2026-01-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
"alla" användes ovan som i just 90% i vardaglig uttryck, vilket jag också förtydligade.

Vad exakt är problemet för dig, att uttrycka dig stringent och hålla dig till fakta?
Faktan av att de 90% inte handlade om MENA och inte är 100%?

Debattera med dig är som att vada i en ständig ström av klibbig gyttja, finns liksom inte mycket av säker och stadig mark nånstans.

Citat:
Kön är en konstant, det finns alltid ca 50% män i samhället och alltså olikt demografiska förändringar eller ekonomiska förändringar som skapar fattigdom så fortsätter könrelationen att vara ca 50/50.

Och?
Annan etnicitet är svensk är också en "konstant" och säkerligen även "alltid existerande".
I vår globala tid faktiskt något vi behöver lära oss att leva med. Problemet...är inte detta, utan mängden av små trångsynta rasister av din sort, som inte kan tänka och se klart.

Citat:
Många saker som du inkluderar som socioekonomiska faktorer är i princip kultur; några kulturer har varit i krig så länge så att olika trauman har blivit en del av deras flergenerationella kultur. I Napoli och Sicilien är maffian en del av själva kulturen exempelvis, något de även tog med sig till nya världen.

Eller traditionen att våldta pojkar i Afghanistan, vem vet hur många generationer det har pågått, där den våldtagne sedan våldtar och så vidare i all evighet. Tills alla accepterar det som normalt.

Jag bryr mig egentligen inte så länge de inte tar med sig det till Sverige, vilket de tyvärr har gjort. Tydlig exempel på kultur som inte delas av exempelvis "socialt utsatta somalier" som har andra kulturella vanor som att klippa deras döttrars klitoris, som inte delas av araber och andra muslimer...som har andra kulturella vanor som att tvinga deras 7-åriga döttrar att klä sig i slöja, som inte delas av kurder som bara har kulturella vanor som att hota och mörda deras döttrar ifall de inte gifter sig med en kurd, osv. - men de alla har däremot tagit med sig våldet från deras hemländer.

Nej, när vi pratar om etniska kulturer, så pratar vi om mängder med saker där patriarkal kultur, alla idéer om mäns rättigheter till och över kvinnor, eller barn som i fallet med Afghanistan eller alla fall med katolska präster etc...bara är en del av många fler.
(För övrigt en del som återfinns i alla kulturer som har haft eller har detta tänk, ja även Sverige.)

Det du sysslar med, är att plocka ut denna del, som även finns i din egen kultur, för att sen racka ner på en hel kulturell sfär, MENA, eller en hel religion Islam...eller en ....

Citat:
Kvinnor är också kriminella, kvinnor våldtar också, kvinnor gör allt som män gör.

Du förstod verkligen inte vad jag ville säga med anekdoten om vapendåren i Texas som diskuterar som du gör ovan, eller hur?

Du kanske inte kommer förstå heller vad jag vill säga med "kvinnor är också kriminella" och plötsligt börja argumentera för hur överrepresenterade män är...

Men kolla här:

https://image.varldenidag.se/436424.webp?imageId=436424&width=2116&height=1240& format=webp

60 dödskjutningar i Sverige mot 4 i Danmark, 4 i Norge och 2 i Finland.

Merapi: Danmark har också problem med gängkriminalitet.

Också Merapi: Män mördar 10 gånger oftare än kvinnor. Oops...man kan inte både ha kakan och äta den.

