2026-01-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Läste att det redan varit 2 fall i minnesota med "privat personer" (läs Betalda kommunister) som kört på ICE agenter... Hoppas de klassar detta fall som terrorism å tar hennes frus pengar också. de båda var med på det.

Enligt Noem koordinerat, minst ett 100-tal liknande attacker på ICE senaste veckorna:

Citat:
More than “100 of these vehicle rammings” against federal officers have been reported over the last few weeks, Noem claimed.
“It’s clear that it’s being coordinated. People are being trained and told how to use their vehicles to impede law enforcement operations, and then to run over anybody who gets in their way, while they go out there and try to disrupt peace and public safety. Americans deserve better,” Noem said.

ICE-agenten som sköt ska utsatts för liknande situation i juni:
Citat:
“The fact of the matter is, he’s an experienced officer. He’s been in situations like this before. And he certainly has been out there and followed his training today,” Noem said at the press conference.

The DHS honcho also said the same officer was previously “dragged by an anti-ICE rioter” in a similar ramming attack in June.

Enligt Noem, hade Good trakasserat ICE under flera timmar:
Citat:
Noem, during a Wednesday evening press conference, said Good had been “stalking and impeding” the agency’s “lawful operations” in the hours leading up to her death.
https://nypost.com/2026/01/07/us-news/minneapolis-driver-fatally-shot-by-ice-agent-had-been-stalking-and-impeding-law-enforcement-noem/

Utesluter inte att Noem överdriver. Hursomhelst finns en annan övervakningsvideo som visar att Good blockerat vägen under 3 minuter:
Citat:
The car driven by 37-year-old Renee Nicole Good was stationary and sideways across a road for about three minutes before her confrontation with ICE agents, surveillance footage obtained by CNN shows.

In the video, Good’s vehicle is seen coming to a stop on the side of a snowy street and making a 90-degree turn onto the road. The SUV stayed in that position until the confrontation, only backing up a few yards as vehicles move around it.

A few minutes into the video, two other SUVs arrive and park nearby. An agent is seen exiting one and walking around Good’s vehicle as she repositions it.
https://edition.cnn.com/us/live-news/minneapolis-ice-shooting-01-08-26?t=1767870225924
Citera
2026-01-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag har som sagt själv sett filmen upprepade gånger. Dina TDS-skygglappar verkar sitta i vägen för din förmåga att tolka rörlig bild. Det är övertydligt att hon försöker slå sig fri genom att köra över mannen som blockerar hennes väg. Hon borde i det läget tänkt på sina barn istället för att låta hatet och ilskan styra. Därför gick det såhär.

Om hon var på väg rakt mot honom när han sköt henne den första gången hade han väl blivit överkörd?

Det enda TDS som finns är behovet från sådana som dig att alltid försvara allt som Trump säger och gör.
Citera
2026-01-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Ja, det är märkligt att inte fler Ice:are skjuts ihjäl av lokalbefolkningen. De borde ta deras anhöriga också. Ett första steg är ju att hänga ut folk som tillhör Ice
Jag ger upp. Folk är så äckliga. Uppmana till beskjutning av offentliganställda. Du gillar väl när MENA-iter förföljer socialsekreterare i Sverige också? Så otroligt äckligt.
Citera
2026-01-08, 15:31
Medlem
Det vore intressant att se statistik på samband mellan stöd för mord på ICE-agenter med stöd för BLM-terrorism och defund the police. Gissar att det är ungefär samma människor det handlar om. Som sedan är sura och arga på polisen för att de inte kommer till deras ghetto när någon stulit deras cykel.
Citera
2026-01-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror att det här fallet är det mest uppenbara fallet som vi hittills har sett av fenomenet ”videon-bevisar-det-jag-redan-bestämt-mig-för-sedan-tidigare”.

Alla ICE-positiva tycker att videon bevisar att hon får skylla sig själv, och alla ICE-negativa tycker att det är ett uppenbart övervåld.

