Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Ja, precis det jag frågar...varför påstår du något så slarvigt och korkat?
Du borde kunna bättre än att skiva slarviga fördomsfulla lögner av den sorten.
"Unga män som skjuter ihjäl varandra i krig om vara gator råkar bara alla vara från mellanöstern."
(FB) Sverige - Kvinnornas rike med en mjuk stat?
Svenska MC-gäng har avrättat varandra i åtskilliga bråk "om våra gator" genom tiderna....även i nutid.
beror det på den "våldsamma" svenska kulturen/ etniciteten hmm?
"alla" användes ovan som i just 90% i vardaglig uttryck, vilket jag också förtydligade.
Citat:
nej "klass" drog du in i diskussionen med ditt tramsande kring Marx.
Det jag har pratat om är socioekonomiska faktorer, samt listat även ett gäng andra faktorer som spelar roll ex. kön.
Din kulturfaktor kommer mycket långt ner på listan.
[/quote]
Kön är en konstant, det finns alltid ca 50% män i samhället och alltså olikt demografiska förändringar eller ekonomiska förändringar som skapar fattigdom så fortsätter könrelationen att vara ca 50/50.
Många saker som du inkluderar som socioekonomiska faktorer är i princip kultur; några kulturer har varit i krig så länge så att olika trauman har blivit en del av deras flergenerationella kultur. I Napoli och Sicilien är maffian en del av själva kulturen exempelvis, något de även tog med sig till nya världen.
Eller traditionen att våldta pojkar i Afghanistan, vem vet hur många generationer det har pågått, där den våldtagne sedan våldtar och så vidare i all evighet. Tills alla accepterar det som normalt.
Jag bryr mig egentligen inte så länge de inte tar med sig det till Sverige, vilket de tyvärr har gjort. Tydlig exempel på kultur som inte delas av exempelvis "socialt utsatta somalier" som har andra kulturella vanor som att klippa deras döttrars klitoris, som inte delas av araber och andra muslimer...som har andra kulturella vanor som att tvinga deras 7-åriga döttrar att klä sig i slöja, som inte delas av kurder som bara har kulturella vanor som att hota och mörda deras döttrar ifall de inte gifter sig med en kurd, osv. - men de alla har däremot tagit med sig våldet från deras hemländer.
Citat:
Danmark har också problem med gängkriminalitet. Och Polen har problem med kriminalitet, hur det ser ut med just gängkriminalitet är mer än vad jag vet.
Kvinnor är också kriminella, kvinnor våldtar också, kvinnor gör allt som män gör.
Du förstod verkligen inte vad jag ville säga med anekdoten om vapendåren i Texas som diskuterar som du gör ovan, eller hur?
Du kanske inte kommer förstå heller vad jag vill säga med "kvinnor är också kriminella" och plötsligt börja argumentera för hur överrepresenterade män är...
Men kolla här:
https://image.varldenidag.se/436424.webp?imageId=436424&width=2116&height=1240& format=webp
60 dödskjutningar i Sverige mot 4 i Danmark, 4 i Norge och 2 i Finland.
Merapi: Danmark har också problem med gängkriminalitet.
Också Merapi: Män mördar 10 gånger oftare än kvinnor. Oops...man kan inte både ha kakan och äta den.
Citat:
Förnekar du att gängkriminalitet existerar på andra platser än där just människor från MENA lever och verkar?
Förnekar du att kvinnor också håller på med gängkriminalitet?
Citat:
Jag skulle aldrig hävda att USA skjutvapenlagar skulle vara det enda som orsakar det dödliga våldet i USA, det är en starkt bidragande faktor ja, men verkligen inte den enda orsaken.
Den av oss som är så korkad så den drar upp en enda faktor bakom dödligt gängkriminalitet i Sverige är ju du, eller hur.
Jag drog inte USA-anekdoten för att du ska diskutera vad du tycker om skjutevapenlagar, har du ingen läsförståelse?
Jag drog den för att försöka ge dig en spegelbild och få dig att se något fel i hur du diskuterade frågan. Genom att ta upp en dum jänkare som diskuterar som du gör "det finns skjutningar i Sverige också trots att vapen är olagliga där" hoppades att du skulle sluta bli självmedveten och sluta säga så korkade saker som "Duh, det finns gängkriminalitet i Danmark så som i Sverige".
Citat:
Faktan i denna sak är fortsatt.
Gängkriminalitet finns inte endast i MENA eller utförs inte endast av MENA eller har nått kulturellt ursprung från just MENA.
Är du verkligen så dum att du drar denna argument igen:
Det är inte bara män som våldtar, mördar, misshandlar. Kvinnor våldtar också, kvinnor är också kriminella, kvinnor mördar också.