Jag upprepar: Kriminalitet. gängkriminalitet eller annan form, ex. nu sexuellt våld kontra småpojkar eller hela könet kvinna, är inte något som är "uppfunnet", endast existerande etc av de olika etniciteterna som existerar i MENA. Get it?
Att pojkar, unga män organiserat sig i gäng för att smuggla sprit, knark, råna andra eller what ever, är ett globalt och historiskt fenomen, har garanterat existerat i någon variant i alla civilisationer som uppvisat tillräckligt stora städer.
Att dessa gäng idag använder sig av extremt våld, ex. skjuter skallarna av varandra är heller ingen nyhet eller något som kommer från MENA. Utan avgörs mer av faktorer som tillgång till vapen och hur "högt"
man spunnit konflikterna, värdet av kriminaliteten och säkert även hur "lätt" det är för dessa gäng att organisera sig.
ex. finns det tillräckligt stor grupp av socioekonomiskt utanförskap där man tillräckligt enkelt kan lura in unga sårbara killar i sina nät?

Korrekt slutsats: Detta handlar INTE om MENA, eller någon annan etnisk kultur för den delen, utan det handlar de faktorer som div. kriminologi kommit fram till och som jag redan rabblat.

Citat:
Du säger refererar mycket till ordet "kriminologi" utan att referera till något specifikt, ungefär som du refererar till "vetenskap" utan att förstå dig på vetenskap eller som du refererar till marxism utan att veta något om marxism.

Underlig varelse du är.

Som redan sagt....du kan googla upp detta själv. Kriminologer, dvs experterna på detta område håller med mig, och inte dig.

det finns mängder med siter med info om detta, du borde klara googla upp det själv.

Citat:
Robespierre är ju själva effekten/klimaxen av franska revolutionen. Dess ironiska slutsats, vilket är:

Kontraeliten är än mer despotisk än despoten som man avsatte. Och då menar jag emot folket (bönder/borgare/arbetare) och inte mot den forna eliten (vilket kanske skulle förväntas).

Svältkatastrofen blir värre också i och med nya elitens matprisregulationer.

Och det mest ironiska är kanske att själva revolutionärerna blir än mer förföljda än vad de blev av forna regimen. Robespierrre är brutal mot sina egna vänner/allierade.

Trams. Robertspeirre är INTE "själva effekten" av franska revolutionen.
Senast redigerad av Merapi 2026-01-07 kl. 10:25.
Citera
2026-01-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, och den begås också i huvudsak av invandrare.

Hört talas om det stora MC-bråket i Danmark på 80-90 talet?
X antal mord. Du kan säkert googla upp det..

Få se nu...Måste bero på SKANDINAVISK etnicitet...Dessa äcklig skandinaver, verkar vara nått fel i huvudet på dem, låt oss alla förbjuda just skandinaver att emigrera nånstans....

Här en liten länk för att fräscha upp minnet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/MC-kriget_i_Köpenhamn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_nordiska_MC-kriget.
Citera
2026-01-07, 12:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vad exakt är problemet för dig, att uttrycka dig stringent och hålla dig till fakta?
Faktan av att de 90% inte handlade om MENA och inte är 100%?

Att 90% av gärningsmännen har utländsk bakgrund är allt vi har, sedan är säkert bara 90% av utlänningarna med mellanösternbakgrund baserad på namnlistor.

"Alla" var som sagt bara ett vardagligt uttryck för en överväldigande majoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och?
Annan etnicitet är svensk är också en "konstant" och säkerligen även "alltid existerande".
I vår globala tid faktiskt något vi behöver lära oss att leva med. Problemet...är inte detta, utan mängden av små trångsynta rasister av din sort, som inte kan tänka och se klart.

Det enda som är konstant är din låga förståelse för vad som är en konstant gentemot en variabel.

Du tror att något är en konstant ifall det "existerar", vad är då en variabel...?

Ifall antalet MENA-invandrare går upp från 0.1% till 15% av befolkning har vi en konstant eller en variabel?

Ifall det är 15% i Sverige och 5% i Danmark medan båda länder har 50% män, vart har vi då en variabel som skiljer länderna åt?

Citat:
Nej, när vi pratar om etniska kulturer, så pratar vi om mängder med saker där patriarkal kultur, alla idéer om mäns rättigheter till och över kvinnor, eller barn som i fallet med Afghanistan eller alla fall med katolska präster etc...bara är en del av många fler.
(För övrigt en del som återfinns i alla kulturer som har haft eller har detta tänk, ja även Sverige.)