Jag lägger mig dock moget i mitten och tycker att det förvisso var onödigt att skjuta henne, men att det är vansinne att inte stanna och kliva ur bilen när man uppmanas till det av polisen. En slags kombo av tjänstefel och att hon ändå har sig själv att skylla till 100.0%.

Det absurda är varför man som ICE negativ/positiv ska låta sina förutfattade meningar bestämma sin åsikt.

ICE existens eller ens politiska tillhörighet har inte med denna enskilda händelse att göra.

1. Hade hon för avsikt att köra på/över polisen?

Argument för och emot det. Själv finner jag det väldigt svårt att hitta argument för det. Hon backar, och vrider om hjulen. Hon försöker komma därifrån. Allt jag kan se i videon. Kontexten säger mig också att det är mycket märkligt att en vanlig vit trebarnsmamma skulle få för sig att försöka köra över en polis. Det verkar ganska absurt och långsökt.

2. Om svaret är nej. Hon hade inte för avsikt att köra på honom. Då är det case closed. Om hon hade avsikt att köra på honom. Ska han öppna eld för det? Eller ska han flytta på sig en halvmeter?

3. Hela diskussionen kring att hon inte borde ha lämnat platsen är en annan diskussion. Ja, det är fel. Kan vara straffbart beroende på omständigheterna (vilka också verkar oklara med bilar som kört fast). Förtjäna ett skott i pannan för det? Nej. En person som av allt att döma varit laglydig hela sitt liv osv. Är det ett samhälle folk vill ha? ”Hon fick skylla sig själv till 100% för att hon försökte fly”.
Citera
2026-01-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Hon var beordrad att stanna och kliva ur bilen men valde istället att lägga i växel och köra iväg - med en federal agent i full mundering framför bilen. Alla såna bilförare kan man skjuta ihjäl, ja.
"Och hur ska agenterna kunna veta att hon inte helt plötsligt gör en snabb rattrörelse till vänster och rammar agenten? De kan inte läsa tankar"

Och som jag svarade så inkluderar det alla som framför en bil.
Resten av ditt svammel har du lagt till.
Citera
2026-01-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt Noem koordinerat, minst ett 100-tal liknande attacker på ICE senaste veckorna:

ICE-agenten som sköt ska utsatts för liknande situation i juni:

Enligt Noem, hade Good trakasserat ICE under flera timmar:

https://nypost.com/2026/01/07/us-news/minneapolis-driver-fatally-shot-by-ice-agent-had-been-stalking-and-impeding-law-enforcement-noem/

Utesluter inte att Noem överdriver. Hursomhelst finns en annan övervakningsvideo som visar att Good blockerat vägen under 3 minuter:

https://edition.cnn.com/us/live-news/minneapolis-ice-shooting-01-08-26?t=1767870225924
Fy fan. Fy fan. Vänsterdrägget tränar sig för att genomföra attacker på offentliganställda. Ja, detta är inhemsk terrorism. Jag trodde Noem överdrev men detta ÄR inhemsk terrorism.
Citera
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är ju det som är faran när sånt här händer och blir viralt, det finns alltid en och annan dåre som blir inspirerad och vill göra likadant. Och inte alls säkert med att de nöjer sig med bara ICE agenter heller.

det är inte viralt. de är organiserade, de tränar på att använda bilarna.. allt är astroturfed.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du missförstår, eller väljer att missförstå. I fallet med de två skjutna agenterna borde reaktionen, i en humanistisk värld -vara med avsky och tydligare fördömande. Det handlar om två anställda som stod och gjorde sitt jobb och som blev mördade till följd av det.

I en ideologisk kamp får fallet med Renee större uppmärksamhet, trots att hon gör ett medvetet val och kör sin bil mot polisen. Det är därför jag säger att ideologi är skillnaden. När jag “klistrar” ideologiska stämplar är det för att illustrera varför reaktionsmönstret ser ut som det gör.

