2026-01-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Folk har nog lite olika ideer där.

En chef jag hade för en tid sedan gav några kriterier till rekryteringsfirman och sa jag vill bara se ansökningar som klarar detta.
Han ville bara se de mest kvalificerade. (Enligt hans krav). Det tar ju tid att gå igenom ansökningar. Det ville han ju inte göra. Bättre för honom att lägga tid på annat.
Där håller jag med dig att en sållning måste ske för att slippa alla som arbetsförmedlingen tvingar söka, men processen att sitta ett par timmar för att komma fram till vilken ”färg” man är som person kan jag klara mig utan. Att filtrera bort ansökningar idag kan AI göra effektivt utan HR
Citera
2026-01-07, 08:51
Medlem
Citat:
Varför skulle bolagen reflektera över det. Dom har det ju reda så, och de som är sugna på jobben gör casen. Nej det är inte bara arbetslösa.

De som inte gör casen är väl de som är över 50 och inte orkar. Och där har vi också ett skäl till att 50+ har det svårare på arbetsmarknaden.
Eller de som redan har en gedigen erfarenhet och kompetens. De som kan välja andra erbjudande.
Med andra ord de som företaget helst ville anställa.

Frågan till dig ekbo251 är arbetar du själv med HR?
Eller är du arbetslös som bara svamlar om något du inte vet något om?
Senast redigerad av dazzy 2026-01-07 kl. 08:54.
Citera
2026-01-07, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Eller de som redan har en gedigen erfarenhet och kompetens. De som kan välja andra erbjudande.
Med andra ord de som företaget helst ville anställa.
Vilka då andra??

Jag har en nära släkting som vill "byta upp sig" och alla har en liknande process. Och varför skulle dom inte ha det.

Det är bara att gilla läget och göra testerna och casen. När han suckar så brukar jag påminna om att han får en hel del erfarenheter och rutin på att jobba igenom casen. Inget ont som inte har någon gott med sig. Det tvingas han hålla med om.
Citera
2026-01-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
detta. Skulle kunna sortera bort folk 3 min in i ett samtal. Om det kommer till mer tekniskt så skulle jag givetvis ha problem att få in rätt människor till sånt jag inte har kunskap om; så med andra ord, de som är HR måste ha test för de är helt värdelösa inom området de jobbar på så då måste IQ tester etc etc komma in... vilket är sjukt.

med andra ord.. HR är ungefära som om min morsa skulle ta ut Sveriges trupp till VM kvalet i fotboll. fast hon inte ens kan offside regeln.
Går också att göra som en personalkvinna gjorde i början på 90-talet när det hade varit kris och total stiltje på arbetsmarknaden en tid. Dom satte in en annons. Och det kom ca 3 säckar fulla med ansökningar.

Hon tog några grabbnävar ur säckarna och grovsorterade. Och kastade resten. Och sa att det fanns säker alldeles utmärkta kandidater som missades. Men hon hade inte mer tid att lägga på detta.
Vet inte om jag tycker detta är bättre.
Citera
2026-01-07, 09:05
Medlem
Om man har många som jobbar med rekrytering så kan det faktiskt uppstå en lite lustig effekt när företagen inte anställer lika mycket längre.

Rekryterarna kan då reagera med att göra anställningsprocessen enormt mycket mer omständig och krävande eftersom företaget nu bara anställer 5 personer mot tidigare 50 personer. På något sätt måste rekryterarna ju fortsätta sysselsätta sig själva och dra in pengar.

Men det där kommer inte att hålla i evighet utan när företagen börjar anställa igen, då har de inte råd att betala rekryterarna för deras nya omständiga paket som givetvis är mycket dyrare.
Citera
2026-01-07, 09:06
Medlem
Ett delskäl till testerna är att man slutat bry sig om betyg.
Tidigare gick man mer på betyg. Nu liter man mer på tester än betyg.

Och det kan jag tycka verkar ganska vettigt.
Citera
2026-01-07, 09:09
Medlem
Citat:
Frågan till dig ekbo251 är arbetar du själv med HR?
Nej, och har aldrig gjort.

