2026-01-06, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nja, dom meniga är det, men dom i Pentagon varav många NATO vänliga, är mycket kloka och nog inte så förtjusta i Trump.
Nej, militärer precis som civila chefer är inte anställda för att tänka, dom går möten och får order som dom sedan delegerar till dom som ska tänka ut saker och i slutändan utföra jobbet.

Dom ska kväva alla som är emot dessa order och se till att laget är snälla med varandra.
Citera
2026-01-06, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Trump är en man som rör om i grytan och får saker gjort, mindre snack mera verkstad.

Mera verkstad?

Trump är den största lögnaren i världshistorien. Han ljuger och ljuger. Mannen är totalt inkompetent och vet ingenting om någonting. Det är alla judarna runt omkring honom, som styr USA.

Corrupt into the bone.
Citera
2026-01-06, 22:25
Medlem
Citat:
Trump är en man som rör om i grytan och får saker gjort, mindre snack mera verkstad.

Om NATO i Europa bygger upp ett starkare försvar inklusive Grönland då är han nöjd, han spelar hårt utan snack.

Jag ser han som en nyttig idiot som får saker gjort tillskillnad från våra politiker.

EU måste fokusera på rätt saker precis som USA Trump Elon säger

Nja, inte riktigt. Trump är en man beundrar diktaturer och hotar allierade. Därtill är han en rysshora. Det enda han lyckas med är att skapa kaos samt göra livet lättare för krigsförbrytare som exempelvis Putin.
Citera
2026-01-06, 22:25
Medlem
Citat:
Nej, militärer precis som civila chefer är inte anställda för att tänka, dom går möten och får order som dom sedan delegerar till dom som ska tänka ut saker och i slutändan utföra jobbet.

Ungefär som MAGA-trollen i tråden
Citera
2026-01-06, 22:26
Medlem
Detta är vad jag tror om detta:

Det råder ingen tvekan om att USA vill ha Grönland men de vill köpa eller skriva ett "fri-associationsavtal".

USA kommer inte ta Grönland med våld men vill gärna få vissa att tro att de är villiga att göra det.

Trump saknar politiskt kapital för detta och det skulle förmodligen utlösa årslånga processer.

Danmark gör rätt i att bara neka och försöka dra ut på det - de har inget att förlora.
Citera
2026-01-06, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ungefär som MAGA-trollen i tråden
Jag tycker det är lite för mycket "troll" prat från de som inte gillar just den sidan, rysstroll magatroll har vi fler troll?
Citera
2026-01-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag uppskattar er dialog men önskar tillföra en sida det hela (USAs nya doktriner- policypapers). Har formulerat mig med hjälp av Gemini för att kunna uttrycka mig på bästa sätt.

​Det är intressant att RutgerFuchs vill låta 'katastrofångesten vila', men jag undrar om den optimismen fortfarande är hållbar efter händelserna i helgen. Vi kan inte längre betrakta detta som ett 'stresstest' för institutionerna när handlingarna på marken redan har sprängt de internationella ramarna.
​Operation Absolute Resolve i Venezuela (3 januari) visar att steget från retorik till militärt angrepp är obehagligt kort. Att USA i praktiken kidnappar en sittande president och hans fru är ett tydligt tecken på att spelreglerna är ändrade. Det är i det ljuset vi måste läsa hoten mot Grönland.
​När Trump och hans närmaste krets (se t.ex. Katie Millers flaggbild med texten 'snart') säger att USA 'absolut behöver' Grönland, så är det inte ett skämt eller en impuls. Det är en del av den nya 'Donroe-doktrinen' (en modern, aggressiv tolkning av Monroedoktrinen) som presenterades i den nationella säkerhetsstrategin (NSS) i december. Där görs det tydligt att USA nu prioriterar dominans över det västra halvklotet och Arktis framför traditionella Nato-band.
​Hans tvetydighet kring Ukraina och Ryssland är inte heller en slump. Den nya policyn klassar inte längre Ryssland som ett 'direkt hot', vilket frigör resurser för expansionism i vår närregion. Om Danmark inte ger vika för kraven på Grönland, och med tanke på de nya tullhoten och kraven på 5 % av BNP till Nato, ser vi en stormakt som är beredd att offra sina allierade för territoriella och ekonomiska vinster.
​Det är inte läge för emotionella utspel, men det är definitivt läge för en extremt krass realism. Grönland är inte ett fastighetsförslag – det är nästa mål i en doktrin som inte längre känner några gränser.

Tack för era intresseanta inlägg.