Att jag placerar det på en vänster/höger -skala är jag medveten om är en förenkling. Den är på ett plan fel, men samtidigt användbar som en grov modell för att beskriva vem det sympatiseras med.

Slår sällan fel.

Menar du att fallet med de två skjutna nationalgardisterna inte fördömdes? Sen är ju ytterligare en skillnad att den typen av våldsdåd är extremt svåra förebygga. Galningar som det slår slint för kommer alltid att finnas tyvärr. Det som hände i Minnesota är däremot mycket enkelt att förebygga genom att myndighetsagenter inte tillåts använda dödligt våld vid minsta lilla tillstymmelse av vad de råkar uppfatta som ett hot.
Citera
2026-01-08, 15:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag har som sagt själv sett filmen upprepade gånger. Faktum är att hon började med att backa för att sedan sikta med bilen. Dina TDS-skygglappar verkar sitta i vägen för din förmåga att tolka rörlig bild. Det är övertydligt att hon försöker slå sig fri genom att köra över mannen som blockerar hennes väg. Hon borde i det läget tänkt på sina barn istället för att låta hatet och ilskan styra. Därför gick det såhär.
Undermålig analys. Att hon svänger framhjulen åt höger direkt när hon backat klart tyder snarare på att hon avsåg att åka från platsen kortast möjliga väg. Om målet istället är att meja ner och mörda personen framför bilen börjar man knappast med att försöka svänga höger.
Citera
2026-01-08, 15:36
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Och om hon var "ledande när det gäller protesterna mot ICE"? Är det olagligt att protestera mot myndigheter i USA?

Är du schizofren? Var läser du om att det är tillåtet att använda dödligt våld för att stoppa någon som motsätter sig arrest?

Eftersom du uppenbarligen saknar både grundläggande kunskaper i läsförståelse samt engelska och även måste greppa efter ett halmstrå för att ens försöka skriva något med substans. Med det sagt så skall jag trots detta möta dina påstående för att det är kul och roligt.

1. Det är lagligt att protestera mot myndigheter, ingen har sagt något om den saken, däremot skall det ske inom lagens ramar.
2. Att blockera poliser eller federala agenter under uppdrag är ett brott, inte bara ett statligt (vilket det även är i Minnesota) utan även federalt.
3. Det kvinnan gör är att inte bara bryta mot ett brott utan flera, vilket leder till den här tråkiga incidenten där hon blir bragd om livet.

Vi kan börja med att hon först blockerar federala agenter, sedan gör hon motstånd och lyssnar inte när hon ombeds att följa deras order, för att sedan försöka fly från den federala myndigheten och när hon väl gör det så kör hon på en federal agent (oavsett om det är avsiktligt eller ej) vilket leder till att just den här person öppnar eld i nödvärn.

Hon bryter alltså inte bara ett utan flera lagbrott, ifall hon hade varit lugn och sansade samt lyssnat på de federala agenterna så hade hon levt idag. Och precis som du behöver, likt den här kvinnan borde ha gjort, så är det bra att hålla huvudet kallt och inte bli allt för emotionell.

Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Är ICE någon form av Judge Dredd Polis Domare och Bödel?

Nu är ju polisen i staterna väldigt trigger happy så kanske är normalt där.

Men hade det varit en svensk polis kan jag inte se att i denna situation att polisen hade skjutit ihjäl kvinnan. Hur jag än vrider och vänder på det.

Läs ovan.
Citera
2026-01-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
"Och hur ska agenterna kunna veta att hon inte helt plötsligt gör en snabb rattrörelse till vänster och rammar agenten? De kan inte läsa tankar"

Och som jag svarade så inkluderar det alla som framför en bil.
Resten av ditt svammel har du lagt till.
Hur hennes rattrörelser såg ut är överspelat och oviktigt. Hon betedde sig som en inhemsk terrorist och blev skjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in