Citat:
Eller är du arbetslös som bara svamlar om något du inte vet något om?
Inte det heller.

Du behöver anstränga hjärnan och försöka komma på helt andra alternativ.
Citera
2026-01-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man har många som jobbar med rekrytering så kan det faktiskt uppstå en lite lustig effekt när företagen inte anställer lika mycket längre.

Rekryterarna kan då reagera med att göra anställningsprocessen enormt mycket mer omständig och krävande eftersom företaget nu bara anställer 5 personer mot tidigare 50 personer. På något sätt måste rekryterarna ju fortsätta sysselsätta sig själva och dra in pengar.

Men det där kommer inte att hålla i evighet utan när företagen börjar anställa igen, då har de inte råd att betala rekryterarna för deras nya omständiga paket som givetvis är mycket dyrare.

Om man behöver rättfärdiga sin existens genom att jävlas med arbetssökande, sprida en misstro till hela systemet och sabba för företagen som anställer en så behöver man nog tänka över sitt yrkesval.
Citera
2026-01-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Företagen anlitar ofta en rekryteringsfirma för en sortering. En rekrytering är ingen kontinuerlig verksamhet, utan ett undantag. Så då passar det bra att outsourca det.

En rekryteringsfirma som gör mycket onödigt arbete kommer att bli dyr utan att leverera mer värde och kommer inte få någon försäljning. Och därmed gå i kk. Så glöm det med en ineffektiv rekryteringsfirma.

När du kokar ihop "konspirationer" så behöver du gör lite reality check.

Det är inte så att företagen ger HR någon fantastisk budget. Istället är det tvärtom så att man kostnadsrationaliserat mycket, så det finns knappt några HR-människor kvar. Istället har man digitaliserat deras arbete och outsourcat resten. Så ser det ut i verkligheten.

(I offentlig sektor som inte är konkurrensutsatt kan det ju se ut mer som förr).
Citera
2026-01-07, 09:38
Medlem
Citat:
Företagen anlitar ofta en rekryteringsfirma för en sortering. En rekrytering är ingen kontinuerlig verksamhet, utan ett undantag. Så då passar det bra att outsourca det.

En rekryteringsfirma som gör mycket onödigt arbete kommer att bli dyr utan att leverera mer värde och kommer inte få någon försäljning. Och därmed gå i kk. Så glöm det med en ineffektiv rekryteringsfirma.

När du kokar ihop "konspirationer" så behöver du gör lite reality check.

Det är inte så att företagen ger HR någon fantastisk budget. Istället är det tvärtom så att man kostnadsrationaliserat mycket, så det finns knappt några HR-människor kvar. Istället har man digitaliserat deras arbete och outsourcat resten. Så ser det ut i verkligheten.

(I offentlig sektor som inte är konkurrensutsatt kan det ju se ut mer som förr).

Fast uppenbart så har man kunnat ta mer betalt eftersom man "jobbar mer" med anställningsprocessen. Eller är det helt gratis för rekryterarna att hålla på såhär?

Men annars har du nog rätt i sak, det borde vara ganska stora nedskärningar inom rekrytering när det inte anställs så mycket som tidigare. Vi får se. Nu är det nytt år 2026 och ekonomin och företagen kanske går bättre än de gjorde 2025.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-07 kl. 09:41.
Citera
2026-01-07, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ju mer tester av olika slag du utsätter dina sökanden för desto fler bra kandidater sorterar du bort. Det är något jag lärt mig genom att rekrytera folk.
Ja, bara medelmåttorna och ja-sägarna blir kvar. Har också jobbat med rekrytering, och testade ganska ofta lite mer udda personligheter och ofta var det de som var bäst i det långa loppet.
Citera
2026-01-07, 09:44
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ett delskäl till testerna är att man slutat bry sig om betyg.
Tidigare gick man mer på betyg. Nu liter man mer på tester än betyg.

Och det kan jag tycka verkar ganska vettigt.

Problemet med dessa IQ tester dom har sällan något att göra med arbetsuppgifterna egentligen. Så vad bevisar dom ens ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in