2025-12-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
29.12 för Pihlström (eller 29.11, oklart) inte så imponerande. Ingen Löfqvist?

Nej, hittar ingen Löfqvist heller.

Svårbedömt lopp, tycker jag. Schrub persar och gör ett riktigt bra lopp, medan en sån Lobalu är över minuten sämre än sitt PB. Jag trodde nog att Pihlström skulle ta sig ner på 28 minuter iallafall.
Citera
2025-12-23, 12:54
Medlem
Kanske gamla nyheter för en del, men Almgren kommer springa i Valencia i år igen. Vågar vi hoppas på att han sänker europarekordet ytterligare?
Citera
2025-12-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
Kanske gamla nyheter för en del, men Almgren kommer springa i Valencia i år igen. Vågar vi hoppas på att han sänker europarekordet ytterligare?

Nästa år ska det såklart vara. Var redan igång med säsongen 2026 rent mentalt.
Citera
2025-12-24, 11:48
Medlem
Mora-tjejen Hilma Kabo, 13 år gammal, kan vara Sveriges nästa Carolina Kluft. Hon är Sveriges just nu bästa i sin åldersklass (F14) i följande grenar inomhus: Höjdhopp, tresteg, längdhopp, 60m, 200m och tvåa på 60m häck. Inom somliga grenar är den mångsidiga multi-talangen fullkomligt överlägsen motståndarna, och tiden på 200m (25,52) är konkurrenskraftig med de främsta killarna i samma ålder. Hilma är också helt fantastisk för sin ålder inom längdhopp: Med 5.57 är hon 3:a bland pojkarna i samma ålder, P14, och faktiskt bättre än alla andra tjejer under 19 år (!) i skrivande stund.

Hilma sopade även banan med motståndarna i somras på Bauhausgalan Youth: https://www.moratidning.se/2025-07-24/hilma-13-sverigebast-i-flera-grenar-mycket-som-ar-kul/
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-24 kl. 11:58.
Citera
2025-12-25, 16:00
Medlem
Vera siktar högt.

https://www.svt.se/sport/friidrott/vera-sjoberg-vill-in-bland-legendarerna-vill-tavla-om-medaljer-i-os-och-vm

Ett lagom delmål för i år är väl under 4.00 och under 14.50. Inte alls omöjligt.
Citera
2025-12-28, 11:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Mora-tjejen Hilma Kabo, 13 år gammal, kan vara Sveriges nästa Carolina Kluft. Hon är Sveriges just nu bästa i sin åldersklass (F14) i följande grenar inomhus: Höjdhopp, tresteg, längdhopp, 60m, 200m och tvåa på 60m häck. Inom somliga grenar är den mångsidiga multi-talangen fullkomligt överlägsen motståndarna, och tiden på 200m (25,52) är konkurrenskraftig med de främsta killarna i samma ålder. Hilma är också helt fantastisk för sin ålder inom längdhopp: Med 5.57 är hon 3:a bland pojkarna i samma ålder, P14, och faktiskt bättre än alla andra tjejer under 19 år (!) i skrivande stund.

Hilma sopade även banan med motståndarna i somras på Bauhausgalan Youth: https://www.moratidning.se/2025-07-24/hilma-13-sverigebast-i-flera-grenar-mycket-som-ar-kul/

Apropå Carolina Klüft så gjorde hon "tävlingscomeback" i Julrushen 2025, som arrangerades av Bollnäs FIK. 42 år ung och 18 år efter att hon la ner sjukampen stötte hon 11.11 i kula, stillastående.

Citat:
– Det var väldigt mycket på skoj. Visst var det riktig mätning och så där, men jag trodde inte att det var en sanktionerad tävling där resultaten skulle dyka upp. Jag körde tre stillastående stötar, för jag insåg att jag inte skulle tjäna på att köra på riktigt med fart. Jag kom över någon elvametersgräns där och det var väl inte ens skamgränsen och ganska deppigt. Å andra sidan har jag inte rört en fyrakiloskula sedan jag la av med sjukamp och var 24 år, det är snart 20 år sedan, säger Carolina Klüft.
Citera
2026-01-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Vera siktar högt.

https://www.svt.se/sport/friidrott/vera-sjoberg-vill-in-bland-legendarerna-vill-tavla-om-medaljer-i-os-och-vm

Ett lagom delmål för i år är väl under 4.00 och under 14.50. Inte alls omöjligt.

Det känns som rimliga mål. Sen att gå från lovande sverigetopp till världselit är ju ett långt steg, som extremt få svenska löpare klarar av i modern tid. Bara att hålla tummarna för att hon förblir skadefri och motiverad.

Gott nytt år alla friidrottsvänner!
Citera
2026-01-08, 18:05
Medlem
Citat:
Såg på Insta härom dagen att han gjort ett riktigt monsterträningspass.
Citera
2026-01-08, 18:09
Medlem
Citat:
Det känns som rimliga mål. Sen att gå från lovande sverigetopp till världselit är ju ett långt steg, som extremt få svenska löpare klarar av i modern tid. Bara att hålla tummarna för att hon förblir skadefri och motiverad.

Gott nytt år alla friidrottsvänner!
Att tro att Sjöberg skulle komma ned på den nivån som krävs för VM-eller OS-medalj är nog hopplöst optimistiskt. Möjligen kan hon nå samma nivå som Meraf Bahta.
Citera
2026-01-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Att tro att Sjöberg skulle komma ned på den nivån som krävs för VM-eller OS-medalj är nog hopplöst optimistiskt. Möjligen kan hon nå samma nivå som Meraf Bahta.

Ja, jag syftade på de tider Nossenos nämnde som rimliga i närtid. Att ta globala mästerskapsmedaljer känns avlägset.

Almgren sprang 10x1000 med en minuts vila på tider mellan 2.30 och 2.40 (och den sista kilometern till och med under 2.30). Hela träningspasset på mindre än 35 minuter inklusive vila.
Sen ska han gjort 3x3000 med tre minuters vila och tiderna 8.00, 7.52 och 7.43.
Även för en lekman låter det som att han är i kanonform.

Stream till söndagens lopp: https://www.youtube.com/live/HmnVAFpEcjk?si=XH8R2t64ZDryakKb
Citera
2026-01-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Hon är redan i nivå med Bahta på 3000 inomhus. 8.43.06 mot 8.42.46. Bahtas pers 4.00.49 (1500) respektive 14.49.95 (5000) känns inom räckhåll redan i år, även om det inte finns någon garanti. Wilma Nielsen gjorde ju som jämförelse 4.02.05 i fjol. Men jag håller med om att global mästerskapsmedalj låter mindre troligt. Men nog måste hon få drömma och sikta högt.
Citera
2026-01-10, 16:42
Medlem
Grymt bra lopp av Szalkai på terräng-vm. Svårt att se vid målgång, men bästa europé?

Ja, 21:a och bästa tjej från Europa. Riktigt, riktigt bra. Snygga hindertagningar dessutom.
Senast redigerad av Chicagostiftelsen 2026-01-10 kl. 16:46. Anledning: Uppdatering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in