2026-01-07, 20:10
Medlem
KlasLunds avatar
Jag vill ta upp papperskorgningen av tråden:

(FB) Om USA angriper ett NATO-land, upphör NATO?

och ifrågasätta om beslutet var korrekt i just det här fallet.

Jag syftar inte på moderering i allmänhet eller någon generell praxis, utan enbart på denna tråd och den motivering som gavs.

Tråden var medvetet placerad i Vapen och militär och handlade om:

• NATO:s militära besluts- och kommandostruktur
• hur artikel 5 fungerar i ett internt konfliktläge
• vilka konsekvenser ett sådant scenario skulle få för mindre medlemsländer, inklusive Sverige

Det rörde sig alltså om ett hypotetiskt militärstrategiskt resonemang, inte en politisk diskussion om USA eller ett referat av dagsaktuella uttalanden.

Motiveringen som gavs var att frågeställningen redan diskuteras i tråden:
(FB) Om USA attackerar ett annat Nato-land upphör allt säger Danmarks statsminister Mette

Det jag ifrågasätter är om detta i sig ska anses räcka för att papperskorga tråden, när:

• trådarna inte är identiska i innehåll eller fokus
• de inte utgår från samma nyhetsvinkel
• och ingen konkret regelöverträdelse har påtalats

Kort sagt:
vad var det konkret som gjorde att just denna tråd inte kunde stå för sig själv?

Och var dras i så fall gränsen?

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Citat:
Hej,

Jag vill vänligen be om en omprövning av beslutet att papperskorga tråden
Om USA angriper ett NATO-land, upphör NATO?

Jag förstår att det finns en närliggande tråd som rör Danmarks statsminister Mette Frederiksens uttalande. Min tråd var dock avsiktligt avgränsad till en annan frågeställning, vilket också framgår av trådstarten:

– NATO:s militära logik och besluts- samt kommandostruktur
– Artikel 5 som system i ett internt konfliktläge
– konsekvenser för mindre medlemsländer, särskilt Sverige

Tråden placerades därför under Vapen och militär, snarare än under Politik: USA, just för att skilja den från den mer politiska diskussionen i den andra tråden.

Jag menar därför att trådarna behandlar närliggande men inte identiska frågor:
den ena rör ett politiskt uttalande och Danmarks agerande, den andra alliansens funktion vid ett extremt, internt scenario.

Om bedömningen ändå är att detta ska ses som dubblett vore jag tacksam för en kort förklaring av var gränsdragningen görs, så att jag kan anpassa framtida trådar därefter.

Tack för att ni tar er tid att se över detta.

Vänliga hälsningar
KlasLund

Hej!

Jag är med, men jag gör bedömningen att ämnet är så pass tillspetsat redan som det är, att du kan lyfta dina frågeställningar i den befintliga tråden. Frågeställningen är faktiskt mest politisk, då en nations vara eller inte vara i NATO är en politisk fråga och inte en materielfråga, en taktisk fråga eller en strategisk fråga.

Bedömningen i sådana här fall utgår ifrån tidigast skapade tråd. Förutsatt att du skapar en tråd en timme efter en väldigt snarlik tråd, så är det den tidigare som det hänvisas till. Undantag här är om din tråd är av mycket högre kvalitet, då kan man bedöma att den tjänar diskussionen bättre och att den tidigare tråden istället stängs.

Även om vi inte återställer din tråd idag, så är det alltid tacksamt med användare som är intresserade av hur forumet fungerar och vill vara delaktiga i att skapa en bra diskussion för alla inblandade. Tack ska du ha för det! Själv är jag mest van vid "jevla kukk fitta horungemoderattor! jag ska döda dek!", här råder en viss klasskillnad, if I do say so myself...

Ha en fortsatt bra ledig dag!

//T-80U
Hej,

Tack för ditt svar och för att du tog dig tid att utveckla hur ni resonerar.

Jag vill ändå förtydliga min invändning, eftersom jag menar att bedömningen att frågeställningen i huvudsak är politisk blir något för snäv sett till hur underforumet Vapen och militär faktiskt används i praktiken.

För tydlighetens skull vill jag också klargöra att när jag påbörjade och postade min tråd fanns inte den andra tråden ännu uppe. Trådarna skapades alltså parallellt inom ett relativt kort tidsintervall, inte som ett försök att duplicera eller kringgå en redan pågående diskussion.

Som du säkert ser rymmer Vapen och militär i praktiken många trådar som inte är materielfrågor, utan behandlar hypotetiska militära scenarier, strategiska konsekvenser och alliansers funktion i krig eller kris. Exempelvis:

– Kan USA besegra Venezuela?
– Vad händer med Åland om Finland blir NATO?
– Hur ett marint krig skulle kunna se ut?
– Kan man kriga rättvist?

