2026-01-07, 18:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
William Henry Sleeman? (Snygg karl för övrigt! )

Bra, visst är det Sleeman! Jo, jag kan se att han har utseendet för sig även om jag inte riktigt ser på män på det sättet.

Han var intressant person, mångsysslare som även letade fossil och lärde sig flera indiska språk. Jag tror faktiskt att han var genuint intresserad av indierna och deras kulturer och det gjorde att han kunde få grepp om thuggee-klanerna (jag tror han förstod den indiska kulturen bättre än Kipling och var framför allt mer intresserad av den - med det sagt är jag stor beundrare av Kipling som författare).

Tråden vidare till dig med indisk silkesschal av mycket god dragstyrka i dina favoritfärger, en portion get i curry samt valfri bok om postkolonial teori!
Citera
2026-01-07, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra, visst är det Sleeman! Jo, jag kan se att han har utseendet för sig även om jag inte riktigt ser på män på det sättet.

Han var intressant person, mångsysslare som även letade fossil och lärde sig flera indiska språk. Jag tror faktiskt att han var genuint intresserad av indierna och deras kulturer och det gjorde att han kunde få grepp om thuggee-klanerna (jag tror han förstod den indiska kulturen bättre än Kipling och var framför allt mer intresserad av den - med det sagt är jag stor beundrare av Kipling som författare).

Tråden vidare till dig med indisk silkesschal av mycket god dragstyrka i dina favoritfärger, en portion get i curry samt valfri bok om postkolonial teori!
Tack så mycket! Ja, han verkar ha varit en mångbegåvad och engagerad person.

Då söker vi en man. Han var:

- adlig

- väpnare

- kunglig rådgivare

- kunglig ställföreträdare
Citera
2026-01-07, 18:35
Medlem
Venators avatar
Citat:

- adlig

- väpnare

- kunglig rådgivare

Glömde beskriva den kopplingen till svensk författare - det finns en trevlig essä av Frans G Bengtsson om Sleeman, i samlingen 'Sällskap för en eremit'. Det var där jag först kom i kontakt med honom.

Ok, ny gåta att fundera på!
Citera
2026-01-07, 18:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Glömde beskriva den kopplingen till svensk författare - det finns en trevlig essä av Frans G Bengtsson om Sleeman, i samlingen 'Sällskap för en eremit'. Det var där jag först kom i kontakt med honom.

Ok, ny gåta att fundera på!

Verkligen! Jag har läst ALLT av Frans G. Bengtsson, men det var länge sedan nu... dags för en omläsning kanske, för det där mindes jag inte.
Citera
2026-01-07, 18:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
Verkligen! Jag har läst ALLT av Frans G. Bengtsson, men det var länge sedan nu... dags för en omläsning kanske, för det där mindes jag inte.

Man behöver absolut läsa om FGB med jämna mellanrum.

(Ursäkta OT)
Citera
2026-01-07, 20:51
Medlem
Venators avatar
Citat:

- adlig

- väpnare

- kunglig rådgivare

Med titeln väpnare låter det som om vi befinner oss på medeltiden men det kan vara relativt sen medeltid... Jag börjar med en försiktig gissning på Peder Ribbing i förhoppning om ny ledtråd.
Citera
2026-01-07, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Med titeln väpnare låter det som om vi befinner oss på medeltiden men det kan vara relativt sen medeltid... Jag börjar med en försiktig gissning på Peder Ribbing i förhoppning om ny ledtråd.
Näpp!

- Han ägde enormt stora landområden

- Han erhöll många av dessa genom att låna ut pengar till kronan/kungen - och sedan kräva mark istället, när denne inte kunde betala

- Han blev med tiden kritisk mot den konung han tjänade, och gjorde uppror
Citera
2026-01-08, 03:11
Medlem
Merwinnas avatar
- När hans fru dog i barnsäng, skar han ut barnet. Det levde, men bara kort tid. Denna händelse fick han emot sig, då hans belackare påstod att han endast gjort detta för att barnet skulle ärva frun, så att han kunde ärva barnet sedan när det också dog. I annat fall hade nämligen fruns släktingar ärvt henne, enligt den tidens ärvdabalk. Vilken motivation han hade på riktigt, är det väl ingen som vet.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-08 kl. 03:16.
Citera
2026-01-08, 07:28
Medlem
Merwinnas avatar
- Han har gett namn åt ett känt slott
Citera
2026-01-08, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
- Kungen började tycka att han var för mäktig, det började bli farligt, så han (kungen) skickade honom (den man vi söker) och ett antal andra stormän i landsflykt

- Han drog då till Tyskland
Citera
2026-01-08, 18:16
Medlem
Merwinnas avatar
- Han och de andra stormännen återvände sedan från Tyskland tillsammans med en tysk här och en halvtysk/halvsvensk man, som de lät tillsätta som Sverige nye kung. Denne valdes senare formellt till kung vid Mora stenar.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-08 kl. 18:19.
Citera
2026-01-08, 18:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
- Kungen började tycka att han var för mäktig, det började bli farligt, så han (kungen) skickade honom (den man vi söker) och ett antal andra stormän i landsflykt

- Han drog då till Tyskland

Oj, här blir vi bortskämda med ledtrådar! Det där med kejsarsnitt post-mortem kände jag igen och det ledde mig till den högst aktive Bo Jonsson (Grip).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in