2026-01-08, 23:40
  #1801
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är ömsesidigt, vännen😉

Ja, trevligt om USA lämnar NATO. Återstår då 31 länder🙂
Haha 😆

Ja vi får väl se, vet att du säkert tycker det vore intressant n bra ide men det vore förödande för Europa då mängder för att inte säga flertalet av den materiell vi har kan styras av USA. De har oss som i en liten säck. Skulle vi sanktionera dem så står våra JAS med amerikanska motorer still. DET är det stora problemet. Vi har ingen reell självständighet gentemot USA.
Citera
2026-01-08, 23:44
  #1802
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Där kom ju ön Puerto Rico igen.
Skrev om hycklaren Stephen Millers kassa argument tidigare (vars fru delgav en bild på Grönland som annekterat..)

Miller:
”Den riktiga frågan är vad som får Danmark att tro att de har rätt att kontrollera Grönland. Vad är grunden till deras territoriella anspråk? Vad är grunden till att de har tagit Grönland som en dansk koloni?”
(..)
USA annekterade ön [Puerto Rico] år 1898, från Spanien till USAs ägo som följd av kriget.
Spanien hade haft ön i över 400 år.

Ät din egen skit, Miller."
(FB) Hur kommer USA få Grönland?
Exakt, Grönland har varit en del av Norden sedan 1000 år. Jag skulle inte ens vilja kalla det en koloni även om det säkert även då fanns en del inuiter runt omkring som kunde jaga ostört på isen. Puerto Rico, Guam, Marchallöarna osv. Är ju hundra gånger värre om man ska börja fråga sig varför vissa länder innehar öar utanför dess egentliga territorium...
Citera
2026-01-08, 23:52
  #1803
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Trump försöker väl alltid deala om allt. Han agerar likadant som när han köpte en tomt på Upper West Side, Manhattan. Först ett urdåligt bud, sen fortsatte buden därifrån.

Antagligen en dålig taktik i detta fall. Hade Trump drämt till ordentligt, säg 500.000 dollar till varje grönländare hade affären redan varit i hamn. Att komma med tramsiga skitbud, som man gör nu, retar bara upp grönländarnas nationella stolthet.
Har reflekterat över nåt snarlikt.

Trump tolkar presidentrollen som om USA vore hans eget företag.
Det är liksom Trump First.
Amerikas allierade antingen måste betala för privilegiet att erhålla hans tjänster - eller så beter han sig som om det vore budgivning med skrämsel. Motpart ska krypa ihop, tystna och foga sig.
Om det så är tullar, att tysta ner porrbrudar han pippat (porrskådisen samt Hefners Playmate) med NDA eller länder han suktar efter som Grönland.

Annars kör byggherren med att "Amerika byggde" när han rotar söderut i sitt utvidgande av territorium eller lydstater.

Trumps rätt till Venezuelas olja, beror på att amerikaner byggde upp den venezuelanska oljeindustrin innan den nationaliserades.
Det körde han med då han krävde att överta Panamakanalen.
Citera
2026-01-09, 00:01
  #1804
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Exakt, Grönland har varit en del av Norden sedan 1000 år. Jag skulle inte ens vilja kalla det en koloni även om det säkert även då fanns en del inuiter runt omkring som kunde jaga ostört på isen. Puerto Rico, Guam, Marchallöarna osv. Är ju hundra gånger värre om man ska börja fråga sig varför vissa länder innehar öar utanför dess egentliga territorium...
Problemet med gubbarna är nån sorts brist på självinsikt. Noll koll på hur korkade argumenten är när de pekar med hela handen (med fyra fingrar vända mot sig själva..).

Med det kanske är så propaganda fungerar.

Det är samma idioti ang Trumps tjat om att äga ön för militär säkerhet
Typ sluta tjata, sluta gnäll, sluta hota - och börja rusta upp.
Det är fritt fram.
Citera
2026-01-09, 00:13
  #1805
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Haha 😆

Ja vi får väl se, vet att du säkert tycker det vore intressant n bra ide men det vore förödande för Europa då mängder för att inte säga flertalet av den materiell vi har kan styras av USA. De har oss som i en liten säck. Skulle vi sanktionera dem så står våra JAS med amerikanska motorer still. DET är det stora problemet. Vi har ingen reell självständighet gentemot USA.
Hoppas personligen att vi inom fem-tio år har ett Europa som kör hårt och full rulle på att utveckla europeisk försvarsteknologi och militär utrustning.
Dock är antalet F35 beställningar för många att flygvapnen skulle vara europeiska.
Citera
2026-01-09, 00:19
  #1806
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Om man bodde på Grönland nu. Buga och ta emot pengarna. USA erbjuder 100 000 dollar så hade jag dumpat Danmark för USA.

