2026-01-06, 10:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Hehe, tjing ping ,jag har aldrig kunnat stava hans namn innan.

Ryssar fick se hur en "specialoperation" ska gå till. Vi fick se deras misslyckande när deras specialstyrkor kom i helikoptrar för att säkra Hostomel flygplatsen utanför Kiev. Putin gav order att döda Zelensky och inta Kiev.

Ryssarnas special operation sattes ur spel fort av ukrainska elitsoldater som låg i bakhål - man visste ju.

Den här konvojens öde var samma som skulle hänt ryska förband under kalla kriget när dom ryckt igenom finland o hamnat i skogarna mellan gränsen o Boden.

Man låter spetsen gå in med tross,sroppar den,omringar o förstör den och man måste låta den gå långt in så dom saknar support bakifrån

Sen vek/flydde väl lite splittrade förband österut o anslöt till överlevare
Citera
2026-01-06, 10:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vill du tro att man inte bemannar sina system då landet är under allvarligt hot, så är det upp till dig och du får gärna länka till källor att man stängt av all LV innan attacken.
Jag har givetvis ingen aning om hur mycket LV som var avstängt innan attacken. Men jag vet att det är jobbigt att ha hög beredskap en längre tid, därför är det rimligt att vissa system inte var "aktiverade" (jag lånar din formulering) när angreppet inleddes, förutsatt att Venezuela inte hade skäl att tro att ett angrepp var omedelbart förestående.
Citera
2026-01-06, 10:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Med så många flygplan så måste man ha använt sig av baser i länderna runt omkring.
Hangarfartyget USS Gerald R. Ford kan tydligen "bara" ta 90 flygplan och helikoptrar.
Frågan är om de andra länderna nu vill husera amerikanska baser? Vilket land står på tur att bli invaderade?

Förvånande att en sådan liten styrka kan penetrera ett land.
En kan tycka att skyddet borde vara bättre än så.

200 legosoldater o 200 drönare o sedan kan man ta hela Sverige?
Ett sådant hangarfartyg har ett eget "flygvapen" som kan jämföras med många länders flygvapen. Sedan var Iwo Jima, som bör ha kunnat vara bas för insatsstyrkan, i området. Och Florida ligger ganska nära.
Citera
2026-01-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett sådant hangarfartyg har ett eget "flygvapen" som kan jämföras med många länders flygvapen. Sedan var Iwo Jima, som bör ha kunnat vara bas för insatsstyrkan, i området. Och Florida ligger ganska nära.

USS Iwo Jima (LHD-7) har bara plats för 20 flygplan som mest.
Övriga flygplan måste ha startat från länder i närheten, frågan är vilka?
Det är typ 220 mil mellan Florida och Caracas så tror inte att man körde den sträckan, känns onödigt långt.
440 mil fram o tillbaka + att man skall ha bränsle för insatsen.
Detta är om man bränner rakt över Kuba, vilket man inte lär ha gjort.
Man kan ju ha använt sig av tankflygplan. Men vi pratar om minst 30-40 flygplan som skall lufttankas.
Citera
2026-01-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Nu har jag kommit upp till ungefär 6 stycken unika medlemmar som uttrycker sig på liknande sätt. Det är som att ni faktiskt tror att Venezuela satt på S-300 & S-400? Ni har verkligen fortfarande inte fattat att hela landet hölls gisslan av en drogkartell och dom gav blanka fan i sin militärindustri och sin befolkning med för den delen?

Jag vet att trolleri är vanligt här men alltså man vet ju aldrig. Vet er pappa att ni resonerar såhär? Han skulle förmodligen ta livet av sig, att ni visade er bli en sådan korkad basementdweller som går på precis allting och inte kan tänka själva.

Angående USAs kommentar att dom "slog ut deras vapen med våra... tekniker ", ÄR EN BLUFF. Nu tänker såna som ni, wow, USA har värsta jätte cool teknologi, dom besegrade S-300 & S-400, wow Ryssland suger, wow USA, USA, USA!!!

Så vansinnigt lättmanipulerade.

edit: Och ja jag vet att jag avslöjar diverse regeringar från olika konton vid olika tidpunkter och egentligen borde ha "mystiskt dött" för länge sedan, men jag håller dom gisslan precis som dom håller mig gisslan. Jag har ett sofistikerat system som avslöjar dom och bekräftar att allt jag sagt är sant, om något skulle hända mig, samma princip som Rysslands dead hand.

Du är en jävla rysk bot eller så är du iq befriad och inte förstår hur världen fungerar (världen fungerar: USA är dominanta på exakt ALLT.)
Citera
2026-01-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Spekulation. Ryssland fick förhandsbesked på angreppet, Ryssland värderade att Usa var för starkt, och Venezuela ligger i USA del av världen. Ryssland hade mera att förlora än att vinna på att aktivera S-300 , om de finns. Kina, som har en delegation i Venezuela fick också information om angreppet och koordinerar där det inte skulle bombas

Trams och helt påhittat i din fiktion, sluta killgissa
Citera
2026-01-06, 16:08
Medlem
Brantforss avatar
Citat:

Citat:
Det är typ 220 mil mellan Florida och Caracas så tror inte att man körde den sträckan, känns onödigt långt.
Man kan ju ha använt sig av tankflygplan. Men vi pratar om minst 30-40 flygplan som skall lufttankas.

