2026-01-06, 14:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Om inte Europa är en lydstat till USA, varför har man då slängt ut hela sin utrikespolitik och anammat den amerikanska? För att det är kul? Våra politiker vågar inte ens uttala sig när Europas gränser hotas med våld. Du är fan ta mig tragisk
Så Finland som stått utanför NATO fram till Rysslands invasion av Ukraina samtidigt som man haft en armé på 900 000 vid full mobilisering är en lydstat? Eller Frankrike som sa nej till att vara med vid invasionen av Irak och har egna kärnvapen? Är min herre imbecill? Eller bara rysstroll?
Citera
2026-01-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andpet01
Om Grönlandnsåldes skulle marknadspriset ligga mellan 50.000-100.000 miljarder sek

eskimåerna verkar behöva hjälp med att förvalta tillgångarna..?

"Blockbidrag: Danmark ger ett årligt, fast blockbidrag till Grönland. 2022 var det drygt 3,9 miljarder DKK (motsvarande nästan 6 miljarder SEK), vilket täcker ungefär hälften av Grönlands intäkter."

april 2025

"USA: Kommer att betala mer
Det handlar bland annat om vad kostnaderna för att förse de omkring 58 000 grönländarna med amerikansk statlig service skulle bli, men också hur stora intäkterna från Grönlands naturtillgångar är.

Danmark stöder årligen Grönland med motsvarande 600 miljoner dollar och jänkarna kikar nu på att ta fram ett kostnadsförslag som slår det danska.

– Det här (det amerikanska förslaget red. anm) är mycket högre, säger en av källorna till tidningen och tillägger:

– Poängen är att vi kommer att betala mer än Danmark, säger en av källorna."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-usa-skissar-pa-deal-for-att-overta-on/
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-01-06 kl. 14:43.
Citera
2026-01-06, 14:36
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vilka har gratis sjukvård?? eller för den delen utbildning.
Jämförelsevis med USA har de nordiska och många europeiska länder i det närmaste gratis sjukvård, man betalar endast ibland en symbolisk summa typ.
I USA får man en räkning på 20000 om man blir hämtad med ambulans, även om man är medvetslös och inte vill följa med för man inte har råd.
På youtube har jag sett amerikaner som fått räkning på 150000 för en enda natt på sjukhus.
Som ett resultat har USA en stor hemlös befolkning eftersom folk inte har råd med bostadskostnaderna för att de har så stora sjukhusräkningar.
Det finns privata sjukförsäkringar men de är väldigt dyra och alla har inte råd med de.
Danmarks system är helt enkelt överlägset om man blir sjuk.

Jag tror inte många grönlänningar vill ha USAs vårdsystem eller stora problem med hemlöshet eller stora problem med att t.ex. fattiga fäder får sitta i fängelse för de inte har råd att betala underhållsbidrag.

Tror du grönlänningarna vill ha ett Skid Row på Grönland?
Skid Row är en gata i Los Angeles där över 4000 hemlösa bor i tältläger längs gatan, kilometer efter kilometer med tält.

Inte heller tror jag grönlänningarna vill ha USAs drogproblem med typ epidemier som crack-cocaine epidemin där narkotika smugglas av CIA.
USA ÄR EN RIKTIG NARCO-STATE!

Kostnaderna för utbildning är betydligt större i USA än i Danmark, många har inte råd med högre utbildning eller att ens ha barnen på förskola.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-01-06 kl. 14:40.
Citera
2026-01-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Så Finland som stått utanför NATO fram till Rysslands invasion av Ukraina samtidigt som man haft en armé på 900 000 vid full mobilisering är en lydstat? Eller Frankrike som sa nej till att vara med vid invasionen av Irak och har egna kärnvapen? Är min herre imbecill? Eller bara rysstroll?

Rysstroll.. komigen, kan du sluta bete dig som en jude och hålla en normal diskussion? Invasionen av Irak var ett krigsbrott och dödade 1 miljon civila. Är man självständig för att man väljer att inte folkmörda? Sl
Citera
2026-01-06, 14:49
Medlem
Varför var inte Sverige, Norge och Finland med och undertecknade: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1437705
Citera
2026-01-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Snälla nån.

USAs strategiska intresse av Grönland matchas till fullo av USAs strategiska närvaro på Grönland. USA får göra vad f-n det vill militärt på ön och i dess territorialvatten, och har fått göra så sedan andra världskriget*. Det är USA självt som valt att dra ner på sin militära närvaro där på senare år.

Så Trumpadministrationens krigshets kring Grönland är rätt cp i största allmänhet. Men den mest logiska förklaringen är väl (konspirations)teorin om att det egentligen handlar om att få EU att öka sin militära närvaro på Grönland, vilket helt enkelt skulle fria upp militära resurser för USA att fokusera på annat. Att göra klart detta för EU borde rimligtvis kunnat göras mycket mer diskret, men Trump har ju en inhemsk opinion som måste runkas av också.

*Se Thulesag 1 & 2/Grønlandstraktaten mm.