Man undrar om Trump tänkt igenom hur situationen skulle bli efteråt om han kör över USA:s allierade Danmark angående Grönland. Då är de facto NATO upphävt och Europa stänger alla amerikanska baser här samt samarbete USA-EU dras ner till ett minimum. Amerikaner skulle vara lika välkomna i Europa (+ Kanada +Australien m fl) som ryssar. Europas vapenköp från USA upphör. Vem ska USA då samarbeta med? De skulle bli isolerade i sitt land då ingen litar på dem samt stämningen inrikes skulle minst sagt vara tjurig då minst hälften av alla amerikaner skulle vara rasande över vad som skett. Kan inte huset & senaten stoppa dåren Trump? Är USA:s konstitution så svag att en enda galen president kan köra hela republiken i diket? Vi får se.
Citera
2026-01-06, 22:29
Medlem
Citat:
Jag tycker det är lite för mycket "troll" prat från de som inte gillar just den sidan, rysstroll magatroll har vi fler troll?

Nej, tror inte det faktiskt. De flesta stolpskotten i tråden är just magatroll och rysstroll.
Citera
2026-01-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
Donald Trump är ju korkad, det vet ju alla. Kanske danskarna kan lura honom att anfalla Gröna lund i stället för Grönland, fast det är ju inte heller bra.

Hursom.. Donald är korkad och använder bombplan, han slösar ju hejdlöst med amerikanarnas skattepengar, det verkar dock inte amerikanarna fattat än..
Citera
2026-01-06, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Skönt att du gav mig rätt i hela min poäng. Så slapp jag gräva i arkivet efter konkreta exempel.
Jag undrade snarare över dina grova generaliseringar och gav dig inte minsta stilpoäng:
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Det är jag enig om. Men i dagens samhälle är det absolut viktigaste att vara emot Trump - oavsett vad han faktiskt tycker. Har blivit nån sorts masspsykos där det är skitsamma vad han säger. Man ska bara vara emot honom kring precis allt.
Du fortsätter:
Citat:
Sen svarade jag och höll med kring ett inlägg om att det är bättre i slutändan att USA har kontroll över Arktis än Kina/Ryssland men att i den nutiden vi lever i så är det absolut viktigare att vara emot Trump än att tänka på den större bilden.
Problemet med ditt argument är att du utesluter säkerhetsavtal 1951 och missar kärnan.

NÄR Trump ljuger så kommer ifrågasättande i sakfrågan för min del.
Han ljuger om att han måste äga ön.

Detta för mig då vidare till följdfrågan om vad gubben är ute efter?
Med tanke på hans andra utspel så är det naturtillgångar i tävlingen mot Kina.
Det fanns likaväl med i bilden ang Ukraina.

Vad jag definitivt tror han suktar efter är utifrån imperialism.
Likt Kina och Taiwan. Likt Putin och Ukraina.
Han vill lira i deras division.

Utvidga riket som då har Alaska i norr.
Jag baserar det på hot mot Kanada som delstat 51 och annektering av Grönland.
Söderut har han döpt om gulfen och pissar in revir.

Övrigt maktspel mot Sydamerika ser jag som en vilja att dominera, att han ser det som USAs bakgård där han vill forma medgörliga ledare, mjölka ut naturtillgångar och andra fördelar.
Make Argentina Great Again.
Make Venezuela Great Again.
Make...

Jag utgår från vad fanstyget sysslar med snarare än att det gått mode i att hata Trump.
Citera
2026-01-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man undrar om Trump tänkt igenom hur situationen skulle bli efteråt om han kör över USA:s allierade Danmark angående Grönland. Då är de facto NATO upphävt och Europa stänger alla amerikanska baser här samt samarbete USA-EU dras ner till ett minimum. Amerikaner skulle vara lika välkomna i Europa (+ Kanada +Australien m fl) som ryssar. Europas vapenköp från USA upphör. Vem ska USA då samarbeta med? De skulle bli isolerade i sitt land då ingen litar på dem samt stämningen inrikes skulle minst sagt vara tjurig då minst hälften av alla amerikaner skulle vara rasande över vad som skett. Kan inte huset & senaten stoppa dåren Trump? Är USA:s konstitution så svag att en enda galen president kan köra hela republiken i diket? Vi får se.

Problemet är inte vilka USA ska samarbeta med utan vilka EU ska samarbeta med. De liberala demokratierna blir allt färre….
Citera
2026-01-06, 22:33
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Danmark har ganska mkt export till usa ozempic och lego är några namn som skulle ta enorm skada om all handel stoppases osv.
Får se va USA säger. Kanske de kan dela upp grönland i delar.
Börjar nog att vissa flygfält eller hamnar i norr deklareras som amerikanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in