Citat:
Vad exakt är problemet för dig, att uttrycka dig stringent och hålla dig till fakta?
Faktan av att de 90% inte handlade om MENA och inte är 100%?
Debattera med dig är som att vada i en ständig ström av klibbig gyttja, finns liksom inte mycket av säker och stadig mark nånstans.
Citat:
Kön är en konstant, det finns alltid ca 50% män i samhället och alltså olikt demografiska förändringar eller ekonomiska förändringar som skapar fattigdom så fortsätter könrelationen att vara ca 50/50.
Och?
Annan etnicitet är svensk är också en "konstant" och säkerligen även "alltid existerande".
I vår globala tid faktiskt något vi behöver lära oss att leva med. Problemet...är inte detta, utan mängden av små trångsynta rasister av din sort, som inte kan tänka och se klart.
Citat:
Många saker som du inkluderar som socioekonomiska faktorer är i princip kultur; några kulturer har varit i krig så länge så att olika trauman har blivit en del av deras flergenerationella kultur. I Napoli och Sicilien är maffian en del av själva kulturen exempelvis, något de även tog med sig till nya världen.
Eller traditionen att våldta pojkar i Afghanistan, vem vet hur många generationer det har pågått, där den våldtagne sedan våldtar och så vidare i all evighet. Tills alla accepterar det som normalt.
Jag bryr mig egentligen inte så länge de inte tar med sig det till Sverige, vilket de tyvärr har gjort. Tydlig exempel på kultur som inte delas av exempelvis "socialt utsatta somalier" som har andra kulturella vanor som att klippa deras döttrars klitoris, som inte delas av araber och andra muslimer...som har andra kulturella vanor som att tvinga deras 7-åriga döttrar att klä sig i slöja, som inte delas av kurder som bara har kulturella vanor som att hota och mörda deras döttrar ifall de inte gifter sig med en kurd, osv. - men de alla har däremot tagit med sig våldet från deras hemländer.
Eller traditionen att våldta pojkar i Afghanistan, vem vet hur många generationer det har pågått, där den våldtagne sedan våldtar och så vidare i all evighet. Tills alla accepterar det som normalt.
Jag bryr mig egentligen inte så länge de inte tar med sig det till Sverige, vilket de tyvärr har gjort. Tydlig exempel på kultur som inte delas av exempelvis "socialt utsatta somalier" som har andra kulturella vanor som att klippa deras döttrars klitoris, som inte delas av araber och andra muslimer...som har andra kulturella vanor som att tvinga deras 7-åriga döttrar att klä sig i slöja, som inte delas av kurder som bara har kulturella vanor som att hota och mörda deras döttrar ifall de inte gifter sig med en kurd, osv. - men de alla har däremot tagit med sig våldet från deras hemländer.
Nej, när vi pratar om etniska kulturer, så pratar vi om mängder med saker där patriarkal kultur, alla idéer om mäns rättigheter till och över kvinnor, eller barn som i fallet med Afghanistan eller alla fall med katolska präster etc...bara är en del av många fler.
(För övrigt en del som återfinns i alla kulturer som har haft eller har detta tänk, ja även Sverige.)
Det du sysslar med, är att plocka ut denna del, som även finns i din egen kultur, för att sen racka ner på en hel kulturell sfär, MENA, eller en hel religion Islam...eller en ....
Citat:
Kvinnor är också kriminella, kvinnor våldtar också, kvinnor gör allt som män gör.
Du förstod verkligen inte vad jag ville säga med anekdoten om vapendåren i Texas som diskuterar som du gör ovan, eller hur?
Du kanske inte kommer förstå heller vad jag vill säga med "kvinnor är också kriminella" och plötsligt börja argumentera för hur överrepresenterade män är...
Men kolla här:
https://image.varldenidag.se/436424.webp?imageId=436424&width=2116&height=1240& format=webp
60 dödskjutningar i Sverige mot 4 i Danmark, 4 i Norge och 2 i Finland.