Det du sysslar med, är att plocka ut denna del, som även finns i din egen kultur, för att sen racka ner på en hel kulturell sfär, MENA, eller en hel religion Islam...eller en ....

Det där med "patriarkal kultur" är bara en slarvig uttryck som kan betyda vad som helst. Japaner tillhör en patriarkal kultur och skulle hålla sig inom lagens ramar, liksom andra folkslag som vi tar in.

Alla tillhör egentligen en patriarkal kultur för er feminister, det finns ingen riktig tydlighet i hur ordet används.

Jag var väldigt tydlig med skillnader inom kulturer inom MENA, att förtydliga hjälper för att förstå kulturer. Att kalla en kultur för "patriarkal" är att vara blind för kulturen, då alla kulturer är patriarkala på olika sätt. Konfucianska så som muslimska kulturer är patriarkala, men det säger inte mycket om kulturen.

Det finns även muslimska länder som Indonesien som inte har en våldsam kultur så som de i mellanöstern och tror faktiskt att indonesiska invandrare inte skulle vara så våldsamma. Ifall de är patriarkala eller inte är inte avgörande i fallet, det är ju en konstant.

Citat:
Jag upprepar: Kriminalitet. gängkriminalitet eller annan form, ex. nu sexuellt våld kontra småpojkar eller hela könet kvinna, är inte något som är "uppfunnet", endast existerande etc av de olika etniciteterna som existerar i MENA. Get it?
Att pojkar, unga män organiserat sig i gäng för att smuggla sprit, knark, råna andra eller what ever, är ett globalt och historiskt fenomen, har garanterat existerat i någon variant i alla civilisationer som uppvisat tillräckligt stora städer.
Att dessa gäng idag använder sig av extremt våld, ex. skjuter skallarna av varandra är heller ingen nyhet eller något som kommer från MENA. Utan avgörs mer av faktorer som tillgång till vapen och hur "högt"
man spunnit konflikterna, värdet av kriminaliteten och säkert även hur "lätt" det är för dessa gäng att organisera sig.
ex. finns det tillräckligt stor grupp av socioekonomiskt utanförskap där man tillräckligt enkelt kan lura in unga sårbara killar i sina nät?

Korrekt slutsats: Detta handlar INTE om MENA, eller någon annan etnisk kultur för den delen, utan det handlar de faktorer som div. kriminologi kommit fram till och som jag redan rabblat.

Fan vilken ordbajseri för att bara komma fram till att du fortfarande inte kan hantera kvantitativ data; "det existerar överallt" är fortfarande ditt argument?

Kvinnor är också gängkriminella, kvinnor mördar, kvinnor våldtar. Det är inget unikt för män, kan du förstå det? Det handlar inte om patriarkatet, människor av alla kön kan vara våldsamma.

Du nämner "unga sårbara killar" men det existerar tjejer som mördar.

Citat:
Som redan sagt....du kan googla upp detta själv. Kriminologer, dvs experterna på detta område håller med mig, och inte dig.

det finns mängder med siter med info om detta, du borde klara googla upp det själv.

Googla vad? Att typ någon evigt repeterande grammofon som Jerry Sarnecki håller med dig? Och drar jag då fram en kriminolog som håller med mig så får vi debattera om vilken expert som är bäst. Är det så du vill ha diskussionen?

Det är en tolkningsvetenskap och inte en exakt vetenskap, så alla kan tolka variabler så som de vill i princip.

Citat:
Trams. Robertspeirre är INTE "själva effekten" av franska revolutionen.

Jaså? Ok. Med så starka motargument så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Men med din "Les Miserables musikalen"-kunskap om franska revolutionen där bara "aristokratin mördades" så har du säkert inbillad dig något om vad som var så bra med franska revolutionen.

