Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,30%
509 röster
Nej
10,70%
61 röster
2026-01-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Jag är bland de 21 som röstade att Stegra INTE kommer att gå i konkurs och motivet är helt enkelt att bl.a. EU och regeringen kommer att se till att det inte blir så. Den gröna omställningen måste genomföras, kosta vad det kosta vill.

Eftersom jag är född i Norrbotten så kommer en lista på företag från Norrbotten som har en fordran hos Northvolt och hur mycket den är på och man svimmar bara man ser på hur stora beloppen är. Här kommer de fem norrbottniska företag som har störst fordran hos Northvolt:

Titan Konstruktion, Luleå - 428 992 336 kronor
Jell Machine, Piteå – 297 800 850 kronor
BDX, Luleå – 4 837 903 kronor
Kaiding, Luleå - 2 258 276 kronor
Nelab hiss, Piteå – 458 850 kronor

Titan Konstruktions VD Henrik Mattsson säger: –Det har varit fruktansvärt jobbigt för våra anställda. Vi har varit tvungna att varsla i stort sett halva personalstyrkan.

Northvolts konkurs tvingade Luleåföretaget Titan Konstruktion till rekonstruktion då fakturor på nära en halv miljard inte betalats. Nu har företaget lyckats ta sig ut på andra sidan.

–Vi har goda förhoppningar om framtiden, säger Henrik Mattsson, vd på företaget.

Nu tänker jag mycket på Stegras lösöresförsäljning att hur kommer de andra borgenärerna att agera? Kommer varje borgenär söka/upprätta en egen lösöresförsäljning hos Northvolt?

Northvolt Ett Expansion var först ut med att gå i konkurs i Northvoltkrisen. Nu har konkursförvaltaren fått ett förskottsarvode på över 16 miljoner kronor (=16 250 000 kr).

Pengar finns till konkursförvaltaren.
Pengar finns till de anställda genom den statliga lönegarantin, ja t.o.m. Peter Carlsson fick utbetalt via den statliga lönegarantin.
Men inga pengar finns till underleverantörerna och vilka ENORMA belopp det är alltså. Det är inga småpengar det är frågan om.

Nu väntar nog de flesta med spänning vad som sker nästa måndag, den 12 januari, då jobbet på Stegra skulle fortsätta. Blir det någon fortsättning eller är det helt slut? Som Titan Konstruktions VD sa: -Hade Northvolt bara stoppat bygget i tid så hade vi haft en chans att gå skadeslösa ur det hela.
Men sådana tankar har nog inte Stegra.

Eller har underleverantörerna det i minnet vad som hände med underleverantörerna när det gällde Northvolt? Jag hoppas och tror att detta har de inte glömt.

Jag tror liksom du att man kör detta s.a.s. ända in i kaklet, kosta vad det kosta vill för allt är "play with others money" och man kan kalla det en form av "pyramidspel" med skattebetalarna som de stora förlorarna liksom de som kanske investerat stort i egna företag (bl.a. lokala underleverantörer) och kommer gå lottlösa om skeppet sjunker och just nu så är frågan, hur många hål är det i det läckande skrovet (Stegra) och går de att täta, sannolikt inte.
De som är högst i pyramiden kommer klara sig utan större förluster men de stackare som är i pyramidens bas förlorar allt.
Hela denna "gröna bubblan" har sitt ursprung hos bl.a. politiker och lobbyister i Bryssel med sina drömmar om ett totalt fossilfritt (klimatneutralt) EU senast år 2050 vilket aldrig kommer att hända utan att hela EU samtidigt genomför ett industriellt självmord.

Blir intressant om arbetena återupptas efter trettonhelgen eller på måndag då årets första hela arbetsvecka inleds. EU eller regeringen kanske har skickat en dold och hemligstämplad julklapp till Stegra med några miljarder i påsen.
Frågan är väl närmast om underleverantörer som har gigantiska fordran på Stegra har råd att sätta igång maskineriet igen efter stoppet i hopp om att de skall någon gång i framtiden få betalt.
Citera
2026-01-06, 16:42
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Någonstans känns det ändå som att oredlighet gynnande av borgenär och regressrätt borde kunna vara aktuellt om det visar sig att syftet enbart var att gynna köparen.
Det blir en fråga om återvinning i konkursen antar jag. Tills dess gäller försäljningen.
Citera
2026-01-06, 19:09
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Grön omställning är den största bluffen någonsin. Och allt ska döljas och hemlighållas: lån, bidrag, stöd, ekonomiska uppgifter etc etc.

Titan Konstruktions VD Henrik Mattsson försökte få tag i köpeavtalet mellan Northvolts konkursförvaltare och bolaget Lyten, ja då var det hemligstämplat.

Men läs igenom detta så ser du att allting är kopplat samman och då gäller det bara en del av det hela:

https://folkungen.se/sosseklagget-kring-den-grona-bubblan/

Tackar! Ska läsa!
Citera
2026-01-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det blir en fråga om återvinning i konkursen antar jag. Tills dess gäller försäljningen.

Sannolikt lär det bli en fråga om återvinningstalan i konkursen kring detta. Jag skulle nog säga att mycket beror på när konkursen inträffar.

Den allmänna återvinningsregeln i 4:5 konkurslagen är notoriskt svår att tillämpa för en konkursförvaltare, men det kan gå.

Med tanke på att lösöret var till en bank man hade skulder till (tror det var så) kanske 4:10 konkurslagen går att använda sig av. Speciellt om banken skrivit ner skulderna en del också.

