2026-01-09, 11:00
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Då är frågan om du var med 2009?

Vi är bäst när det blåser som hårdast

Tänkte springa in på bolaget idag och köpa en flaska champagne så jag är redo att skåla med er när vi summerar säsongen för nu är det väl dags?

Eller 2036?

Eller 2136?
Lagrad champagne är fina grejer det
Citera
2026-01-09, 11:11
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ok, du tippar Aik före Bajen och Dif, men vart tippar du Aik, Dif och Bajen i tabellen? Bara för att få perspektiv alltså?
Och vore intressant att höra rationalen bakom din åsikt.

Intressant hur taggad du är på att tippa tabellen nu i januari.

När JJ inte hade råd med en vänsterback senast det begav sig hävdade du att det var idiotiskt att tippa före fönstret hade stängt. Ett fönster som inte ens öppnat än 🤷🏿
Citera
2026-01-09, 12:09
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Jodå.

Äsch.

Han har en poäng med oddsen. Skulle man ta samma odds till 2026 och spela upp AS 2026 i en monte carlo med 2 000 utfall så är det inte osannolikt att Gays hamnar före Gnaget i majoriteten av utfallen medan Gnaget får flest outliers som vinnare av serien lagen emellan. Där det sista är vad spelet handlar om.

Att spela någon av dem som segrare är bortkastade pengar men att ta bettet att Gays hamnar före i tabellen till tre gånger pengarna hade däremot varit attraktivt.

Sånt man lär sig när man tentar av en magister på två veckor
Ja man kan ju såklart nyansera. Men det har något att vara efterklok med oddsen för 2025 ändå. Personligen hade jag spelat Mjällby som vinnare istället.
Citera
2026-01-09, 12:14
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Själv då, ser du det som större chanser än tvärtom att gnaget hamnar bättre till i allsvenskan 2026 än 2025?

Alltså inget "...om alla stjärnor står rätt och gnaget når sin fulla potential medans alla andra lag inte gör det osv osv osv"
Nej låt oss vara realistiska. Jag tror absolut att det kan gå bättre nästa år men det kan såklart gå sämre också. Truppen kommer vara yngre och då kan det nog svänga lite mer och det beror på om saker klaffar eller inte. 4-5a om det går bra och 7-9 om det går sämre typ.
Citera
2026-01-09, 12:24
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Intressant hur taggad du är på att tippa tabellen nu i januari.

När JJ inte hade råd med en vänsterback senast det begav sig hävdade du att det var idiotiskt att tippa före fönstret hade stängt. Ett fönster som inte ens öppnat än 🤷🏿
Att tippa något med säkerhet redan nu är idiotiskt ja, och det tror jag inte att Skarparattarn gör heller. Men det är ju intressant underlag för diskussion, och iom att detta är ett forum för diskusioner så...

Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Nej låt oss vara realistiska. Jag tror absolut att det kan gå bättre nästa år men det kan såklart gå sämre också. Truppen kommer vara yngre och då kan det nog svänga lite mer och det beror på om saker klaffar eller inte. 4-5a om det går bra och 7-9 om det går sämre typ.
Taget även om jag skulle säga typ 4-5:a om det går bra och 9-14 om det går sämre. Jag tror verkligen att en mljlig bottenstrid finns i kortleken för Aik även om en viktad gissning är 6-8.

*edit*
Disclaimer är att förutsättningarna kan se annorunda ut i mars så klart...både på gott och ont.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-09 kl. 12:28.
Citera
2026-01-09, 12:31
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Då är frågan om du var med 2009?

Vi är bäst när det blåser som hårdast

Tänkte springa in på bolaget idag och köpa en flaska champagne så jag är redo att skåla med er när vi summerar säsongen för nu är det väl dags?

Eller 2036?

Eller 2136?
2009 är året då jag aktivt började gå på matcher utan farsan. Om ditt argument för att ni skulle hamna före oss och Dif är en parallell till en säsong för 17 år sedan och argumentet att ni är bäst när det blåser hårdast är jag inte särskilt orolig.