Glöm då åsiktsförtrycket och massmorden i franska revolutionen, här är ekonomiska effekter:

Citat:
The Revolution caused significant economic disruption. Industrial and agricultural output fell sharply, foreign trade collapsed (from 25% of the economy to 9%), unemployment rose, and hyperinflation hit (up to 3,500% in 1795 due to over-issuance of assignats). Wars, blockades, requisitions, and social upheaval exacerbated this, freezing business activity and leading to population loss in key areas like Lyons. GDP per capita likely dipped during this decade, though exact figures are unavailable. The strict "Law of the General Maximum" (Loi du Maximum Général), which imposed nationwide price ceilings on grain, flour, bread, and other essentials, was enacted in September 1793 during the radical phase of the French Revolution. It proved disastrous, leading to shortages, black markets, hoarding, and reduced production.

Revolutionen var så hemsk att en Louis återvänder till tronen 24 år senare.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-01-07 kl. 13:31.
Citera
2026-01-07, 14:55
Medlem
Citat:
Att 90% av gärningsmännen har utländsk bakgrund är allt vi har, sedan är säkert bara 90% av utlänningarna med mellanösternbakgrund baserad på namnlistor.

"Alla" var som sagt bara ett vardagligt uttryck för en överväldigande majoritet.

Nu gör du det igen...

De 90% man talade om i den studie som du verkar referera till, handlade om specifikt gärningsmän inom gängkriminalitet, och som hade minst en förälder född utomlands. De själva kan däremot vara födda i Sverige, och den utländska härkomsten kan vara nordisk, europeisk, amerikansk, sydamerikansk, etc etc av alla olika utländska härkomster som finns.

Detta förvandlade du raskt till att 100% har härkomst från MENA för.....så vill DU att det ska se ut.

Som sagt var lite mer noga i vad du skriver.

Citat:
Det enda som är konstant är din låga förståelse för vad som är en konstant gentemot en variabel.

Du tror att något är en konstant ifall det "existerar", vad är då en variabel...?

Ifall antalet MENA-invandrare går upp från 0.1% till 15% av befolkning har vi en konstant eller en variabel?

Ifall det är 15% i Sverige och 5% i Danmark medan båda länder har 50% män, vart har vi då en variabel som skiljer länderna åt?

Bla bla....av total irrelevant till ämnet trams.

Citat:
Det där med "patriarkal kultur" är bara en slarvig uttryck som kan betyda vad som helst. Japaner tillhör en patriarkal kultur och skulle hålla sig inom lagens ramar, liksom andra folkslag som vi tar in.

Alla tillhör egentligen en patriarkal kultur för er feminister, det finns ingen riktig tydlighet i hur ordet används.

Jag var väldigt tydlig med skillnader inom kulturer inom MENA, att förtydliga hjälper för att förstå kulturer. Att kalla en kultur för "patriarkal" är att vara blind för kulturen, då alla kulturer är patriarkala på olika sätt. Konfucianska så som muslimska kulturer är patriarkala, men det säger inte mycket om kulturen.

Det finns även muslimska länder som Indonesien som inte har en våldsam kultur så som de i mellanöstern och tror faktiskt att indonesiska invandrare inte skulle vara så våldsamma. Ifall de är patriarkala eller inte är inte avgörande i fallet, det är ju en konstant.

Nej det är inte ett skit "slarvigt uttryck. Det är en tydlig beskrivning av ett maktsystem i ett samhälle, som har dominerat vår del av världen i nära 2000 år.
Och ja, Japan är en patriarkal kultur, fylld med allt det som definierar patriarkat, ex. förtryck av kvinnor, och sexuellt våld m.m, m.m.
Japan har också en av världens äldst kända gängkriminalitet, Yakuza.
Hade vi haft en stor invandring av just japaner, av någon anledning, och de hade hamnat i någon form av längre utanförskap i vårt land, så kan jag garantera dig att vi haft varianter av Yakuza även här, precis som i USA.

