Citat:
Ursprungligen postat av
Telekines
Är inte detta ett märkligt resonemang? Du kan inte definiera ett ansvarsområde så pass så att det går att utdela. Men du känner ett starkt ansvar för det och det innebär att du drar att enormt lass och får din partners uppgifter vara mindre värda.
Om jag tolkar dig rätt med avseende på din kommentar om exemplet från jobbet så är det någon sorts odefinierbar projektledning och riskhantering, som exakt ingen har efterfrågat, som är den stora bördan?
Kan inte du för skojs skull ge lite praktiska exempel på detta, för min ingenjörshjärna har lite svårt att hänga med där.
Well nej, det är varken märkligt eller odefinierbart – det är bara inte uppgiftsstyckat. Det är skillnaden.
Jag pratar inte om ”ingen har bett om det”-arbete, utan om kontinuerligt systemansvar. Sådant som i tekniska system motsvarar drift, redundans och felprevention. När det fungerar märks det inte. När det saknas kollapsar systemet.
Här är några praktiska exempel i ett hushåll med barn:
- Att ha en uppdaterad mental karta över scheman, behov, deadlines och risker så att inget missas.
- Att ligga steget före konflikter, trötthet, logistiska krockar och emotionella reaktioner.
- Att inse innan något händer att “om tre dagar kommer detta bli ett problem”.
- Att justera vardagen löpande för att hålla systemet stabilt. (Mycket energikrävande!)
Detta är alltså inte enskilda uppgifter som “görs”, utan tillstånd som upprätthålls. Precis som systemövervakning eller incidentberedskap - för att tala ditt språk.
När du säger “
ingen har efterfrågat det” är det exakt poängen: sådant ansvar uppstår när ingen annan äger helheten. Det tas av den som ser konsekvenserna först – inte av den som får uppgiften tilldelad sig.
Och nej, detta gör inte andras uppgifter mindre värda. Men om man bara mäter utförda delmoment och ignorerar helhetsansvar, då kommer den som bär systemet alltid se “ineffektiv” ut och den som jobbar reaktivt se “effektiv” ut.
Det betyder inte att ditt system är värdelöst. Det betyder att det mäter exekvering, inte ansvarsbärande stabilitet.
Vill man mäta båda behöver man erkänna att de är olika kategorier – inte försöka pressa in dem i samma poängkolumn.