2026-01-09, 07:10
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Oj är Trump Nazist nu också? Lite inflation i begreppen kanske?

Alla som inte är vänster är fascister, nazister och islamofober.

Om du hade läst artikeln som jag länkade till, då hade du förstått att jag var ironisk och ville framföra precis samma budskap som du gjorde nu.
Citera
2026-01-09, 11:55
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
De två största folkmorden i världshistorien utfördes av vänsterextremister under nittonhundratalet och ändå har mer eller mindre all politik och samhällsutveckling i ungefär 80 år styrts av mentaliteten "Vi vet vad som händer när högerextremister får inflytande, vi måste vara raka motsatsen till högerextremister, annars händer det igen.", och se vad som hänt, vänsterextremister har kunnat göra som de velat och sabbat hela västvärlden. Det är inte så mycket begärt att vi kunde ha haft en balanserad bild av historien i stil med "Högerpolitik kan gå för långt, vänsterpolitik kan gå för långt." men nej, "Vi måste till varje pris undvika högerextremism." är det enda vi nånsin hör. Så vänsterxtremister har haft sorgligt vekt motstånd när de förstört varje land i hela västvärlden.

Vad svamlar du om? Hävdar du på allvar att den revolutionära klasskampsvänstern är ett hot och håller på att förstöra västvärlden? Dessa vänsterextremister är väl nästan helt utdöda numer. Eller är du kanske är någon sorts sinnessvag amerikaniserad kulturkrigare som förespråkar vit, kristen identitetspolitik, samtidigt som du hävdar att identitetspolitik är förkastlig och ”vänster” om den utövas av minoriteter och grupper du hatar?
Citera
2026-01-09, 12:45
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Vad svamlar du om? Hävdar du på allvar att den revolutionära klasskampsvänstern är ett hot och håller på att förstöra västvärlden? Dessa vänsterextremister är väl nästan helt utdöda numer.

Det är idag en smärre variation av vad det var då. Ett hopkok av sektmedlemsaktigt yrande och utopiska fantasier kombinerat med hjärntvätt för att få folk att ignorera alla de logiska luckorna och bestraffning för alla som påpekar att fantasierna är inkompatibla med verkligheten. Och så det evinnerliga gnölet om en oförtjänt privilegierad klass som bär skulden för allt det onda, och som ska slitas ner från sin position och få vad de förtjänar av alla de underprivilegierade stackare de påstås ha förtryckt.

Citat:
Eller är du kanske är någon sorts sinnessvag amerikaniserad kulturkrigare som förespråkar vit, kristen identitetspolitik, samtidigt som du hävdar att identitetspolitik är förkastlig och ”vänster” om den utövas av minoriteter och grupper du hatar?

Jag skulle tro att du förespråkar identitetspolitik för minoriteter och diverse grupper, och att du ser identitetspolitik som förkastlig om den utövas av den vita majoriteten du hatar. Identitetspolitik är bara ett annat ord för att ta ställning för sin egen sida, när nån försöker övertala ett folk att inte göra det är det för att de då blir lättare att fördriva, förtrycka och folkmörda. De körde med samma sak i Ryssland för över 100 år sen och idag vägrar de hålla käften om att det är en oförlåtlig synd om vita tar ställning för sin egen sida eftersom världens alla vitingar anses vara den oförtjänt privilegierade klassen som bär skulden för allt det onda och ska få vad de förtjänar.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-01-09 kl. 12:56.
Citera
2026-01-09, 13:16
Medlem
Trumps agerande har lett till att USA betraktas som ett säkerhetshot av sina europeiska allierade, vilket resulterar i avbrutna underrättelseutbyten
https://www.defiance.news/p/news-trump-trash-talks-us-allies
Citera
2026-01-09, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bra inlägg! Jag var också väldigt sen på bollen och såg det inte heller komma. Och trodde MAGA skulle bli lite av en historisk parantes. Jag såg hans lögner och skitbeteende väldigt tidigt, redan före första ämbetsperioden, men trodde inte att det skulle gå så här illa.

Men jag vet inte om jag håller med om till vilken del Trump är ett symptom/reaktion. USA har alltid haft en stor del hårdföra och underliga kufar inom båda partier som kunnat mobiliseras. De olika grupperna har däremot varit svåra att samla, vilket Trump lyckats med m.h.a sina vitt skilda och diametrala lögner.

Jag tycker att han driver och eskalerar händelseutvecklingen på ett sätt som jag inte tror att andra kunnat göra, även om du har rätt i att det enorma förfallet gjort mycket för att bidra. Och hans tajming för intåg i politiken var inte slumpmässigt vald.

Hans erfarenhet inom showbiz, historik av bedrägerier, utnyttjande, hot och manipulerande i sina verksamheter och historiska särställning som ansikte för framgång genom egenmäktig armbågskapitalism är väldigt speciell.