Citat:
Fan vilken ordbajseri för att bara komma fram till att du fortfarande inte kan hantera kvantitativ data; "det existerar överallt" är fortfarande ditt argument?

Kvinnor är också gängkriminella, kvinnor mördar, kvinnor våldtar. Det är inget unikt för män, kan du förstå det? Det handlar inte om patriarkatet, människor av alla kön kan vara våldsamma.

"Ordbajseriet" är faktan i denna sak, till skilland från det fördomsfulla skit som du sitter och häver ur dig.

och ja kvinnor kan också våldta, begå brott och ingå i gängkriminalitet, Och..?
Gör det det mer korrekt då att hävda att kriminella är 100% män?

Citat:
Googla vad? Att typ någon evigt repeterande grammofon som Jerry Sarnecki håller med dig? Och drar jag då fram en kriminolog som håller med mig så får vi debattera om vilken expert som är bäst. Är det så du vill ha diskussionen?

Det är en tolkningsvetenskap och inte en exakt vetenskap, så alla kan tolka variabler så som de vill i princip.

Jepp Sarnecki är nu expert inom kriminologi, tom professor om jag inte minns fel. Så ja vad han säger i denna sak är definitivt värt att ta till sig....och han är heller itne ensam, utan det han säger, är vad en FET majoritet av alla experter inom detta säger.

Men du kan säkert hitta nån högerextrem fjant nånstans med några högskolepoäng som hävdar att han minsann! VET att all kriminalitet det sitter i etniciteten från MENA.

Citat:
Jaså? Ok. Med så starka motargument så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Men med din "Les Miserables musikalen"-kunskap om franska revolutionen där bara "aristokratin mördades" så har du säkert inbillad dig något om vad som var så bra med franska revolutionen.

Glöm då åsiktsförtrycket och massmorden i franska revolutionen, här är ekonomiska effekter:

Revolutionen var så hemsk att en Louis återvänder till tronen 24 år senare.

Jag har ingenstans skrivit att: "bara aristokratin mördades".
Franska revolutionen var startskottet för en politisk omvälvning av västvärlden, där en mängd förtryckande skit försvann mer eller inre långsamt för att istället ersättas av ex demokrati och rejält bättre värderingar.

Tror jag fått nog av dig nu...
Citera
2026-01-07, 16:20
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Ja, ras- och kulturskillnader påverkar även kvinnorna och inte bara männen. Därav den typiska stereotypen på en aggressiv, gapande afro-amerikansk kvinna.
Citera
2026-01-07, 22:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu gör du det igen...

De 90% man talade om i den studie som du verkar referera till, handlade om specifikt gärningsmän inom gängkriminalitet, och som hade minst en förälder född utomlands. De själva kan däremot vara födda i Sverige, och den utländska härkomsten kan vara nordisk, europeisk, amerikansk, sydamerikansk, etc etc av alla olika utländska härkomster som finns.

Detta förvandlade du raskt till att 100% har härkomst från MENA för.....så vill DU att det ska se ut.

Som sagt var lite mer noga i vad du skriver.

Vilken etnicitet dessa 90% hade får du själv forska om, men de 10% som är svenska kan likaväl också vara tredje generationens invandrare från MENA. Speciellt idag där det handlar om 13-åringar. Är du född år 2010-2012 kan du vara barn till en irakier eller turk som föddes i Sverige runt år 1985-1990.

Vi får vara bättre på att kategorisera etnicitet heltenkelt istället för bara "utrikes bakgrund".

Citat:
Bla bla....av total irrelevant till ämnet trams.

Du tror att gruppen MENA-invandrare i Sverige är en konstant för att det existerade 10 araber i Sverige år 1900?

Det är inte irrelevant för ämnet ifall du inte ens förstår vad som är en konstant och vad som är en variabel.

