2026-01-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Nej men det är mer intressant hur deras befogenhet ser ut. När det kommer till en sådan situation ser dom nästan exakt likadana ut.

Gör det verkligen det?
Citera
2026-01-08, 16:38
Avstängd
BraxenLaxens avatar
På ett sätt var det kanske bra att detta hände ,en vit kvinna avrättas på öppen gata. Detta kommer definitivt inte gynna Trumpeten i fortsättningen. Synd att killen som sköt mot honom innan valet bara lyckades träffa örat.
Citera
2026-01-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Wow, du hittade en länk som gäller ett annat fall i en annan stad. Starkt. Ska alla myndighetspersoner få använda dödligt våld i sitt yrkesutövande bara för att någon hindrar deras arbete tycker du?
Jag tog första bästa, det finns exempel från flera stater. Varför tror du att Trump har kommenderat ut nationalgardet på flera platser? Det är just för att skydda ICE-agenter, eftersom den lokala polismyndigheten under ledning av borgmästare och guvernörer öppet sagt att de inte kommer göra det.

Ska mobbar få ge sig på offentliganställda i deras yrkesutövning, ja eller nej? Ska de få stå och skrika, håna, sabotera och göra deras arbetsmiljö till ett helvete? Ska man behöva få PTSD av sitt arbete? Skulle du vilja jobba under såna villkor?
Citera
2026-01-08, 16:39
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Detta eskalerade snabbt. Du borde gå ut och andas i fyrkanter en stund. Samhällsstörtande verksamhet? Vilka bevis har du för det?

Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Frågan om kvinnan stoppade eller ej eller hennes rattrörelser är helt överspelad för mig. Hon ledde en blockad av bilar som gick ut på att hindra offentliganställda att utföra sina arbetsuppgifter. Därmed ingår hon i en samhällsomstörtande verksamhet som förstör vad tidigare generationer har byggt upp. Alla som vill leva i en demokrati där man bygger samhället på gemensamt beslutade lagar och regler och på att upprätta dessa, måste hata denna kvinna och vad hon stod för. Nåt annat är inte möjligt.
Citera
2026-01-08, 16:40
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De är maskerade och de är ett gäng, de identifierar sig inte och det finns fake-ICE. Så ur synvinkeln från den som konfronteras är det ett maskerat gäng.

Javisst finns det Fake-ICE men inte till den utsträckningen där du inte ska lyssna på någon som är klädd som någon från myndigheten som ber dig att stanna bilen. Vi pratar inte om någon som är civilklädd här.

Citat:
Ditt ChatGPT-citat motsäger det du skriver. De är inte poliser och dessutom var kvinnan knappast misstänkt för något inom deras arbetsområde.

Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
"ICE agents are not police officers" Har inte samma befogenheter!

Står klart och tydligt : "while ICE agents are not police officers in the traditional city or state sense, they are law enforcement officers with federal jurisdiction in their specific areas."

Så ni har fel. ICE agenter går under Homeland Security på federal nivå. Det är som att påstå att FBI inte har befogenheter att sätta dit folk.

Låt oss fråga CHATGPT igen angående vad "Law enforcement officers" betyder:

"På svenska översätts "law enforcement officers" oftast som polis eller mer beskrivande som brottsbekämpande tjänstemän, tjänstemän inom brottsbekämpningen, eller brottsbekämpande personal"

Ifall ni inte tror mig, eller CHATGPT eller liknande så kolla upp MyronGainesX och lyssna på hans detaljerade genomgångar och beskrivning om vad dessa organisationer gör och har rätten till. Dom har rätten att stoppa och sätta dit kriminella. Men nu greppar ni efter allt ni kan men ni har ändå fel. ICE är en del av Homeland security och har fler rättigheter att sätta dit folk än en vanlig polis i USA eftersom polisen enbart är statliga - ICE är federal.

Men kan man inte hur USA fungerar och vad som är skillnad mellan state och federal så är det lätt att missa sånt här.
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror att det här fallet är det mest uppenbara fallet som vi hittills har sett av fenomenet ”videon-bevisar-det-jag-redan-bestämt-mig-för-sedan-tidigare”.