Min tråd var avsiktligt formulerad i samma anda: ett militärstrategiskt och systemiskt resonemang kring NATO:s besluts- och kommandostruktur vid ett extremt internt scenario, snarare än ett politiskt ställningstagande eller USA-inrikespolitik.

I efterhand kan man konstatera att den andra tråden utvecklats till en mycket bred och politiserad diskussion, vilket naturligtvis är legitimt i sitt sammanhang. Min avsikt var dock att hålla frågeställningen snävare och mer strukturellt inriktad, och därför placerades tråden under Vapen och militär.

Jag har förståelse för att ni i normalfallet hänvisar till först skapad tråd, men menar i detta fall att det finns sakliga skäl att betrakta frågeställningarna som närliggande men inte identiska.

Oavsett utfall uppskattar jag återkopplingen och tar med mig hur ni resonerar framåt.

Vänliga hälsningar
KlasLund

För tydlighetens skull vill jag bara klargöra att trådarna uppstod inom ett kort tidsintervall. Min tråd var redan under arbete när den andra tråden skapades, och det rörde sig alltså inte om ett medvetet försök att duplicera eller kringgå en pågående diskussion.
Senast redigerad av KlasLund 2026-01-07 kl. 20:13.
Citera
2026-01-07, 21:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Acceptera bara att den andra användaren hann före dig. Sluta göra en stor grej av det hela. Era trådar är i princip identiska.
Citera
2026-01-07, 22:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Acceptera bara att den andra användaren hann före dig. Sluta göra en stor grej av det hela. Era trådar är i princip identiska.
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hej då din skit-tråd.
Även mod höll med mig.
Nolla.

Jag noterar att du väljer att upprepa samma bedömning här som i PM. Det visar tydligt att du inte är neutral i frågan, utan part i den bedömning du försöker driva.

Sakfrågan kvarstår dock: trådarna är varken identiska i innehåll, fokus eller avsikt, vilket framgår av trådstarten och min dialog med moderator. Att upprepa “du hann inte först” bemöter inte invändningen, utan rundar den.

Att en moderator fattat ett beslut innebär inte att frågan är förbjuden att diskutera i Meta, det är precis vad forumet är till för.
Citera
2026-01-07, 22:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag noterar att du väljer att upprepa samma bedömning här som i PM. Det visar tydligt att du inte är neutral i frågan, utan part i den bedömning du försöker driva.

Sakfrågan kvarstår dock: trådarna är varken identiska i innehåll, fokus eller avsikt, vilket framgår av trådstarten och min dialog med moderator. Att upprepa “du hann inte först” bemöter inte invändningen, utan rundar den.

Att en moderator fattat ett beslut innebär inte att frågan är förbjuden att diskutera i Meta, det är precis vad forumet är till för.
Det är inte förbjudet, men ingen bryr sig. Acceptera bara att en annan användare hann före dig. Era trådar är mer eller mindre identiska, vilket du förstått om det fanns någon hjärna bakom dina AI-genererade inlägg.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-01-07 kl. 22:23.
Citera
2026-01-08, 00:32
Moderator
T-80Us avatar
Jag anser att jag svarat tämligen uttömmande på varför jag gjorde aktuell bedömning. Jag kommer dock att hålla koll på tråden för att svara på eventuella spörsmål som kan uppstå.

/Mod
Citera
2026-01-08, 09:16
Avslutad
Jag tycker moderator agerar olika i detta med flera trådar om samma sak.

Se exempelvis detta:
(FB) Multipla trådar om Johan Forssell

Se även aktuella status i Politik: Utrikes där flera trådar om Venezuela finns.

admin har varit tydlig med att grundprincipen ska vara att hellre tillåta fler trådar än färre, se exempelvis admins inlägg i denna tråd:
(FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback

Med detta i åtanke så tycker jag att detta beslut inte rimmar med det admin säger, och hur det har fungerat i andra fall.
Citera
2026-01-08, 14:40
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag anser att jag svarat tämligen uttömmande på varför jag gjorde aktuell bedömning. Jag kommer dock att hålla koll på tråden för att svara på eventuella spörsmål som kan uppstå.

/Mod
Jag vill bara förtydliga en sak, så att det inte uppstår missförstånd kring min avsikt.

Syftet med att lyfta detta i Meta är inte att ifrågasätta dig personligen som moderator, eller att driva någon form av konflikt kring just detta beslut. Jag har förståelse för att moderatorer måste göra snabba bedömningar och att alla gränsdragningar inte kan bli perfekta.