De pengarna hade ju gått åt vid nästa läkarbesök i den amerikanska sjukvården man får på köpet, så inget att hoppa högt över...
Citera
2026-01-09, 00:40
  #1807
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
(War Powers Act.)

Vill han plocka Grönland, plockar han Grönland.
Dom kan rösta bäst dom vill..
Många presidenter i USA har utfört militära operationer mot andra länder utan kongressen.

Nej. War Powers Resolution ger presidenten rätt till tillfälliga militära insatser, inte att annektera territorium. Att ”plocka” Grönland skulle vara ett angrepp på Danmark – ett NATO-land – och därmed bryta mot både internationell rätt och NATO-fördraget. Det är inte jämförbart med begränsade insatser utan kongressmandat.
Citera
2026-01-09, 00:43
  #1808
Moderator
-Info-s avatar
Om USA gör ett militärt överraskningsanfall mot Grönland så är danska soldater skyldiga att skjuta tillbaka utan att fundera så mycket, enligt dessa artiklar:

Citat:
Danmark kommer ”skjuta först och prata sen” – om USA agerar militärt mot Grönland. Det uppger Danmarks försvarsdepartement till tidningen Berlingske, med hänvisning till landets militära grunddoktrin.

Vid ett militärt angrepp från USA kommer man att svara skarpt: Landets militära grunddoktrin kräver att soldater svarar direkt vid ett väpnat angrepp.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/danmark-skjuter-forst-pratar-sen/
Citat:
Denmark ‘will shoot first and ask questions later’ over Greenland

Danish defence ministry confirms 1952 rule of engagement requiring soldiers to attack invading forces, following threat from US

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2026/01/07/denmark-usa-trump-shoot-first-ask-questions-later-greenland/
Citera
2026-01-09, 00:49
  #1809
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump om Grönland;
”– Ägarskapet är mycket viktigt. Jag känner att det är rent psykologiskt nödvändigt för framgång. Ägande ger dig saker du inte kan göra med avtal, hyra, eller vad du pratar om, säger Trump till tidningen, som skriver att han resonerar som en fastighetsmagnat i frågan.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-natos-framtid-kan-hanga-pa-gronland/
Citera
2026-01-09, 01:05
  #1810
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Problemet med gubbarna är nån sorts brist på självinsikt. Noll koll på hur korkade argumenten är när de pekar med hela handen (med fyra fingrar vända mot sig själva..).

Med det kanske är så propaganda fungerar.

Det är samma idioti ang Trumps tjat om att äga ön för militär säkerhet
Typ sluta tjata, sluta gnäll, sluta hota - och börja rusta upp.
Det är fritt fram.
Ja de har all möjlighet att öppna fler baser igen, de har ju själva stängt nästan alla de hade innan. Alla vet att den enda anledningen till detta är att utvinna naturresurser, något som direkt kommer påverka inuiterna som nu bor där.
Citera
2026-01-09, 01:08
  #1811
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Hoppas personligen att vi inom fem-tio år har ett Europa som kör hårt och full rulle på att utveckla europeisk försvarsteknologi och militär utrustning.
Dock är antalet F35 beställningar för många att flygvapnen skulle vara europeiska.
Ja det är absolut prio ett och det tror jag alla länder fattar också. Vi kan inte lita på USA tyvärr. Men det lär ta ett tag att göra oss självständiga på den fronten. Under tiden har ju Trump ett enormt vapen. Han kan säga "ge oss grönland eller så står allt ert flyg på marken" och jag tror att han vet detta också.
Citera
2026-01-09, 01:29
  #1812
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Hoppas personligen att vi inom fem-tio år har ett Europa som kör hårt och full rulle på att utveckla europeisk försvarsteknologi och militär utrustning.
Dock är antalet F35 beställningar för många att flygvapnen skulle vara europeiska.
Det går att rätta till på sikt. Europeisk flygindustri hävdar sig väl mot amerikansk. Airbus har lämnat Boeing i bakvatten för flera år sen. Rolls Royce tillverkar minst lika fantastiska flygmotorer som General Electric och Pratt & Whitney. Typhoon, JAS och Eurofighter är inte riktigt på samma nivå som F-35 men räknar man vad man får för pengarna står sig européerna väl eftersom planen kostar avsevärt mindre per styck.

Och jämför man med kineser och ryssar är Europa i särklass. Kineserna har exempelvis ännu inte lyckats tillverka en enda turbofan flygmotor som håller måttet för sina passagerarflygplan — alla måste köpas från det förhatliga väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in