Här har ni en rätt bra infografik över de inblandade enheterna och varifrån de utgick:

https://imgur.com/a/kuscwPR

https://x.com/ianellisjones/status/2008366761997942853

-

Förkastligt på alla sätt och vis, men militärt urhäftigt och i nivå med Sovjetunionens "Storm-333":

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Storm-333
Citera
2026-01-06, 17:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det verkar ha handlat om 150 luftfartyg, alltså flygplan av olika typer, helikoptrar och obemannade saker. Och 150 är antagligen ett ungefärligt antal. Ska man tro Wikipedia så har Iwo jima som "standardutrustning" närmare 30 flygplan och helikoptrar. Det fanns också två LPD-båtar, som har en ganska duglig kapacitet för vertikal start och landning. Sedan användes en hel del större flygplan som inte bör ha några problem med att nå Venezuela från exempelvis Florida. Och antagligen skulle långt ifrån alla flyg in över venezuelanskt territorium.
Så att få allt till Venezuela bör inte ha varit något större problem, däremot är det ju imponerande att ordna "koreografin".

Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Här har ni en rätt bra infografik över de inblandade enheterna och varifrån de utgick:

https://imgur.com/a/kuscwPR

https://x.com/ianellisjones/status/2008366761997942853

-

Förkastligt på alla sätt och vis, men militärt urhäftigt och i nivå med Sovjetunionens "Storm-333":

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Storm-333
Tack.
Citera
2026-01-06, 22:12
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
(världen fungerar: USA är dominanta på exakt ALLT.)
Sa jag något annat? Jag håller med dig. USA är det enda landet som prioriterar militär före allt annat, och dessutom är det enda landet med decennier av modern krigsföring av högsta nivå. USA mot vem som helst - USA vinner.

Om hela NATO bestämde sig för att förråda USA och gick till gemensamt angrepp från alla håll samtidigt, så skulle USA vinna utan att använda ett enda kärnvapen, och dom skulle vinna enkelt.
Citera
2026-01-07, 10:05
Medlem
Citat:
Det verkar ha handlat om 150 luftfartyg, alltså flygplan av olika typer, helikoptrar och obemannade saker. Och 150 är antagligen ett ungefärligt antal. Ska man tro Wikipedia så har Iwo jima som "standardutrustning" närmare 30 flygplan och helikoptrar. Det fanns också två LPD-båtar, som har en ganska duglig kapacitet för vertikal start och landning. Sedan användes en hel del större flygplan som inte bör ha några problem med att nå Venezuela från exempelvis Florida. Och antagligen skulle långt ifrån alla flyg in över venezuelanskt territorium.
Så att få allt till Venezuela bör inte ha varit något större problem, däremot är det ju imponerande att ordna "koreografin".

Tack.

Ja, ca 150 st flygande saker.

USS Iwo Jima (LHD-7) tar 20 som mest, enligt wikipediasidan.
6 st som standard, så jag vet inte var du fick talet 30 ifrån.

USS Gerald R. Ford (CVN-78) som också är på plats tar 75+ enligt Wikipedia. Läste dock någonstans att de kan husera 90 plan.

De flesta plan torde ha varit stridsflygplan.
Kanske ett översättningsfel när man säger 150 flygplan. Är helikoptrar inräknade där?

Tror dock fortfarande man använt sig av baser i närliggande länder för att ro denna operation iland.
Känns väldigt svårt att lufttanka ett 50-tal flyg för att man absolut vill starta från amerikanskt territorium.
Ja, man får ändå berömma dem för insatsen rent operativt.
Dock tycker jag det är helt fel politiskt.
Citera
2026-01-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Utanför dina USA-hatande svamlerier så har Venezuela minst 2 st kompletta S-300VM system, med robotfordon, radarfordon, eldlednings och stridsledningsfordon samt generatorer.

Likadant var det med Iran, som har/hade minst 4 kompletta S-300PMU2 batterier och minst 2 kompletta batterier av sin egen kopia Bavar 373. Det tog Israel vad, 2-3 dagar innan de flög obehindrat över hela Iran, utan egna förluster?

Det torde framstå som tydligt att man från ryskt håll misslyckats med antingen robotsystemens funktionalitet, eller övning och utbildning av dess operatörer och underhållspersonal. Möjligen bådadera.

Det behöver inte betyda att systemen är dåliga. I båda fallen Iran och Venezuela så tyder mycket på att man haft gott om spioner och andra folk på marken som medverkat och slagit ut systemen. Från Iran finns tex ett filmklipp där en grupp slår ut ett luftvärnssystem med Israels portabla pansarrobot.

I Venezuela så finns ett enda klipp på någon som försöker skjuta mot en helikopter med en MANPAD men missar. Dessa system kan man inte slå ut direkt. Antingen måste någon i kommandokedjan ha hindrat soldater att försöka eller så har man blivit så överraskad att de flesta inte ens hann hämta vapen och börja skjuta.
Citera
2026-01-07, 13:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Utanför dina USA-hatande svamlerier så har Venezuela minst 2 st kompletta S-300VM system, med robotfordon, radarfordon, eldlednings och stridsledningsfordon samt generatorer.

Likadant var det med Iran, som har/hade minst 4 kompletta S-300PMU2 batterier och minst 2 kompletta batterier av sin egen kopia Bavar 373. Det tog Israel vad, 2-3 dagar innan de flög obehindrat över hela Iran, utan egna förluster?

Det torde framstå som tydligt att man från ryskt håll misslyckats med antingen robotsystemens funktionalitet, eller övning och utbildning av dess operatörer och underhållspersonal. Möjligen bådadera.

Man hade också runt 5000 manpads av typen Igla samt ett okänt antal lv-system av typen BUK.

Man fick tydligen träff på en (1) helikopter som måste vända om på grund av skador.

Totalt, i hela operationen, skadades 20 amerikanska soldater men ingen dödad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in