Citat:
Ursprungligen postat av
Telekines
Bra feedback. Dock har du fel, det är exakt nettoarbete man mäter. Definition av arbete är nämligen just hur betingande man tycker att det är. Lyckas man objektivt möta det är man på rätt spår.
Sen gällande allt det osynliga. Här gäller det att definiera vad man gör. Tänk lite som arbete, jag skulle aldrig låta en anställd vara underproduktiv med ursäkt om att han/hon uträttar en massa osynligt jobb. För nästa fråga är ju då att skriva ner exakt det personen gör så man kan planera belastningen. Jag kan ju inte ha en okänd budgetpost på balansen.
Samma gäller hemma. Planeringen. Minns jag var ett särskilt kapitel där frugan drog in stora poäng Iom att jag hatar att planera släktträffar, skolkör för ett antal ungar och när och var en unge skulle köras till sport eller kompisar. Släpper gärna det för en hög summa.
Och oro, ångest och gaser, ja tyvärr, detta är är något man objektivt får syssla med på sin obetalda fritid.
Jag tror vi nu ser kärnan i oenigheten – den är principiell, inte metodisk.
Du definierar arbete som subjektivt upplevd betungande ansträngning. Det är ett giltigt psykologiskt mått, men det är inte ett neutralt mått på hushållsarbete. Det du mäter är motvilja, inte ansvar. Motvilja varierar kraftigt mellan individer och påverkas av intresse, vana, roller och vem som bär grundansvaret. Att något inte känns betungande för den ena betyder inte att det saknar värde eller kostnad.
Din analogi med arbetslivet haltar av samma skäl. I organisationer mäter man output
i relation till ansvar och funktion, inte bara upplevd belastning. Och därtill - företag har chefer, ramar och rollbeskrivningar. Hemmet är inte ett företag – det är en relation. När du översätter intima och relationella funktioner till ett produktionssystem, tappar du det som gör dem nödvändiga.
När du säger att “oro, ångest och gaser” är fritidsproblem, så bekräftar du egentligen invändningen snarare än vederlägger den. Mental belastning är inte en hobby man väljer, den uppstår ur ansvar. Att någon går runt och håller ihop helheten – barnens behov, tidslogistik, sociala relationer, risker – är själva infrastrukturen som gör att övrigt arbete kan utföras friktionsfritt. Att avskriva den för att den inte är fakturerbar är ett värdeval, inte en objektiv sanning.
Ditt system kan mycket väl fungera för er, eftersom din fru accepterade premisserna. Men det gör det inte allmängiltigt, och det gör det definitivt inte till ett facit för andra par. Det du har byggt är inte en neutral mätmodell utan en normativ definition av vad som räknas – och den definitionen råkar sammanfalla mycket väl med din egen position.
Det är
inte fel att vilja mäta. Det är fel att tro att det man valt att mäta är hela verkligheten.