Om konkursen inträffar om typ 1 år har man bara 4:5 kvar, och den lär nog inte gå. Jag håller det inte allt för osannolikt att man lyckas hålla igång Stegra ett tag till. Gäller bara att hitta den rätta vinkeln för att få bidragskranarna att öppna sig igen. I slutändan är det ju konkurs som sker, men när är svårt att förutse.
Citera
2026-01-06, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tror liksom du att man kör detta s.a.s. ända in i kaklet, kosta vad det kosta vill för allt är "play with others money" och man kan kalla det en form av "pyramidspel" med skattebetalarna som de stora förlorarna liksom de som kanske investerat stort i egna företag (bl.a. lokala underleverantörer) och kommer gå lottlösa om skeppet sjunker och just nu så är frågan, hur många hål är det i det läckande skrovet (Stegra) och går de att täta, sannolikt inte.
De som är högst i pyramiden kommer klara sig utan större förluster men de stackare som är i pyramidens bas förlorar allt.
Hela denna "gröna bubblan" har sitt ursprung hos bl.a. politiker och lobbyister i Bryssel med sina drömmar om ett totalt fossilfritt (klimatneutralt) EU senast år 2050 vilket aldrig kommer att hända utan att hela EU samtidigt genomför ett industriellt självmord.

Blir intressant om arbetena återupptas efter trettonhelgen eller på måndag då årets första hela arbetsvecka inleds. EU eller regeringen kanske har skickat en dold och hemligstämplad julklapp till Stegra med några miljarder i påsen.
Frågan är väl närmast om underleverantörer som har gigantiska fordran på Stegra har råd att sätta igång maskineriet igen efter stoppet i hopp om att de skall någon gång i framtiden få betalt.

Svar på fetmarkerade. Pratade med min bekant som bor i Boden. Enligt uppgift kom det Stegra-bussar och hämtade upp mängder med arbetare på järnvägsstationen för vidaretransport till barackboendet. Var de kom ifrån, men tanke på att tågtrafiken ligger nere, framgick emellertid inte.

Edit: De kanske kom med bussar som ersätter inställda tåg?
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-01-06 kl. 19:25.
Citera
2026-01-06, 19:21
Medlem
Markarbetet kommer inte att start åter den 12e som planerat. Det är uppskjutet till åtminstone februari enligt säkra källor. Får se hur det blir för övrig entrepenadsverksamhet inne på området.
Citera
2026-01-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Tänk att jag fick också den tanken, att EU och regeringen bl.a. har redan skickat en dold och hemligst
ämplad julklapp med ett antal miljarder i påsen och det räcker inte ju med en eller två miljarder utan det ska till en massa pengar.

Som du säger, det är så lätt att vara generös när det är någon annan som betalar.

Men jag tror inte att bl.a. de lokala underleverantörerna går på den niten att "vi hoppas att vi ska få betalt någon gång i framtiden" för då tänker de nog på underleverantörerna efter Northvoltkonkursen.

Som Titan Konstruktions VD sa att nu har vi en tavla av Northvolt och den använder vi som piltavla.
Citera
2026-01-06, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenpojke
Markarbetet kommer inte att start åter den 12e som planerat. Det är uppskjutet till åtminstone februari enligt säkra källor. Får se hur det blir för övrig entrepenadsverksamhet inne på området.

Säger du det? Ja, man är väl inte förvånad. Som sagt, det blir ju svårt att utföra markarbete när man har skickat hem folket som förser byggarna med material

Men vet du någon speciell anledning till varför dom inte tänker starta igång den 12e?
Citera
2026-01-06, 21:54
Medlem
Kanske man lägger projektet i malpåse i väntan på utgången i valet i höst? Att ha flera veckors stillestånd verkar underligt.
Citera
2026-01-06, 21:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Säger du det? Ja, man är väl inte förvånad. Som sagt, det blir ju svårt att utföra markarbete när man har skickat hem folket som förser byggarna med material

Men vet du någon speciell anledning till varför dom inte tänker starta igång den 12e?

Vem har påstått den 12/1? Vad skrevs ned är fyra veckor med början den 22 december, vilket innebär den 19/1.

Krisande Stegra pausar verksamheten – i fyra veckor

https://www.realtid.se/bors-finans/affarer/krisande-stegra-pausar-verksamheten-i-fyra-veckor/
Citera
2026-01-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem har påstått den 12/1? Vad skrevs ned är fyra veckor med början den 22 december, vilket innebär den 19/1.

Krisande Stegra pausar verksamheten – i fyra veckor

https://www.realtid.se/bors-finans/affarer/krisande-stegra-pausar-verksamheten-i-fyra-veckor/

Här säger Stegra själv "Oron ökar nu stor hos Stegras underleverantörer, samtidigt som Stegra hävdar att det stillastående bygget i Boden beror på ett ”juluppehåll” till den 12 januari."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/k%C3%A4llor-akut-r%C3%A4ddningsplan-f%C3%B6r-stegra-skrotad/ar-AA1Srql2
Citera
2026-01-06, 22:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Här säger Stegra själv "Oron ökar nu stor hos Stegras underleverantörer, samtidigt som Stegra hävdar att det stillastående bygget i Boden beror på ett ”juluppehåll” till den 12 januari."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/k%C3%A4llor-akut-r%C3%A4ddningsplan-f%C3%B6r-stegra-skrotad/ar-AA1Srql2

Nej det är inte »Stegra själva«. Det är ett artikelpåstående. Jag kan inte se att Stegra lämnat någon information på sin hemsida om detta. Överlag är det ju helt otroligt hur lite konkret information de lämnar och hur lättvindigt de kommer undan med det. Nåväl, som jag skrev tidigare, så fick jag en rapport om att en hög med arbetare hade anlänt Boden idag och äntrat en buss med märkningen Stegra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in