2026-01-06, 15:38
Medlem
Eftersom jag personligen hatar dagens rekryteringsprocesser ber jag att få prata med min blivande chef istället för att träffa någon HR yngling som inte har en aning om vilket jobb som ska utföras av den som blir anställd. Får jag inte det brukar jag leta upp chefen och ringa och berätta vad jag tycker om företagets rutiner. Oftast håller cheferna med, men det har bestämts högre upp i företaget
Citera
2026-01-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Arbetsförmedlingen hade (eller kanske fortfarande har) ett test där de som var bra inte gick vidare och alla som var ”speciella” togs fram som kandidater. Tror det heter MINT.

Ja det har blivit överdrivet och dessutom svarar personer vad de tror arbetsgivaren vill höra och inte hur de verkligen är.

Alla som är ”bra” löser sin anställning utan arbetsförmedlingens hjälp. Deras mål är väl snarare att få ut ”oanställningsbara” på arbetsmarknaden.
Citera
2026-01-06, 16:59
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur lite kan du tänka egentligen? Vad som motiverar det är att man får färre felrekryteringar än om man inte gör det. Inte 0 nej, men färre.
Därför att hela området är skapat av fel anledningar. Hela systemet är korrupt. Många använder det för att lyfta in kvinnor i ledningen utan meriter. Man bättrar även på statistiken med en kvinnlig hr-chef.
Det är hela syftet.

HAde hr-avdelningarna vuxit fram ur ett behov hade det varit annorlunda. Nu har de vuxit fram ur korruption ifrån början.
Citera
2026-01-06, 17:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Grundproblemet är att chefer är för osäkra eller för upptagna för att anställa sin personal på egen hand.

Ja problemet idag är att många arbetsgivare inte är delaktiga själva utan dessa jävla rekryteringsföretag som ska stå för hela den biten. Helt värdelöst system som ger noll feedback sen om man inte fick tjänsten.
Citera
2026-01-06, 17:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Alla som är ”bra” löser sin anställning utan arbetsförmedlingens hjälp. Deras mål är väl snarare att få ut ”oanställningsbara” på arbetsmarknaden.
Detta handlade alltså om anställning på AF…
Citera
2026-01-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Enligt min erfarenhet så har du fel. Jag har själv gått igenom massa HR-trams i tech-branschen vid rekryteringar. De har olika metoder som testar alla möjliga moderna saker. Det slutar med att man sitter med att välja mellan kandidater som rekryteraren skickar över till mig där de trycker på ställningstaganden i sociala medier före de skriver vad för programmeringsspråk personen hanterar.

När jag en gång frågade varför det inte fanns några seniora programmerare till en rekrytering så fick jag höra av en rekryterare att de valde bort dem eftersom det skulle bli ett sånt "gubbigt" urval. Hon sa att hon skulle kunna ta med några av de "gubbiga" kandidaterna om jag önskade. Jag sa att det vore bra eftersom det var just en senior programmerare vi sökte och till just den tjänsten så var det väldigt viktigt med lite av en expert med lång erfarenhet.

Jag har lite svårt att tro på det där. Om det var en rekryteringsfirma som jobbar mot privat sektor.

Privata företag är konkurrensutsatta och måste ha kompetent personal.
Om annonsen efterfrågar folk med erfarenhet och dom sorterar bort folk med erfarenhet så är dom i kk snart. Finns väl inget företag som skulle anlita dom en gång till.

Men om det gäller offentlig sektor så kan jag tro vad som helst. Där finns inga gränser för stollighetena.
Citera
2026-01-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Eftersom jag personligen hatar dagens rekryteringsprocesser ber jag att få prata med min blivande chef istället för att träffa någon HR yngling som inte har en aning om vilket jobb som ska utföras av den som blir anställd. Får jag inte det brukar jag leta upp chefen och ringa och berätta vad jag tycker om företagets rutiner. Oftast håller cheferna med, men det har bestämts högre upp i företaget
Folk har nog lite olika ideer där.

En chef jag hade för en tid sedan gav några kriterier till rekryteringsfirman och sa jag vill bara se ansökningar som klarar detta.
Han ville bara se de mest kvalificerade. (Enligt hans krav). Det tar ju tid att gå igenom ansökningar. Det ville han ju inte göra. Bättre för honom att lägga tid på annat.
Citera
2026-01-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Har du några belägg för att så är fallet?
I teorin är det så, men i praktiken finns det ingenting som säger att extra IQ-test, "Aptitude test", värdegrundstest, frågor som "om du var ett instrument, vilket skulle du då vara och varför?" hjälper dig att finna en bra kandidat. Snarare ökar risken att din toppkandidat väljer att hoppa av då denna knappast behöver sitta i oändliga förnedringsritualer utan kan söka sig någon annanstans som inte håller på med sånt här.
Toppkandidater klarar naturligtvis lite tester. Annars är dom inte toppkandidater.

Vilket företag håller inte på med tester?
Citera
2026-01-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Toppkandidater klarar naturligtvis lite tester. Annars är dom inte toppkandidater.

Vilket företag håller inte på med tester?

Vad hen menar är att de hade förmodligen klarat testerna om de gick med på det, men hoppar av för att de vägrar förnedringen det innebär att kasta tid på sånt trams.

Jag känner "topp" fullstackprogrammerare som agerat så. Dock gällt drogtester (integritetskränkande om inga eg. skäl finns). Rekryteringen brukar alltid ta bort den detaljen om en sällsynt bra kandidat vägrar.
Citera
2026-01-06, 18:23
Medlem
En fråga, på byggen brukar man ha 3 mån provanställning, är det inte så på kontor?
Då ser ju arbetsgivaren vad du går för.
Citera
2026-01-06, 18:36
Medlem
Många som är bra följer ofta med cheferna i andra jobb eller andra kollegor. Jag har bra kontakt med nästan alla mina tidigare chefer och skulle inte finns mig i något trams från en snygg hr blondin som försöker blåsa upp sin egen relevans. Som söker efter kvalitet och erfaring men inte betala lönen för det.
Citera
2026-01-06, 19:23
Medlem
På våran arbetsplats anställer vi endast folk som varit arbetslösa en tid för snylta på statens bidrag.

Företagets ekonomi går före arbetarens kompetens, då dom flesta kan lära sig grunderna med 3månaders praktik.
När bidraget inte går att kamma hem längre för personen, avskedas hen pga arbetsbrist, sedan tar man in någon ny med rätt till bidrag, rinse and repeat.

Men vi har inga tester eller nåt sådant, det enda vi kollar på intervjun är att arbetaren är någorlunda kompetent och har rätt till bidrag.

En del av dom anställda har blivit åter anställda efter en tids arbetslöshet, just för att dom har. rätt till bidrag igen.
Senast redigerad av Nigarn 2026-01-06 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in