2026-01-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ja och nej. Problemet med SE slumpen är, OM det var planerat av SE, så är det en stor slump att LOP väljer vägen just förbi skandiahuset och att SE går ut samtidigt. OM det inte var planerat så är det en slump att han råkar ha en pistol för ett annat syfte, och råkar gå ut när LOP går förbi och bestämmer sig för att skjuta OP.

Det andra scenariot skulle kunna gälla en annan ensam galning också så klart, att personen råkar vara beväpnad och råkar springa på OP. Personligen finner jag det lite mer trovärdigt att en knarkare som CP som varit på svartklubb går runt beväpnad än en kontorsanställd som jobbat över.
Men eftersom jag tror att scenariot att GM först sett LOP, hämtat vapen, och väntat utanför Grand, och följt efter är troligast så faller SE till stor det på det, medan CA tex förefaller mer sannolik.

Vänta nu här..

Är det mer troligt att CA är vid Grand vid 20:58 än Engström?

Alltså att se LOP innan bion ?
Citera
2026-01-08, 17:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Först ska man vara jävligt tacksam mot YN iakttagelser för ingen annan på mordplatsen lämnar något specifikt om något annat än ytterkläder

Om inte Engström hade nämnt att han tror sig blivit förväxlad och att han sen påstår sig springa i gränden så hade nog inte jag tänkt mkt på Engström

Du nämner att ingen heller nämner handledsväska efter YN och det glädjer mig då jag också anser att kvinnan försöker vilseleda utredningen

Jag avser inte uppgiften om inhoppande i bil, utan exempelvis trafikvaktens iakttagelse på Snickarbacken.

Citat:
Jag tror att Engström har panik när handledsväska blir känd den 2mars och vill synas springa i rock och handledsväska och hävda förväxling, även försöka få mannen YN sett hoppa in i en bil tillsammans med handledsväskan

Ok, ytterligare tunga antaganden att hänga på den bräckliga kroken som lilla väskan innebär.
Citera
2026-01-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag avser inte uppgiften om inhoppande i bil, utan exempelvis trafikvaktens iakttagelse på Snickarbacken.

Ok, ytterligare tunga antaganden att hänga på den bräckliga kroken som lilla väskan innebär.

Bräckliga krocken ...

Att vara lik den man som springer bort från mordplatsen och är den troliga GM , även stämplat ut 50m ifrån mordplatsen

Den kroken är mer stabil än vad CAs krok är

Ägde CA mordvapnet ?om inte så är allt bara gissningar utifrån att ni tror att han kanske ägde mordvapnet

Det är inte seriöst att ha så mkt dubbelmoral
Senast redigerad av Problem2020 2026-01-08 kl. 17:57.
Citera
2026-01-08, 18:28
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Bräckliga krocken ...

Att vara lik den man som springer bort från mordplatsen och är den troliga GM , även stämplat ut 50m ifrån mordplatsen

Den kroken är mer stabil än vad CAs krok är

Ägde CA mordvapnet ?om inte så är allt bara gissningar utifrån att ni tror att han kanske ägde mordvapnet

Det är inte seriöst att ha så mkt dubbelmoral
Tänk dig att CA hade kallat till sig en reporter och velat göra ett reportage där han var klädd i exakt samma kläder som mordnatten och där han tänkte sig in i mördarens situation och bredde ut sig om det med ett motiv som hade kunnat gälla honom själv.

Det hade man nog gått loss på ganska hårt i CA-tråden - men nu när det gäller SE - då kan det snabbt sorteras undan av dessa herrar som totalt ovidkommande.

Mannen med väskan kan tydligen vara vem som helst och när Roerlig nämner honom så nämner han inte att han verkar jagad och tittar sig om (detta eftersom det skulle kunna bygga upp det narrativ han vill ha bort)

Nej det ska bara nämnas saker som talar mot SE som GM . "gyllene regeln" ...

Alla punkter som talar för att SE är intressant, bryts ned , tas en och en och avfärdas, bara för man ljuger behöver man inte vara mördare, bara för man är på plats inom 50 meter behöver man inte vara mördare, bara för man har en dylik intervju i "Skydd & säkerhet" behöver man inte vara mördare, bara för man verkar chockad när man återkommer till Skandia behöver man inte vara mördare , ja det stämmer, men nån som checkar in på flera olika punkter blir också mer intressant i våra ögon - och precis som du skrev innan så säger vi bara att han är misstänkt - inte skyldig
Citera
2026-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Tänk dig att CA hade kallat till sig en reporter och velat göra ett reportage där han var klädd i exakt samma kläder som mordnatten och där han tänkte sig in i mördarens situation och bredde ut sig om det med ett motiv som hade kunnat gälla honom själv.

Det hade man nog gått loss på ganska hårt i CA-tråden - men nu när det gäller SE - då kan det snabbt sorteras undan av dessa herrar som totalt ovidkommande.