Alla ICE-positiva tycker att videon bevisar att hon får skylla sig själv, och alla ICE-negativa tycker att det är ett uppenbart övervåld.

Jag lägger mig dock moget i mitten och tycker att det förvisso var onödigt att skjuta henne, men att det är vansinne att inte stanna och kliva ur bilen när man uppmanas till det av polisen. En slags kombo av tjänstefel och att hon ändå har sig själv att skylla till 100.0%.
Bra, tack! Saknas i denna svartvita polariserade värld. Även om jag mestadels tycker hon får skylla sig själv då hon för det första själv valt att vara där och störa deras arbete men också hela förfarandet att försöka fly så tycker jag att användandet av verkanseld är onödigt. Om det inte är så att han verkligen kände sig hotad av hennes gasande kunde de bara följt efter henne och plockat henne senare.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hon ska inte åka någonstans. Hon ska lyda polismans uppmaning. Redan att hon försöker fly från platsen motiverar ingripande. Att hon dessutom siktar på mannen framför bilen med fronten gör dödligt våld motiverat.

Jag förstår att du tycker att Trump är ”literally Hitler” men lagen tar inte hänsyn till dina svenska vänsterliberala känslor. Där och då borde kvinnan stängt av bilmotorn och överlämnat sig till ordningsmakten. Då hade hon fått ett bötesbelopp och sedan kunnat ta bilen hem till familjen i Colorado igen. Nu valde hon annorlunda och kommer därför att fraktas hem i kylbil.
Du är en komplett idiot som vet mycket lite om vad jag anser om Trump. Han har dessutom noll relevans för vad som utspelar sig på filmklippet. Kul att du lärt dig ordet vänsterliberal, men använd det inte i alla dina inlägg… blir patetiskt, du framstår som obildad.

Klart som fan att kärringen borde stannat. Ingen förnekar det. Frågan gäller om omedelbar avrättning stod i rimlig proportion till kvinnans ohörsamhet. Det sker med säkerhet massor av snarlika incidenter dagligen i jättelandet USA. I 99% av fallet tappar inte konstapeln fattningen, drar vapnet och avlossar en skur av skott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Korkskalle! Har sett en massa ICE tjockisar som knappt kommer ut ur sina bilar!

Men det verkar inte svårt att bli ICE agent de tar ju typ alla som vill och som gillar att spöa upp kvinnor och barn!

Säger inte att alla är rena idioter men en stor andel skulle inte få över 0,5 på högskoleprovet!
OM det nu skulle vara sant - tror du man lockar människor med högre IQ att ta en tjänst som ICE-agent givet den arbetsmiljö som de får uthärda?
Citera
Medlem
Kvinnan kommer att vinna ett Darwin-pris. Jag skrev det först!
Citera
2026-01-08, 16:41
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Gör det verkligen det?

"Om en person försöker köra på en polis eller en federal agent med bil föreligger ett omedelbart dödligt hot. Enligt amerikansk rätt har både lokal polis och federala agenter som ICE samma befogenhet att använda nödvärn inklusive dödligt våld. Bedömningen styrs av rättspraxis från USA:s högsta domstol genom Graham v. Connor och Tennessee v. Garner, där våldsanvändning tillåts vid ett objektivt rimligt uppfattat livshot. Ett fordon betraktas juridiskt som ett dödligt vapen. Detta gäller oavsett om den hotade är polis eller federal agent."

Räcker det för prinsessan?
Citera
2026-01-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det betyder ingenting. ICEdåren har säkerligen brutit mot någon eller flera delstatslagar och kommer att åtalas. Vad Noem och Trump spyr ur sig har det Amerikanska folket för länge sedan slutat bry sig om.
Skulle inte tro det. Folket visste denna andra mandatperiod vad de skulle få och med öppna ögon valde de i god demokratisk ordning Trump till president.

Har inte hört att demokraterna ifrågasatt valresultatet.
Citera
2026-01-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Detta eskalerade snabbt. Du borde gå ut och andas i fyrkanter en stund. Samhällsstörtande verksamhet? Vilka bevis har du för det?
Kvinnan har lett en blockad av bilar för att förhindra att ICE-agenter ska kunna utföra sitt arbete. Protesterna är organiserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in