2026-01-07, 22:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Kikade nu. Jag har 340 spänn i mitt mobilfodral.

Men jag har en (generös) månadslön i 18k ringar (med svensk kattfot) om det värsta skulle inträffa.

Var nyss utan bankkort i femdagar då jag bytte kort efter ett försök till nätfiske (och jag spärrade två kort på studs och hamnade lite på pottan). Jag kunde gått till pantbanken om jag behövt.

Har tänkt ta ut ett par 500-lappar men det har inte blivit av.

Har isk uppdelat hos avanza och nordnet om något skulle hända. Även en liten isk hos min bank (för att bli guldkund.

Jag är i en bra sits tycker jag själv. Möjligen lite mer cash hemma.

På min bank kan jag få ett nytt kort i mobilen på direkten , borde även din bank kunna ordna, bra att ha i väntan på nya plastkortet.

LL
Citera
2026-01-07, 22:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076

Eftersom vi inte har handlat med silvermynt på hundratals år i Sverige så är det ingen som vet hur mycket ett silvermynt är värt och det är ytterst få som kommer vilja ta emot det som betalmedel om tex elen försvinner i en månad.

Ett bättre alternativ som jag kör på är att ha ett lager av sprit, snus och cigg hemma. Dessa varor kommer du kunna byta till dig i stort sett vad som helst med vid ett långvarigt strömavbrott.
Citera
2026-01-07, 22:19
Medlem
Citat:
De flesta krogar och butiker tackar nej till kontanter....

De flesta krogar och butiker kommer inte vara lika hjärndöda som du och kommer ta emot landets valuta vid kris istället för att gå i konkurs som du skulle gjort.

För det andra så tar de flesta butiker och krogar emot kontanter även i bankmaffialänder som sverige.

Om jag nu för skojs skull räknar köpcentrum och butiker här så kommer jag på rak arm på över 50 butiker,restauranger,krogar,,mackar,cafeer osv

7 av dom tar ej kontanter medans majoriteten över 40 gör det.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-07 kl. 22:22.
Citera
2026-01-07, 23:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det gick bra sist att betala med kontanter då kortläsarna var offline. Kanske inte med Pund och Euro i lokala affären men SEK gick fint.
Har faktiskt just 2000 i cash hemma.

Krisberedskapen stärks nu! Det handlar om ett mycket bra betalningsalternativ.

Ett nytt betalkort är på gång som fungerar även om alla terminaler ligger nere. Kortet har begränsningar men Offlinebetalningar ska fungera för köp av livsnödvändiga varor som mat, mediciner och drivmedel.

Från den 1 juli 2026 skall ovanstående vara verkställt.

https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/nya-regler-ska-gora-kortbetalningar-mojliga-aven-offline/
Citera
2026-01-07, 23:38
Medlem
StigAllans avatar
Svenskar har noll koll på framtiden i en så enkel sak som hur man ska kunna betala för sin mat om något händer som gör att korten inte längre fungerar!
Då står de där och blir förtvivlade över att allt inte fungerar som vanligt!
Citera
2026-01-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Långa metalltenar/remsor av guld eller andra ädelmetaller som var förpräglade så att man kunde vicka av små bitar på kanske 1, 2 eller 5 gram och använda som betalningsmedel vore väl praktiskt, men det är ju klart att det skulle finnas en förfalkningsrisk.
En vanlig grövre, stämplad guldkedja fyller väl samma funktion isåfall.
Då kan man knipsa av valfri mängd guldlänkar som betalmedel

Delen där stämpeln sitter behåller man. Fast det är klart, när den du betalar guldlänkar till ska avyttra sina får han problem med sitt ostämplade guld istället...
Citera
2026-01-08, 00:41
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Delen där stämpeln sitter behåller man. Fast det är klart, när den du betalar guldlänkar till ska avyttra sina får han problem med sitt ostämplade guld istället...

Korrekt. Exakt så överlevde tsarryska överklassemigranter i väst 1918-19.
Citera
2026-01-08, 01:02
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

yepp, och många moderna guldringar (18k) väger 2-3g
Citera
2026-01-08, 01:32
Medlem
Absolutinte800s avatar
Jag tycker du har en väldigt klok och bra ide här ts.
All for it.

Vilket innebär att våra makthavare och myndigheter, som är fullständigt inkompetenta, aldrig kommer att ens förespråka det.
Citera
2026-01-08, 04:23
Medlem
karlsoons avatar
Problemet är väl att man inte är så sugen på att slänga ner några tusen i en låda som man sedan kommer på har blivit för gamla och oanvändbara.
Citera
2026-01-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Krisberedskapen stärks nu! Det handlar om ett mycket bra betalningsalternativ.

Ett nytt betalkort är på gång som fungerar även om alla terminaler ligger nere. Kortet har begränsningar men Offlinebetalningar ska fungera för köp av livsnödvändiga varor som mat, mediciner och drivmedel.

Från den 1 juli 2026 skall ovanstående vara verkställt.

https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/nya-regler-ska-gora-kortbetalningar-mojliga-aven-offline/
Vid en krissituation i krigstid och man då eventuellt måste fly, muta någon, betala för mat till någon bonde, eller betala privatperson för att bli körd med bil tex.
Då fungerar inte ett kort.
Då vill man ha tillgång till casch eller guld vill jag påstå.
Hur ska man kunna muta någon soldat, vakt eller betala för mat hos någon bonde med ett kort?
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-08 kl. 04:49.
Citera
2026-01-08, 04:51
Avstängd
Citat:
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076

Vad svamlar du om ditt psykfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in