2026-01-02, 16:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tackar! Det var skuldsättningen som satte mig på spåret. Men det är kul med frågor också om kända personer och företeelser för man kan ofta leka lite friare med ledtrådarna då.

Ok... Ur vems bok citerar jag?
Lastly, they avoid exciting suspicion by being careful to leave behind them no marks even of crime having been comitted. The travellers who became their victoms were men seeking for service; or returning home with the savings of years...
Kan vara sökbart på nätet men jag litar på er heder!

Låter som en britt iaf, får nästan lite Sherlock Holmes-vibbar när man läser det
Citera
2026-01-02, 17:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Låter som en britt iaf, får nästan lite Sherlock Holmes-vibbar när man läser det

Du är ju på rätt spår, men det är absolut ingen fiktiv person eller påhittade händelser (även om delar av sanningshalten har ifrågasatts).
... native chiefs, if questioned, pretended of course to know nothing of their real character; asserting that these people lived, cultivated, and paid their rent like others, and accounting for the absence of most of the male population during searal months, by saying that they they went for serivce and returned periodically with the amount of their earnings.
Citera
2026-01-04, 18:11
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Du är ju på rätt spår, men det är absolut ingen fiktiv person eller påhittade händelser (även om delar av sanningshalten har ifrågasatts).
... native chiefs, if questioned, pretended of course to know nothing of their real character; asserting that these people lived, cultivated, and paid their rent like others, and accounting for the absence of most of the male population during searal months, by saying that they they went for serivce and returned periodically with the amount of their earnings.

Native chiefs.. låter som något i kolonierna isf.. Afrika kanske Klurar vidare!
Citera
2026-01-04, 22:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Native chiefs.. låter som något i kolonierna isf.. Afrika kanske Klurar vidare!

Kolonierna, absolut, så långt är det rätt! Lite mer ledtrådar i nästa citat, som den uppmärksamme dessutom känner igen från en svensk författare.

I did so, and my tent was pitched, where tents usually are, in the small mango grove. I reached them in the evening and when I got up in the morning, he pointed out three places, in which he and his gang had deposited at at different intervals the bodies of three parties of travellers. A Pundit and six attendants murdered in 1818, lay among the ropes of my sleeping tent...
Citera
2026-01-07, 01:20
Medlem
Venators avatar
Det går långsamt men ni är väl ute och reser och har annat för er under helgerna.

Jag är ovillig att skämma bort er med nya ledtrådar när ingen gissar, men författaren är en person som varit uppe i tråden tidigare. En svensk författare har skrivit om vederbörande och då nämnt just scenen ovan. Det ska också vara möjligt att nu nå en rejält kvalificerad slutsats om landet.
Citera
2026-01-07, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det går långsamt men ni är väl ute och reser och har annat för er under helgerna.

Jag är ovillig att skämma bort er med nya ledtrådar när ingen gissar, men författaren är en person som varit uppe i tråden tidigare. En svensk författare har skrivit om vederbörande och då nämnt just scenen ovan. Det ska också vara möjligt att nu nå en rejält kvalificerad slutsats om landet.

Det låter som att landet kan vara Indien och den utländske författaren som åsåg detta Rudyard Kipling. Den svenske har jag dock ingen susning om...
Citera
2026-01-07, 16:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det låter som att landet kan vara Indien och den utländske författaren som åsåg detta Rudyard Kipling. Den svenske har jag dock ingen susning om...

Visst är det Indien, med en vishetslärare (Pundit) och en mango-lund. Men den man vi söker är inte en skönlitterär författare och hade varit död i nästan 10 år när Kipling föddes. Jag tror en nyckel till detta är att knäcka vilken typ av banditer vi har att göra med...

Vi tar ett nytt citat som visar författarens roll - det är författaren som ställer frågorna (Q) och jag har dolt ett nyckelord med X:
Q. - Was not Jhurhoo, who was taken with your gang after the Bhilsa murders, and hung at Jubulpore, a brother of his?

Feringeea - Yes, poor Jhurhoo! You ought nto to have hung him; he never strangled or assisted in strangling any man!! Here the tears ran down over Feringeea's face. Strange as it may seem, I have never heard him speak of his young cousin Jhurhoo's fate without weeping, and yet all the males of his family have been X for ten generations.
Senast redigerad av Venator 2026-01-07 kl. 16:36.
Citera
2026-01-07, 16:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Visst är det Indien, med en vishetslärare (Pundit) och en mango-lund. Men den man vi söker är inte en skönlitterär författare och hade varit död i nästan 10 år när Kipling föddes. Jag tror en nyckel till detta är att knäcka vilken typ av banditer vi har att göra med...

Vi tar ett nytt citat som visar författarens roll - det är författaren som ställer frågorna (Q) och jag har dolt ett nyckelord med X:
Q. - Wat nog Jhurhoo, who was taken with your gang after the Bhilsa murders, and hung at Jubulpore, a brother of his?

Feringeea - Yes, poor Jhurhoo! You ought nto to have hung him; he never strangled or assisted in strangling any man!! Here the tears ran down over Feringeea's face. Strange as it may seem, I have never heard him speak of his young cousin Jhurhoo's fate without weeping, and yet all the males of his family have been X for ten generations.

Låter som någon indisk stryparsekt... Thuggee kanske? Som ordet "thugs" kommer ifrån. I så fall Philip Meadows Taylor.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-07 kl. 16:21.
Citera
2026-01-07, 16:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Låter som någon indisk stryparsekt... Thuggee kanske? Som ordet "thugs" kommer ifrån. I så fall Philip Meadows Taylor.

Nu är vi mycket nära! Thuggee är helt rätt banditer, och det var referensen till dem jag ersatte med X. Men Taylor levde när Kipling föddes och Confessions of a Thug är vad jag förstår skönlitteratur om än med verklighetsbakgrund. Den vi söker skrev en självbiografi om sina egna erfarenheter.
Citera
2026-01-07, 18:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu är vi mycket nära! Thuggee är helt rätt banditer, och det var referensen till dem jag ersatte med X. Men Taylor levde när Kipling föddes och Confessions of a Thug är vad jag förstår skönlitteratur om än med verklighetsbakgrund. Den vi söker skrev en självbiografi om sina egna erfarenheter.

Feringhea?
Citera
2026-01-07, 18:08
Medlem
Venators avatar
Citat:
Feringhea?

Fast det är han som blir förhörd i föregående citat... Så nej. Det är en engelsman vi söker.

Hans memoarer är ganska kända. Jag höll förstaupplagan i min hand i ett antikvariat i Oxford för några år sedan, med ex-libris från någon 'Regius professor of history' (hans namn har jag glömt) men det skulle bli femsiffrigt i svenska kronor så jag avstod. Köpte den sedan i nytryck.
Citera
2026-01-07, 18:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fast det är han som blir förhörd i föregående citat... Så nej. Det är en engelsman vi söker.

Hans memoarer är ganska kända. Jag höll förstaupplagan i min hand i ett antikvariat i Oxford för några år sedan, med ex-libris från någon 'Regius professor of history' (hans namn har jag glömt) men det skulle bli femsiffrigt i svenska kronor så jag avstod. Köpte den sedan i nytryck.

William Henry Sleeman? (Snygg karl för övrigt! )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in