Citat:
Nej det är inte ett skit "slarvigt uttryck. Det är en tydlig beskrivning av ett maktsystem i ett samhälle, som har dominerat vår del av världen i nära 2000 år.

Det är en kategorisering utan betydelse för att i detalj studera kulturer. Med sådan låg resolution kan du verkligen inte se något överhuvudtaget.

Citat:
Och ja, Japan är en patriarkal kultur, fylld med allt det som definierar patriarkat, ex. förtryck av kvinnor, och sexuellt våld m.m, m.m.
Japan har också en av världens äldst kända gängkriminalitet, Yakuza.
Hade vi haft en stor invandring av just japaner, av någon anledning, och de hade hamnat i någon form av längre utanförskap i vårt land, så kan jag garantera dig att vi haft varianter av Yakuza även här, precis som i USA.

Det finns miljontals japanska invandrare i USA och Brasilien och de tjänar mycket mer än medeln i landet och har lägst kriminalitet av alla folkgrupper i dessa länder.

Du har fastnat i samma efterblivna argumentation som förrut. Det finns en kriminell gäng i Japan, alltså är Japan lika benägen till kriminalitet som exempelvis USA.

Vi diskuterar kvantitativ data, kan du förstå det?

Att Danmark liksom Sverige har kriminella gäng är helt ointressant för diskussionen, lika mycket som att det fanns 10 araber i Sverige år 1900 och det alltså var samma demografi som idag.

Citat:
"Ordbajseriet" är faktan i denna sak, till skilland från det fördomsfulla skit som du sitter och häver ur dig.

och ja kvinnor kan också våldta, begå brott och ingå i gängkriminalitet, Och..?
Gör det det mer korrekt då att hävda att kriminella är 100% män?

Det är korrekt att hävda att i princip alla kriminella är män skulle jag säga, i alla fall i vardaglig uttryck.

Citat:
Jepp Sarnecki är nu expert inom kriminologi, tom professor om jag inte minns fel. Så ja vad han säger i denna sak är definitivt värt att ta till sig....och han är heller itne ensam, utan det han säger, är vad en FET majoritet av alla experter inom detta säger.

Men du kan säkert hitta nån högerextrem fjant nånstans med några högskolepoäng som hävdar att han minsann! VET att all kriminalitet det sitter i etniciteten från MENA.

Anthony Walsh är professor inom kriminologi och hävdar något annat. En majoritet av vänsterintellektuella brukade vara eugeniker också runt 1930, so what?

Trender förändras och det är inte baserad på någon objektiv fakta.

Vi talar om tolkare av variabler, inte hård vetenskap.

Citat:
Jag har ingenstans skrivit att: "bara aristokratin mördades".
Franska revolutionen var startskottet för en politisk omvälvning av västvärlden, där en mängd förtryckande skit försvann mer eller inre långsamt för att istället ersättas av ex demokrati och rejält bättre värderingar.

Du skrev litterärt att det var eliten man halshögg, när dessa hörde bara till 8% av iffreb,

Du kan antagligen peka på brittiska imperiet och USAs roll som supermakt för att komma fram till hur demokratin "vann" och "förtryckande skit" försvann. Franska revolutionen var nästan i nivå med Cromwells kortvariga revolution i Storbrittanien över 100 år tidigare i nivå av praktfiasko, den dyrkas ofta av samma folk som dyrkar ryska revolutionen.

Men visst spred den du kallade för "slaktaren" sin Code Napoleon till massa ställen i Europa, det ger jag dig.

Citat:
Tror jag fått nog av dig nu...

Sluta skriv i sådana fall.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-01-07 kl. 22:10.
Citera
2026-01-07, 22:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, ras- och kulturskillnader påverkar även kvinnorna och inte bara männen. Därav den typiska stereotypen på en aggressiv, gapande afro-amerikansk kvinna.

