Citat:
Ursprungligen postat av
floraflap
“Uppenbarligen vill USA äga Grönland” är en slarvig slutsats.
USA har baser och militärt inflytande i halva världen utan att äga territorierna. Grönland är redan NATO-område via Danmark och USA får det de behöver genom avtal.
Hade det handlat om ägande hade USA inte dragit ned sin närvaro sedan kalla kriget. Det här är klassisk stormaktslogik i Arktis, sensorer, övervakning och flöden, inte kolonial expansion.
Uppenbarligen ville Trump-administrationen, det nuvarande USA, äga Grönland.
Men den stötte på patrull i form av demokrater och egna republikaner, det framtida USA.
Ett nederlag, och kejsarens nya kläder är visst osynliga, som vanligt.