Vi får se om ni lyckas vinna något derby i år. Blir intressant att summera i höst.
Citera
2026-01-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vi har ju 9/11 etablerade spelare i elvan, vid snabb räkning. Om Skoglund drar är jag helt enig om att det blir tunt med Fofana (presterar bra i enskilda matcher men kan han det över tid?), Bofua (oerfaren) och oprövad men spännande men kanske på väg bort Jonathan Karlsson. Samtidigt krävs det att man släpper en Pavle Maldini för att en Hedlöf ska få plats.
Lyssnade på Micke H i en intervju idag.
Etablerade enligt honom i centralinjen .
Hahn Eriksson . Winther. Besara . Tekie .O johansson och Vasic .
Han nämnde också skillnaden mellan Kim och Kalle . Spelavstånden i offensiven var det han tog upp. Kim ville ha korta och Kalle längre avstånd .
Men han sa också att vårt stora bollinnehav och att vi möter lågt stående försvar gör det svårare med en omställningsspel.
Vi var enligt vad jag förstod bäst i serien trots detta och det handlade om kvalité och utnyttja dom omställningar vi får trots stort bollinnehav.
Det luriga är om " grabbarna " som uttalar sig i media och poddar mörkar ev försäljningar och att trycka upp priset .
Känns som vår strategi i detta är att prata ihop sig och säga att vi inte ska/vill sälja någon utöver Vagic som nu läckt ut.
Blir det verkligen så och det svaret kommer inom några veckor.
Citera
2026-01-09, 13:25
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Enligt Oslobodjenje är det "nästan helt säkert" att Giorgi Guliashvili, 24, från Sarajevo kommer gå till AIK i vinter.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/uppgifter-guliashvili-nara-aik

Citat:
Gnaget kommer få problem med utlänningskvoten om man inte dumpar några utlänningar.
Lär kosta en saftig slant dessutom, men känner jag gnaget rätt så har dom redan glömt bort Guidetti misstaget.

Klar för Santader för 25 miljoner kr så AIK var nog aldrig på tapeten.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/aik-gar-bet-pa-guliasjvili
Citera
2026-01-09, 14:12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Lyssnade på Micke H i en intervju idag.
Etablerade enligt honom i centralinjen .
Hahn Eriksson . Winther. Besara . Tekie .O johansson och Vasic .
Han nämnde också skillnaden mellan Kim och Kalle . Spelavstånden i offensiven var det han tog upp. Kim ville ha korta och Kalle längre avstånd .
Men han sa också att vårt stora bollinnehav och att vi möter lågt stående försvar gör det svårare med en omställningsspel.
Vi var enligt vad jag förstod bäst i serien trots detta och det handlade om kvalité och utnyttja dom omställningar vi får trots stort bollinnehav.
Det luriga är om " grabbarna " som uttalar sig i media och poddar mörkar ev försäljningar och att trycka upp priset .
Känns som vår strategi i detta är att prata ihop sig och säga att vi inte ska/vill sälja någon utöver Vagic som nu läckt ut.
Blir det verkligen så och det svaret kommer inom några veckor.
Vad för intervju? Trycka upp priset genom att mörka saker tror jag inte alls på men sportchef-lingot ”vi är nöjda med truppen” standardsvar #1.
Citera
2026-01-09, 14:18
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Taget även om jag skulle säga typ 4-5:a om det går bra och 9-14 om det går sämre. Jag tror verkligen att en mljlig bottenstrid finns i kortleken för Aik även om en viktad gissning är 6-8.

*edit*
Disclaimer är att förutsättningarna kan se annorunda ut i mars så klart...både på gott och ont.
Möjligen en pseudobottenstrid där det blir lite nerv och rubriker för att det är matematiskt möjligt. Som Peking innan de torskade de sista sex matcherna. Men då ska det verkligen gå fel. Jag tror att det kommer värvas en del unga dyra spelare. Det + ny tränare gör ju att startsträckan är okänd.
Citera
2026-01-09, 14:21
Avstängd
skogsburkans avatar
Molins ny assisterande i MFF. Dagisverksamheten från förra året är ett minne blott.
Citera
2026-01-09, 15:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Möjligen en pseudobottenstrid där det blir lite nerv och rubriker för att det är matematiskt möjligt. Som Peking innan de torskade de sista sex matcherna. Men då ska det verkligen gå fel. Jag tror att det kommer värvas en del unga dyra spelare. Det + ny tränare gör ju att startsträckan är okänd.
Framför allt är det väl ovisst då mycket hänger på vart man har Kouame, Nissen, Yohanna, Helm, Filling, Olofsson och de andra yngre man nu påstår att man satsar på. Är det superettanklass eller allsvensk toppklass eller någonstans mittemellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in