Afroamerikanska kvinnor mördar oftare än östasiatiska män i USA ifall jag inte har fel. Nästan i nivå med vita män.
Citera
2026-01-07, 22:19
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Afroamerikanska kvinnor mördar oftare än östasiatiska män i USA ifall jag inte har fel. Nästan i nivå med vita män.

Ja. Btw, såg en tweet från Richard Sörman där han skriver att svensk arbetarklass trängs undan från arbetarklass-yrken eftersom dessa tas mer och mer över av invandrare, och han skyller detta på vänstern.
Citera
2026-01-08, 12:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja. Btw, såg en tweet från Richard Sörman där han skriver att svensk arbetarklass trängs undan från arbetarklass-yrken eftersom dessa tas mer och mer över av invandrare, och han skyller detta på vänstern.

Det är en kall kapitalistisk kalkyl, den mest basala "utbud och efterfrågan"; desto fler arbetare, desto mer utbud och desto lägre löner.

Så svenska finanseliten har alltid varit pro-invandring oavsett de långsiktiga konsekvenserna.

Svensk socialdemokrati förlorade helt värdighet för att vara arbetarnas parti när de gick med på att sänka svenska arbetares värde på detta sätt.

Det går inte att simpelt skylla detta på "vänstern". Kritik mot kall kapitalistisk logik och neoliberalism efterfrågas här. En sann arbetarparti är givetvis emot invandring (speciellt av lågkompetenta arbetare).
Citera
2026-01-08, 16:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är en kall kapitalistisk kalkyl, den mest basala "utbud och efterfrågan"; desto fler arbetare, desto mer utbud och desto lägre löner.

Så svenska finanseliten har alltid varit pro-invandring oavsett de långsiktiga konsekvenserna.

Svensk socialdemokrati förlorade helt värdighet för att vara arbetarnas parti när de gick med på att sänka svenska arbetares värde på detta sätt.

Det går inte att simpelt skylla detta på "vänstern". Kritik mot kall kapitalistisk logik och neoliberalism efterfrågas här. En sann arbetarparti är givetvis emot invandring (speciellt av lågkompetenta arbetare).

Fast Richard Sörman har ju även talat om att svenska ingenjörer och annan kompetens blir undanträngda av indier och kineser.

Han gjorde denna video förra året t.ex:

Måns doktorerade i tillämpad matematik – ändå svårt hitta jobb
https://www.youtube.com/watch?v=Mv8RPqCyaXU
Citera
2026-01-08, 16:47
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast Richard Sörman har ju även talat om att svenska ingenjörer och annan kompetens blir undanträngda av indier och kineser.

Han gjorde denna video förra året t.ex:

Måns doktorerade i tillämpad matematik – ändå svårt hitta jobb
https://www.youtube.com/watch?v=Mv8RPqCyaXU

Samma kapitalistiska kalkyl gäller givrtvis även åt högkompetenta lönetagare.

Jo, kapitalägare vill välja och vraka i en gränslös marknad bortom nationsgränser.

Egentligen är detta viktigare än låglönearbetare, då techindustrin numera är dominanta snarare än exempelvis gammaldags industri eller exempelvis mcdonalds, techmoguler behöver få ner sina ingenjörers löner och därmed effektivisera.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-01-08 kl. 16:50.
Citera
2026-01-08, 16:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Samma kapitalistiska kalkyl gäller givrtvis även åt högkompetenta lönetagare.

Jo, kapitalägare vill välja och vraka i en gränslös marknad bortom nationsgränser.

Egentligen är detta viktigare än låglönearbetare, då techindustrin numera är dominanta snarare än exempelvis gammaldags industri eller exempelvis mcdonalds, techmoguler behöver få ner sina ingenjörers löner och därmed effektivisera.

Jo. Men apropå arbetarklass-yrkena som tas över av invandrare. Gäller det även gaturarbetare och snöplogare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in