom allihopa har gissat samma siffra.
Citera
2026-01-09, 17:15
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4

Nej. Ingen bryr sig om ett påverkat sdfnask med utstrålning som ett smutsigt gammalt lakan.

Sverigedemokrater bryr sig, en bra politiker får göra misstag ibland om de för rätt politik. Nyberg ger intrycket av att vara samma typ av haverist som Lars Isovaara söp bort plånboken och påstod sig blivit rånad av invandrare.
Citera
2026-01-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För exakt mängd ja men man kan se på de flesta normala människor om de ligger på minst en promille. Jag har haft över en promille hundratals gånger och observerat polare som haft över en promille hundratals gånger. Behövs inga jävla tester för att konstatera det.

Tack! Jag undrar själv om de som ifrågasätter detta någonsin ens har varit i närheten av en berusad person. De kanske levt hela sitt liv i Saudiarabien?
Citera
2026-01-09, 17:16
Medlem
Är det inte väldigt ovanlig att man går ut med namn innan ens prover är analyserade och det faktiskt finns ett åtal?
Citera
2026-01-09, 17:17
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast nu är det varken en yngling eller en raggare som det handlar om. För de flesta människor går det utmärkt att utgå från normal tolerans för alkohol. Om något så är promillehalten högre, eftersom toleransen kan vara högre för någon som verkar festa hårt (med tanke på kokainet) och dessutom precis som alla andra troligen har druckit relativt mycket under December månad.
Men det var väl inget svar på hur du kan uppskatta promillehalten bara på observera en person.
Onykter, full, packad kan jag gå med på men inte att "se" promillehalten.
Citera
2026-01-09, 17:17
Medlem
Citat:
Vad är det jag har fel i? Eller vad i artikeln är fel?
Som polis kan du aldrig göra en uppskattning på hur berusad en person är. Det behövs inga uppskattningar. På plats blåser en förare i en dräger. Ger det utslag åker man till stationen och genomför ett evidenzer-prov som efter två två tester med några minuters mellanrum visar ditt exakta resultat efter avdrag. Detta resultat döms du för. Kan man inte genomföra detta av någon anledning tar man blod som skickas till RMV som ännu mer exakt utan samma avdrag visar etanol i blodet.

Gissa inte på saker du inte vet.
Citera
2026-01-09, 17:19
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Hon blir av med sin riksdagsplats och får väl ingen ersättning i o m att hon begått ett brott?

Nej hon är vald. Det som oftast händer är att det berörda partiet uppmanar personen att ge upp sin plats när så inte sker blir personen en politisk vilde och behåller den till nästa val
Citera
2026-01-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Som polis kan du aldrig göra ett uppskattning på hur berusad en person är. Det behövs inga uppskattningar. På plats blåser en förare i en dräget. Ger det utslag åker man till stationen och genomför ett evidenzer-prov som efter två två tester med några minuters mellanrum visar ditt exakta resultat efter avdrag. Detta resultat döms du för. Kan man inte genomföra detta av någon anledning tar man blod som skickas till RMV som ännu mer exakt utan samma avdrag visar etanol i blodet.

Gissa inte på saker du inte vet.

Jag pratar inte om hur man döms - naturligtvis kan man bara bli dömd baserat på ordentliga tester. Detta förhindrar ju inte poliser från att göra en egen uppskattning och skriva denna i sin rapport, eller meddela journalister om det, eller hur?
Citera
2026-01-09, 17:21
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Vad en enda politiker i SD gör saknar bevisbörda. Tyvärr tänker sossarna och vänstern så. Trots allt är vänstern alltid värst.

Och varför får miljöpartiets politiker hålla på med humbug helt öppet. Då ligger hela skulden på partiet. Men det fattar inte vänstern.

Du verkar lite trög Ingvar?
Denna tråden handlar inte om miljö partiet eller övriga partier utan om Katja polis, politiker och detektiv!

Vi skiter i vad du röstar på Ingvar utan håll dig till tråden!

Att SD är överträffade när det gäller brott tycker jag inte är fel att säga då detta verkar röra allt från botten till toppen (läs Åkessons bröllop).

Nu är det att lögnare Katja säger att HON KÖRDE TILL POLISSTATIONEN. Medans poliserna säger de tog med henne till stationen för hon eventuellt tramsade sig vid utandningsprovet.
Hon som polis borde veta fan så mycket bättre än det här uppvisade beteendet.

Hon och hennes advokat får gärna säga de är oskyldiga men hittils pekar bevisen på att hon var påtänd samt troligtvis även hade 2 gram pulver på sig.

Vad har du för åsikter om det Ingvar?
Citera
2026-01-09, 17:21
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om hur man döms - naturligtvis kan man bara bli dömd baserat på ordentliga tester. Detta förhindrar ju inte poliser från att göra en egen uppskattning och skriva denna i sin rapport, eller meddela journalister om det, eller hur?
Kan lova dig att det inte skrivs några uppskattningar med siffror i PM om man inte vet den exakta siffran. Jag lovar. Däremot kan det så klart skrivas i PM hur man uppfattar personens berusning och vad denna gör och säger som styrker just detta.
Citera
2026-01-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men det var väl inget svar på hur du kan uppskatta promillehalten bara på observera en person.
Onykter, full, packad kan jag gå med på men inte att "se" promillehalten.

Jag har redan länkat till en skala symptom för bestämda promillehalter i en normaltålig person. Läs den och reflektera över hur många av dessa symptom är observerbara för en annan än den berusade. Det är mest de lägre berusningsgraderna som endast den berusade känner själv (gott humör, temperaturhöjning och så vidare)
Citera
2026-01-09, 17:22
Medlem
bema56s avatar
Man påminns om Per Gahrtons alla rattfyllon då man läser den här tråden.
Då var det aldrig namnet i media först och aldrig några krav på avgång vad jag minns.
Det är garanterat lägre i tak hos SD om hon är skyldig, hon ryker direkt.
Hon borde valt ett annat parti där man är mer överseende mot kriminella....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in