Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Enligt min erfarenhet så har du fel. Jag har själv gått igenom massa HR-trams i tech-branschen vid rekryteringar. De har olika metoder som testar alla möjliga moderna saker. Det slutar med att man sitter med att välja mellan kandidater som rekryteraren skickar över till mig där de trycker på ställningstaganden i sociala medier före de skriver vad för programmeringsspråk personen hanterar.
När jag en gång frågade varför det inte fanns några seniora programmerare till en rekrytering så fick jag höra av en rekryterare att de valde bort dem eftersom det skulle bli ett sånt "gubbigt" urval. Hon sa att hon skulle kunna ta med några av de "gubbiga" kandidaterna om jag önskade. Jag sa att det vore bra eftersom det var just en senior programmerare vi sökte och till just den tjänsten så var det väldigt viktigt med lite av en expert med lång erfarenhet.

Jag har lite svårt att tro på det där. Om det var en rekryteringsfirma som jobbar mot privat sektor.
Privata företag är konkurrensutsatta och måste ha kompetent personal.
Om annonsen efterfrågar folk med erfarenhet och dom sorterar bort folk med erfarenhet så är dom i kk snart. Finns väl inget företag som skulle anlita dom en gång till.
Men om det gäller offentlig sektor så kan jag tro vad som helst. Där finns inga gränser för stollighetena.