Anledningen till att jag ändå valde att ta upp frågan är att jag på ett ärligt sätt vill förstå hur gränsdragningen görs i praktiken, särskilt i fall där:

– trådar skapas parallellt
– de rör samma övergripande ämne men har olika fokus och angreppssätt
– och där admin tidigare uttryckt att man generellt bör vara försiktig med att slå ihop eller papperskorga trådar i onödan

Jag är alltså genuint intresserad av hur andra användare ser på detta, just för att kunna anpassa mitt eget trådskapande framöver. Det är i den andan tråden är startad.

Jag har noterat ditt svar och accepterar naturligtvis att beslutet i sak står fast. Meta-diskussionen ser jag mer som ett sätt att belysa principfrågan, inte att omkullkasta ett enskilt beslut.

Tack för återkopplingen och för att du följer tråden.
Citera
2026-01-09, 12:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag vill ta upp papperskorgningen av tråden:

och ifrågasätta om beslutet var korrekt i just det här fallet.

Jag syftar inte på moderering i allmänhet eller någon generell praxis, utan enbart på denna tråd och den motivering som gavs.

Tråden var medvetet placerad i Vapen och militär och handlade om:

• NATO:s militära besluts- och kommandostruktur
• hur artikel 5 fungerar i ett internt konfliktläge
• vilka konsekvenser ett sådant scenario skulle få för mindre medlemsländer, inklusive Sverige

Det rörde sig alltså om ett hypotetiskt militärstrategiskt resonemang, inte en politisk diskussion om USA eller ett referat av dagsaktuella uttalanden.

Motiveringen som gavs var att frågeställningen redan diskuteras i tråden:
(FB) Om USA attackerar ett annat Nato-land upphör allt säger Danmarks statsminister Mette

Det jag ifrågasätter är om detta i sig ska anses räcka för att papperskorga tråden, när:

• trådarna inte är identiska i innehåll eller fokus
• de inte utgår från samma nyhetsvinkel
• och ingen konkret regelöverträdelse har påtalats

Kort sagt:
vad var det konkret som gjorde att just denna tråd inte kunde stå för sig själv?

Och var dras i så fall gränsen?

För tydlighetens skull vill jag bara klargöra att trådarna uppstod inom ett kort tidsintervall. Min tråd var redan under arbete när den andra tråden skapades, och det rörde sig alltså inte om ett medvetet försök att duplicera eller kringgå en pågående diskussion.

Jag fattar inte hur man kan knulla upp länkarna så som du gjort. Är det vad som händer när man låter ChatGPT korrekturläsa inlägget och sedan kopierar in det i WYSIWYG?

Oavsett.
Här har jag fixat länkarna åt dig:

Vad gäller din nu startade klagotråd så är båda trådarna identiska i frågeställning och problematisering. Finns inga skäl att ha två skilda trådar för detta, mer än att tillgodose ditt ego.

Notera: TS äger inte sin trådstart. Tråden tillhör Flashback. Inte dig. Alltså har Flashback bedömt att det inte behövs två exakt likadana trådar. Vilket i sak är korrekt när man jämför de båda. Enda skillnaden är, som någon påpekat, tidsstämpeln. Därmed går den äldre tråden före.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-01-09 kl. 12:55.
Citera
2026-01-09, 13:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker moderator agerar olika i detta med flera trådar om samma sak.

Se exempelvis detta:
(FB) Multipla trådar om Johan Forssell

Se även aktuella status i Politik: Utrikes där flera trådar om Venezuela finns.

admin har varit tydlig med att grundprincipen ska vara att hellre tillåta fler trådar än färre, se exempelvis admins inlägg i denna tråd:
(FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback

Med detta i åtanke så tycker jag att detta beslut inte rimmar med det admin säger, och hur det har fungerat i andra fall.
Fast inriktningen på trådarna skiljer sig i fallet med Forssell. Därutöver tycker jag att när det rör konkreta händelser så ska principen vara att det ska vara olika trådar. Man kan tycka att tråd 1 & 3 angående Forssell ska slås ihop eftersom diskussionerna är de samma. Men diskussionernas utgångspunkt skiljer sig totalt mot varandra.

När det gäller KlasLunds tråd så rör det en generell frågeställning utifrån ett visst scenario. Att ha två trådar kring detta är helt meningslöst, jämför med exempelvis (FB) Om den ena i ett siamesiskt tvillingpar begår ett brott mot den andre?

Jämför även
(FB) Elin gör konst med snippan – kissar och värper ägg (2025-10-05)
Med
(FB) Elin Skarin värper ägg naken med underlivet på scenen - vad vet vi?

Två helt skilda trådar i olika forum som behandlar nästan samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in