Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det låter som att landet kan vara Indien och den utländske författaren som åsåg detta Rudyard Kipling. Den svenske har jag dock ingen susning om...
Visst är det Indien, med en vishetslärare (Pundit) och en mango-lund. Men den man vi söker är inte en skönlitterär författare och hade varit död i nästan 10 år när Kipling föddes. Jag tror en nyckel till detta är att knäcka vilken typ av banditer vi har att göra med...
Vi tar ett nytt citat som visar författarens roll - det är författaren som ställer frågorna (Q) och jag har dolt ett nyckelord med X:
Q. - Was not Jhurhoo, who was taken with your gang after the Bhilsa murders, and hung at Jubulpore, a brother of his?
Feringeea - Yes, poor Jhurhoo! You ought nto to have hung him; he never strangled or assisted in strangling any man!! Here the tears ran down over Feringeea's face. Strange as it may seem, I have never heard him speak of his young cousin Jhurhoo's fate without weeping, and yet all the males of his family have been X for ten generations.