Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ja sa inte. Jag länkade till en artikel från 22 december där det stod fyra veckor. Jag räknade sedan veckorna och kom till 19/1 om den artikeln var korrekt. Jag påstod inte att den var det. Jag var bara osäker angående vad som faktiskt var den korrekta uppgiften.
Att lokala medier inte skriver en rad om »det största som hänt Boden sedan Bodens fästning« när läget är prekärt visar ju endast hur ointresserade de är att spegla verkligheten.
Men om du länkade till en artikel från 22 december så borde du nog ha kollat lite grundligt och sett vad Stegras pressansvarige Nils Eklund sa i en ARTIKEL i tidningen NSD veckan innan.
När jag sa att Stegra sa start den 12 januari så sa du:
"Nej det är inte »Stegra själva«. Det är ett artikelpåstående."
Läs vad Stegras pressansvarige Nils Eklund i NSD den 14 december.
Du kanske inte kan läsa hela artikeln eftersom du inte har NSD men början i alla fall.
https://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel/stegra-dementerar-stopp-for-stalverksbygge-i-boden/r39740er
Utdrag ut artikeln för alla om inte har NSD:
"Stegras pressansvarige, Nils Eklund, bemöter uppgifterna och han känner inte igen bilden av det som rapporterats.
– Det låter som att det blivit något missförstånd kring datum. För oss är det information kring julledigheten som gått ut till entreprenörer. Det faller ut ganska vältajmat i år där vi får möjlighet till ett brejk. Det finns ingen dramatik på något sätt, säger han.
Han menar att uppgifterna om ett längre stopp kan bero på hur enskilda entreprenörer väljer att lägga upp ledigheten för deras arbetare, men att det överlag inte kommer att stå still inne på området under en särskilt lång period.
– Det kan säkert finnas enskilda entreprenörer som har enskilda lösningar, men för oss är det under två veckor som aktiviteten går ner på ett minimum, säger Nils Eklund.
Arbetet inne på området ska tillfälligt skalas ned rejält under jul och nyår.
– Aktiviteterna inne på området det här årsskiftet kommer att gå ner på ett minimum under jul- och nyårsveckorna och sedan börja om igen efter trettondagen. Alltså drygt två veckor under en period då de röda dagarna i år faller ut under enbart veckodagar.
Enligt Stegras pressansvarige ger det arbetarna en välförtjänt möjlighet till vila.
– Det ger ett vältajmat brejk och möjlighet till vila och laddande av batterier för 2026 efter en längre period av med mycket hög aktivitet och ökat tempo de senaste sex månaderna.
En viss rörelse inne på området kommer det också att vara under uppehållet.
– Vinterunderhåll av vägar och liknande aktiviteter kommer dock fortfarande att pågå på området för att säkerställa en smidig återstart efter helgerna i början på det nya året, skriver Nils Eklund.
Uppgifterna om att entreprenörer jobbat på som vanligt under tidigare vintrar menar han stämmer till viss del, men att årets många röda dagar lett till beslutet om att ta en något längre paus i år.
– Vi gick även ner i aktivitet förra vintern kring helgdagarna och i år har vi valt att göra så här för att folk ska få åka hem och fira och ladda batterierna. Det är en återhämtnings- och om man drar det till sin spets en säkerhetsfråga, man ska ju vara fräsch när man är på bygget. Det är många röda dagar som hade varit lediga i år ändå så då passade vi på att göra så här, säger han."
Och då är min fråga till dig herr Gickhan: vad katten fick du datumet 22 december i från?????