Min känsla är att den situation vi befinner oss i till större del är konstruerad av honom, snarare än att vara ett tidens tecken.

Det stämmer att Trump som person är unik, och säkert attraheras vissa väljare av hans vulgaritet. Faktumet att han är en kuf och allmänt konstig, och utstött från societeten attraherar säkert många som förknippar välfriserade "alfahannar" i snygg kostym med "politics as usual" - det vill säga den politik som gjort att hemstaden och den egna ekonomin har stagnerat och att de enda som verkar göra framsteg är den liberala medelklassen och diverse minoriteter. På det sättet är Trump en slags revanch för väldigt många som själva kanske aldrig känt att de passat in.

Men att detta är en fördel betyder inte att det är helt bärande. Det viktiga är som du säger lögnerna, men jag skulle säga att lögnernas styrka är faktumet att han också, på grund av att han har få egna principer, gärna säger precis det vad folk vill höra. Det är väl också där han skiljer sig mot republikanska profiler - för att ta dig fram i partiet så förväntas du ha en viss konsekvens i din politik, en viss filosofi (även om även mainstreamrepbulikanismen kan anses helt retarderad). Medelamerikanen, som ju är varken politiskt insatt eller särskilt intellektuell, kan således "skapa sin egen Trump" - den Trump som hen tror att Trump är, och den Trump som representerar henom.

Detta är dock inget som är unikt för Trump - de flesta länder har ju framgångsrika högerpolitiker och de kommer i väldigt olika utföranden. Religiösa puritaner som Modi. Public school boys som Farage och Johnson. Konstiga enstöringar som bröderna Kaczynski. White trash som Jimmie Åkesson. Fascistadel som Marine Le Pen. Det är väl knappast normala män, eftersom normala män inte tar i fascismen med tång, men de är så att säga konstiga på väldigt olika sätt. Det gör att jag tror att en annan typ av kuf hade kunnat "låsa upp" fascismen i USA - eftersom tiden helt enkelt är mogen. Av samma orsak hade Trump inte haft en chans mot Barack Obama till exempel, bara sexton år tidigare.

Det jag däremot håller med om är att Trump var avgörande i att påbörja USA:s väg mot fascism just 2016. Trots att republikanerna nästan helt saknar skrupler verkade man nämligen inte ha insikten det året det var rätt tid att satsa på högerpopulism. Men jag tror att om man hade gjort det hade man kunnat rösta fram en lika lögnaktig och kufig liten doldis att bygga sin personkult kring - problemet var att just dessa kufar så att säga inte såg att tiden var mogen heller.
Citera
2026-01-09, 15:00
Avstängd
Citat:
De två största folkmorden i världshistorien utfördes av vänsterextremister under nittonhundratalet och ändå har mer eller mindre all politik och samhällsutveckling i ungefär 80 år styrts av mentaliteten "Vi vet vad som händer när högerextremister får inflytande, vi måste vara raka motsatsen till högerextremister, annars händer det igen.", och se vad som hänt, vänsterextremister har kunnat göra som de velat och sabbat hela västvärlden. Det är inte så mycket begärt att vi kunde ha haft en balanserad bild av historien i stil med "Högerpolitik kan gå för långt, vänsterpolitik kan gå för långt." men nej, "Vi måste till varje pris undvika högerextremism." är det enda vi nånsin hör. Så vänsterxtremister har haft sorgligt vekt motstånd när de förstört varje land i hela västvärlden.

Det moderata kan inte bekämpa det extrema så högerextremism hade varit det enda som kunnat duga om man velat stoppa vänsterextremisterna från att förstöra västvärlden när den fortfarande var i någorlunda gott skick, om man ska kunna återställa den nu när den är i det närmaste helt ödelagd och vänsterextremisterna är mer fanatiska och extrema än nånsin är det ännu mer självklart att det aldrig kan fungera för högerfolk att vara moderata och att extremism är det enda som duger.

Allt kan gå för långt men det som provocerat fram motreaktionen (i den mån man nu kan påstå att den överhuvudtaget äger rum) är så groteskt ondskefullt och har förstört så enormt mycket (för att inte tala om hur oändligt mycket värre det kommer att bli) att det du frågar om inte ens är värt att bekymra sig över för närvarande.

Det är en fråga om att ta med sig en pistol till en pistolduell. Man kan låta bli, om man nu tycker att bli ihjälskjuten är ett rimligt pris att betala för hedrandet av ens moraliska principer.

Det du påstår händer borde hända men är tyvärr inget Trump bidrar till i nån större utsträckning, men att du tror han gör det är bara ett resultat av att du växt upp i en värld präglad av det jag skrev om i de två första styckena. Du är överkänslig mot indikationer på det som skulle kunna rädda dig från avgrunden, och dresserad till att reagera på det med upprördhet istället för glädje.

