Citat:
Ursprungligen postat av
Lakritsfabriken
Varför skulle responsen vara exakt likadan när det handlar om två helt olika händelser? Du ser ser inga skillnader eller, allt är bara barnsligt förenklat till höger/vänster-skalan? Det är ju DU som ivrigt försöker klistra ideologiska stämplar både på händelser och personer.
Du missförstår, eller väljer att missförstå. I fallet med de två skjutna agenterna borde reaktionen, i en humanistisk värld -vara med avsky och tydligare fördömande. Det handlar om två anställda som stod och gjorde sitt jobb och som blev mördade till följd av det.
I en ideologisk kamp får fallet med Renee större uppmärksamhet, trots att hon gör ett medvetet val och kör sin bil mot polisen. Det är därför jag säger att ideologi är skillnaden. När jag “klistrar” ideologiska stämplar är det för att illustrera varför reaktionsmönstret ser ut som det gör.
Att jag placerar det på en vänster/höger -skala är jag medveten om är en förenkling. Den är på ett plan fel, men samtidigt användbar som en grov modell för att beskriva vem det sympatiseras med.
Slår sällan fel.