Citat:
Och de som studerar dessa saker, s.kj. kriminologer har alltså helt andra förklaringsmodeller än den fördomsfullt lögn som du är helt fixerad vid vd det verkar.
När ska du ta in detta?
Du säger refererar mycket till ordet "kriminologi" utan att referera till något specifikt, ungefär som du refererar till "vetenskap" utan att förstå dig på vetenskap eller som du refererar till marxism utan att veta något om marxism.
Underlig varelse du är.
Citat:
Nu diskuterade vi franska revolutionen och dess effekter, orsaker etc... och inte Ropertspierre.
Robespierre är ju själva effekten/klimaxen av franska revolutionen. Dess ironiska slutsats, vilket är:
Kontraeliten är än mer despotisk än despoten som man avsatte. Och då menar jag emot folket (bönder/borgare/arbetare) och inte mot den forna eliten (vilket kanske skulle förväntas).
Svältkatastrofen blir värre också i och med nya elitens matprisregulationer.
Och det mest ironiska är kanske att själva revolutionärerna blir än mer förföljda än vad de blev av forna regimen. Robespierrre är brutal mot sina egna vänner/allierade.
Citat:
Mycket "figurationer" du verkar köra med...du skriver direkta felaktigheter och lögner i nästan var och varannan mening...
Lite Trump i luften över hur du uttrycker dig.
Vad tycker du att franska folket eller om du hellre vill parisarna anno 1789 skulle ha gjort?
de svalt...de var de enda som tvingades betala skatt till "herrarnas" div nöjen, vältrande i mat och totalt onödiga krigståg...Adeln, prästerna betalade inget. De hade en enväldig kung som verkade närmast imbecill. När de protesterade så hotades de med arkebuseringar. Bastilljen fylles med militärer som man misstänkte nästa dag skulle ge sig ut och skjuta folk....
vad tycker du de skulle ha gjort? Snällt accepterat sakernas tillstånd?
Du kan inte hålla dig till någonting i diskussionen, vi går från att diskutera hur bra franska revolutionen var till att nu diskutera ifall jag inte också skulle gå och storma Bastillien ifall jag levde i den tiden?
Vad är det här för idioti? Har jag om någon någonsin försvarat Le Ancien Regime? Dessa feminiserade, sminkade hedonistiska varelser hade förlorat all legitimitet som samhällets ledare.
Men världen är inte svartvit, bara för att en sida är dålig så betyder det inte att deras motståndare är goda. Vi är inte som kvantsammanflättade partiklar, eller hur?
Jag skulle försökt resa mig mot Louis XVI och MArie Antoinette, sedan skulle jag ångra mig under Robespierre, sedan skulle jag inspireras av Napoleon att dö med frysna kulor någonstans i Ryssland. När man är mitt i sin samtids rusning är man blind för vilken läxa man blir för historien att lära sig ifrån.
Citat:
nej det tror jag verkligen ingen skulle orka.
Jag vet att han är en konservativ anglofil. Själv är jag en progressiv frankofil.
Nappe är för mig bara ytterligare en maktgalen gubbe som älskade detta med att slakta folk i en nations namn för sin egen "ära och glory" Urtrist om du frågar mig.
Du hittar ju betydlgit intressantare människor under denna tid ex Olympe de Gouges.
Läs lite om henne och hennes livsverk istället.
Hur kan du älska franska revolutionen utan att älska Napoleon, vilket är revolutionens ironiska blomma?
Så vadå? Du gillar bara revolutionen mellan år 1789 till typ 1789? Eller vilket år slutar du gilla revolutionen? Gillar du bara en snowboard hopp när snowboarden snurrat 180 grader för att sedan ogilla den när den snurrat 360 grader och allt blir som det var förrut?
Tricket med nästan alla revolution är just att en kontraelit tar över från en elit med löften att ge makten till folket, men det handlar mest om att bara forma en ny elit, och det är vad vi fick med franska revolutionen. Själva poängen var att Napoleon var en mer formidabel varelse än Louis XIV, fattar du inte det?
Du måste studera mer om Napoleon, speciellt hur han agerade som administratör och hur han hanterade finanseliten i sin tid genom skapandet av Banque de France, och såg att ett land med skulder alltid skulle vara slav till andra intressen.
Napoleon var inte en simpel slaktare, de flesta av krigen som han deltog i var startade av andra än honom själv.
Olikt Robespierre så var han inte småsint heller i avrättningar pga ryktesspridning och annat trams.
Även enorma investeringar till vetenskapen skedde under Napoleon.
Det var Frankikes sista chans kanske att vinna mot Storbrittanien och Tyskland om att vara Europas epicentrum.
Sedan Napoleons förlust i ryska stäppen så har det varit utförr för Frankrikes del.