På vilket sätt har vänsterextrema förstört västvärlden? Det vore ju något av en bedrift eftersom inget större (eller ens något?) västligt land har haft vänsterextremt styre på ett halvt århundrade, om du exkluderar östeuropa som ju inte var västligt på den tiden man hade kommunismen.
Citera
2026-01-09, 15:38
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
På vilket sätt har vänsterextrema förstört västvärlden? Det vore ju något av en bedrift eftersom inget större (eller ens något?) västligt land har haft vänsterextremt styre på ett halvt århundrade, om du exkluderar östeuropa som ju inte var västligt på den tiden man hade kommunismen.

Svartingkatastrofen och irrlärorna som berättigar den är vänsterextremism av det mest groteska slaget. Vänstertomtar vann det kulturella kriget under nittonhundratalet så hårt att högern i princip bara är höger i namnet, att de sänker skatten betyder ingenting när de är lika fanatiska vad gäller all ondska och idioti som orsakar ödeläggelsen. Nationalism, uppskattning för européer, att tro på vad sinnesorganen rapporterar, att acceptera den objektiva verkligheten, att neka kvinnor inflytande över samhället, och alla andra bra högergrejer som hade gynnat västvärldens överlevnad har demoniserats och framställts som saker som oundvikligen leder till högerextremism och utrotning av minoriteter. Både vänstern och (den påstådda) högern bedriver politik därefter.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-01-09 kl. 15:41.
Citera
2026-01-09, 15:42
Avstängd
Citat:
Svartingkatastrofen och irrlärorna som berättigar den är vänsterextremism av det mest groteska slaget. Vänstertomtar vann det kulturella kriget under nittonhundratalet så hårt att högern i princip bara är höger i namnet, att de sänker skatten betyder ingenting när de är lika fanatiska vad gäller all ondska och idioti som orsakar ödeläggelsen. Nationalism, uppskattning för européer, att tro på vad sinnesorganen rapporterar, att acceptera den objektiva verkligheten, att neka kvinnor inflytande över samhället, och alla andra bra högergrejer som hade gynnat västvärldens överlevnad har demoniserats och framställts som saker som oundvikligen leder till högerextremism och utrotning av minoriteter. Både vänstern och (den påstådda) högern bedriver politik därefter.

Du menar politik som har lett till decennier av ökat välstånd?

Det låter helt hemskt ja...
Citera
2026-01-09, 15:52
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Du menar politik som har lett till decennier av ökat välstånd?

Det låter helt hemskt ja...

Vad rent konkret är det med svartingkatastrofen, böglobbydårar som skär genitalierna av småglin, det evinnerliga gnölet om att vitingar är cancern i mänsklighetens historia, kvinnlig rösträtt och transfurries som skulle ha varit avgörande för välståndet?
Senast redigerad av FunAndGames 2026-01-09 kl. 15:54.
Citera
2026-01-09, 15:57
Avstängd
Citat:
Vad rent konkret är det med svartingkatastrofen, böglobbydårar som skär genitalierna av småglin, det evinnerliga gnölet om att vitingar är cancern i mänsklighetens historia, kvinnlig rösträtt och transfurries som skulle ha varit avgörande för välståndet?

Vad är det med "svartingkatastrofen, böglobbydårar som skär genitalierna av småglin, det evinnerliga gnölet om att vitingar är cancern i mänsklighetens historia, kvinnlig rösträtt och transfurries som skulle ha varit avgörande för välståndet?" som gör att jag ska bry mig om det? Du skulle nog må bättre om du inte var så fokuserad vid att folk är svarta, bögar eller transor. Kanske du själv som borde komma ut...
Citera
2026-01-09, 16:08
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Vad är det med "svartingkatastrofen, böglobbydårar som skär genitalierna av småglin, det evinnerliga gnölet om att vitingar är cancern i mänsklighetens historia, kvinnlig rösträtt och transfurries som skulle ha varit avgörande för välståndet?" som gör att jag ska bry mig om det? Du skulle nog må bättre om du inte var så fokuserad vid att folk är svarta, bögar eller transor. Kanske du själv som borde komma ut...

Jo självklart, om etniciteten du tillhör konstant demoniseras och det samtidigt bedrivs en politik som leder till att du kommer bli en minoritet bland våldsamma folkgrupper som till följd av ovannämnda demonisering lär sig att hata dig - vad är det egentligen som gör att du ska bry dig om det?
Citera
2026-01-09, 16:24
Avstängd
Citat:
Jo självklart, om etniciteten du tillhör konstant demoniseras och det samtidigt bedrivs en politik som leder till att du kommer bli en minoritet bland våldsamma folkgrupper som till följd av ovannämnda demonisering lär sig att hata dig - vad är det egentligen som gör att du ska bry dig om det?

Du kanske ska hänga i lite bättre områden gubben? Jag har aldrig träffat invandrare som verkar hata svenskar, och inte heller sprungit på någon som demoniserar svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in