Merapi: Danmark har också problem med gängkriminalitet.
Också Merapi: Män mördar 10 gånger oftare än kvinnor. Oops...man kan inte både ha kakan och äta den.
Du förstod verkligen inte vad jag ville säga med anekdoten om vapendåren i Texas som diskuterar som du gör ovan, eller hur?
Du kanske inte kommer förstå heller vad jag vill säga med "kvinnor är också kriminella" och plötsligt börja argumentera för hur överrepresenterade män är...
Men kolla här:
https://image.varldenidag.se/436424.webp?imageId=436424&width=2116&height=1240& format=webp
60 dödskjutningar i Sverige mot 4 i Danmark, 4 i Norge och 2 i Finland.
Merapi: Danmark har också problem med gängkriminalitet.
Också Merapi: Män mördar 10 gånger oftare än kvinnor. Oops...man kan inte både ha kakan och äta den.
Jag upprepar: Kriminalitet. gängkriminalitet eller annan form, ex. nu sexuellt våld kontra småpojkar eller hela könet kvinna, är inte något som är "uppfunnet", endast existerande etc av de olika etniciteterna som existerar i MENA. Get it?
Att pojkar, unga män organiserat sig i gäng för att smuggla sprit, knark, råna andra eller what ever, är ett globalt och historiskt fenomen, har garanterat existerat i någon variant i alla civilisationer som uppvisat tillräckligt stora städer.
Att dessa gäng idag använder sig av extremt våld, ex. skjuter skallarna av varandra är heller ingen nyhet eller något som kommer från MENA. Utan avgörs mer av faktorer som tillgång till vapen och hur "högt"
man spunnit konflikterna, värdet av kriminaliteten och säkert även hur "lätt" det är för dessa gäng att organisera sig.
ex. finns det tillräckligt stor grupp av socioekonomiskt utanförskap där man tillräckligt enkelt kan lura in unga sårbara killar i sina nät?
Korrekt slutsats: Detta handlar INTE om MENA, eller någon annan etnisk kultur för den delen, utan det handlar de faktorer som div. kriminologi kommit fram till och som jag redan rabblat.
Citat:
Du säger refererar mycket till ordet "kriminologi" utan att referera till något specifikt, ungefär som du refererar till "vetenskap" utan att förstå dig på vetenskap eller som du refererar till marxism utan att veta något om marxism.
Underlig varelse du är.
Underlig varelse du är.
Som redan sagt....du kan googla upp detta själv. Kriminologer, dvs experterna på detta område håller med mig, och inte dig.
det finns mängder med siter med info om detta, du borde klara googla upp det själv.
Citat:
Robespierre är ju själva effekten/klimaxen av franska revolutionen. Dess ironiska slutsats, vilket är:
Kontraeliten är än mer despotisk än despoten som man avsatte. Och då menar jag emot folket (bönder/borgare/arbetare) och inte mot den forna eliten (vilket kanske skulle förväntas).
Svältkatastrofen blir värre också i och med nya elitens matprisregulationer.
Och det mest ironiska är kanske att själva revolutionärerna blir än mer förföljda än vad de blev av forna regimen. Robespierrre är brutal mot sina egna vänner/allierade.
Kontraeliten är än mer despotisk än despoten som man avsatte. Och då menar jag emot folket (bönder/borgare/arbetare) och inte mot den forna eliten (vilket kanske skulle förväntas).
Svältkatastrofen blir värre också i och med nya elitens matprisregulationer.
Och det mest ironiska är kanske att själva revolutionärerna blir än mer förföljda än vad de blev av forna regimen. Robespierrre är brutal mot sina egna vänner/allierade.
Trams. Robertspeirre är INTE "själva effekten" av franska revolutionen.
Senast redigerad av Merapi 2026-01-07 kl. 10:25.
Senast redigerad av Merapi 2026-01-07 kl. 10:25.