Mannen med väskan kan tydligen vara vem som helst och när Roerlig nämner honom så nämner han inte att han verkar jagad och tittar sig om (detta eftersom det skulle kunna bygga upp det narrativ han vill ha bort)

Alla punkter som talar för att SE är intressant, bryts ned , tas en och en och avfärdas, bara för man ljuger behöver man inte vara mördare, bara för man är på plats inom 50 meter behöver man inte vara mördare, bara för man har en dylik intervju i "Skydd & säkerhet" behöver man inte vara mördare, bara för man verkar chockad när man återkommer till Skandia behöver man inte vara mördare , ja det stämmer, men nån som checkar in på flera olika punkter blir också mer intressant i våra ögon - och precis som du skrev innan så säger vi bara att han är misstänkt - inte skyldig

Jag skulle påstå att det som förnekarna har mest problem med är att Mannen på DBG och Engström gör något väldigt unikt...
Båda springer i rock och handledsväska kring brottsplatsen!!

Men då försöker förnekarna hitta en utväg, dom påstår att Engström kan ljuga om sin egna språngmarsch för att han vill bli förväxlad med GM !!

Vänta lite nu ...

Hur kan man hellre tro att ett vittne vill hitta på en språngmarsch för att kunna säga att man blivit förväxlad med en mördare som skjutit en statsminister i ryggen !! Än att tro att han faktiskt är mannen på DBG..

Låt den tanken smälta in ...
Citera
2026-01-08, 18:50
Medlem
Citat:

Låt säg att man ställt upp det mot sannolikhet

På en radie av 100m kring brottsplatsen så säger vi att det finns ca 100pers män ,kvinnor och barn

Hur många bär rock av dessa 100människor ? Vi överdriver och säger 20pers

Hur många av dessa som bär rock(20) har även en handledsväska ? Vi överdriver igen och säger 4pers

Hur många av dessa 4 pers som bär rock och handledsväska springer kring brottsplatsen? Ja troligen bara 1 va ?

Men då har vi plötsligt ett vittne som har lite panik för han vet ju att väktarna såg ju både när han lämnade 23:20 och återvände 23:35 , dom vet ju att han var klädd i rock och handledsväska!

Nu säger vittnet att han också sprang i rock och handledsväska och blivit förväxlad med GM !

Nu påstår förnekarna att han bara hittar på för att han vill få uppmärksamhet!

Jaha vilken tur då att han faktiskt hade rock och handledsväska så det blev lite lättare att få uppmärksamhet då som förväxlad
Citera
2026-01-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Helt ärligt ..

Menar du att Engström är förväxlad med mannen på DBG ?

Vågar du erkänna i tråden att du på fullaste allvar tror att Engström sprang någon minut efter mannen på DBG iklädd samma signalement och överhörde ett vittne som mer eller mindre beskrev Engström?

Jag undrar till eg alla förnekare , hör ni inte själva hur jävla underligt detta låter?

Jag har på senaste tiden nästan börjat tänka tvärtom att Engströms försvar är så jävla dålig att den nästan blir bra ..

Men bara nästan för den är fan genom usel eg
Citera
2026-01-08, 19:14
Medlem
quggels avatar
Citat:
Helt ärligt ..

Vågar du erkänna i tråden att du på fullaste allvar tror att Engström sprang någon minut efter mannen på DBG iklädd samma signalement och överhörde ett vittne som mer eller mindre beskrev Engström?

Jag undrar till eg alla förnekare , hör ni inte själva hur jävla underligt detta låter?

Jag har på senaste tiden nästan börjat tänka tvärtom att Engströms försvar är så jävla dålig att den nästan blir bra ..

Ja uselt. Men varifrån kommer pickan då?
De flesta pusselbitar är på plats (vissa är bra på att lägga pussel). Förutom vapnet som är en knepig pusselbit.
Citera
2026-01-08, 19:14
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Helt ärligt ..

Jag kan tänka mig att hans försvar funkade rätt bra.

Holmér trodde att SE bara var en jobbig och förvirrad grafiker - och varje gång YN:s väskman dök upp i PU så sade säkert någon,- "jo men det där var ju Engström, han sprang lite efteråt, det måste vara nåt fel med tiderna"

De hade nog inte den överblick vi har

Sen ville Holmér hitta en större konspiration med kurder, inte den där ynkliga SE, precis som många privatspanare trodde han säkert att det är omöjligt att en 52-årig rundlätt grafiker kan döda någon
Citera
2026-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja uselt. Men varifrån kommer pickan då?
De flesta pusselbitar är på plats (vissa är bra på att lägga pussel). Förutom vapnet som är en knepig pusselbit.

Tyvärr så får vi bara gissa ang vapen

Därav så får det stanna till misstänkt GM..

Kommer inte längre
Citera
2026-01-08, 19:19
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att hans försvar funkade rätt bra.

Holmér trodde att SE bara var en jobbig och förvirrad grafiker - och varje gång YN:s väskman dök upp i PU så sade säkert någon,- "jo men det där var ju Engström, han sprang lite efteråt, det måste vara nåt fel med tiderna"

De hade nog inte den överblick vi har

Sen ville Holmér hitta en större konspiration med kurder, inte den där ynkliga SE, precis som många privatspanare trodde han säkert att det är omöjligt att en 52-årig rundlätt grafiker kan döda någon

Du vet när man tror loppet är kört och du går all in med vad du har ..

Din hand suger men du måste gå all in...

Så bra tycker jag att Engströms försvar är ...
Citera
2026-01-08, 19:30
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Du vet när man tror loppet är kört och du går all in med vad du har ..

Din hand suger men du måste gå all in...

Så bra tycker jag att Engströms försvar är ...
Det är det värsta för en skicklig pokerspelare, att spela mot en helt oförutsägbar amatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in