Det är möjligt att du har rätt, att detta är ett sätt att få Europa att steppa upp fortare vad gäller säkerhet & försvar. Men verkligheten är mer än "bra TV". Trump orsakar nu USA och "Väst" svår PR-skada när han indikerar att vi skulle uppföra oss som vilka kaotiska diktaturer/ bananrepubliker som helst. Vi ska inte vara med i den klubben liksom. Det är en farlig situation att bli av med goodwill på detta sätt. Bäst är att Europa tar avstånd för USA:s sandlåda och lugnt säger som Danmark; "Om ett NATO-land skulle anfalla ett annat NATO-land är det slutet på NATO". Då får Trump bära den bördan. Han orsakade NATOs upplösning (och omtransformering till "Nya NATO utan USA"). Några europeiska liv lär också gå till spillo vid en eventuell amerikansk attack på Grönland och det skulle för alltid svärta ner USA:s rykte i historieböckerna. Ingen återvändo från det. Hela USA kan också rasa ihop när man förlorar själva grundidén med republiken för "the brave & the free". Vad är de efter en blodig attack på Europa? Inget mer än en vidrig krigsbrottsling och förrädare mot sina allierade. Vill USA till den platsen? Har svårt att tro det.

Efter att ha sett den totalt urspårade intervjun igår (tror det var CNN) med Trumpfiguren Stephen Miller anar jag mig till att han är huvudförgiftaren av Trumps sinne. Att skrika i TV om att "USA är en stormakt och minsann kommer uppträda som en sådan under Trumps styre" ger diktatorsvibbar. Mannen framstår som en komplett galning. Det hjälper inte att han ser ut som en vampyrversion av Vladimir Putin. Likblek, galen, ond. Kan någon prova med vitlök kanske?
Citera
2026-01-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jämförelsevis med USA har de nordiska och många europeiska länder i det närmaste gratis sjukvård, man betalar endast ibland en symbolisk summa typ.
I USA får man en räkning på 20000 om man blir hämtad med ambulans, även om man är medvetslös och inte vill följa med för man inte har råd.
På youtube har jag sett amerikaner som fått räkning på 150000 för en enda natt på sjukhus.
Som ett resultat har USA en stor hemlös befolkning eftersom folk inte har råd med bostadskostnaderna för att de har så stora sjukhusräkningar.
Det finns privata sjukförsäkringar men de är väldigt dyra och alla har inte råd med de.

Jag tror inte många grönlänningar vill ha USAs vårdsystem eller stora problem med hemlöshet eller stora problem med att t.ex. fattiga fäder får sitta i fängelse för de inte har råd att betala underhållsbidrag.

Skid Row är en gata i Los Angeles där över 4000 hemlösa bor i tältläger längs gatan, kilometer efter kilometer med tält.

Inte heller tror jag grönlänningarna vill ha USAs drogproblem med typ epidemier som crack-cocaine epidemin där narkotika smugglas av CIA.

Kostnaderna för utbildning är betydligt större i USA än i Danmark, många har inte råd med högre utbildning eller att ens ha barnen på förskola.
Räknade på min egen kostnad för medicin och sjukvårds försäkring om jag bodde i USA .
Min månads kostnad skulle vara ..26 000 sek per månad
ska tilläggas att medicin koster ca 8-10 gånge mer i USA än resten av världen .

Baserad på en standard modell men skulle troligen bli mycket mer då jag har haft 4 fall av inläggningar på sjukhus
Det mest troliga utfall är jag inte skulle få teckna en sjukvårds försäkring alls .

Sen ska man veta att i Alaska koster en försäkring påtagligt mer än i resten utav USA
Vilket landar i en Kostnad på Grönland som skulle överstiga Kostnaden I Alaska .
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-01-06 kl. 15:01.
Citera
2026-01-06, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Varför var inte Sverige, Norge och Finland med och undertecknade: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1437705

För att det saknas något som heter Cojones vilket Spanien har, som bojkottar t.ex Eurovision pga orättvisor.
Inget Sverige skulle våga.
Senast redigerad av ogillarnogdig969t 2026-01-06 kl. 14:56.
Citera
2026-01-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
Det kan jag göra efter att du kommit med en godtagbar motivering till varför USA har lagt beslag på Nordamerika och anser sig ha rätt i det.

Ja, det var ju vi griseuropéer som åkte dit, dödade och våldtog alla urinvånare.
Citera
2026-01-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

Sist, men inte minst; Om ett land låter sig köpas av någon som är helt öppen med att de bara ser landet som "mark" man behöver för att skydda sitt egna verkliga hemland USA, samt de dessutom visat sig fullkomligt utan heder genom att just ha stuckit kniven i ryggen på länder de varit allierade med i decennier, då förtjänar man nog allt det elände en sådan "deal" skulle medföra. Knappast att Grönlänningarna är så lättlurade. De skulle i princip sälja sin egen existens. När amerikaner och deras olje-/ mineralföretag dundrar in för okontrollerad exploatering upphör Grönland och dess kultur/ natur. För gott. De skulle bli det första landet/ kulturen i historien som med fri vilja avskaffat alla sina kommande generationer. Skulle man själv ta ett sådant erbjudande? Du får 100 miljoner men ditt (och alla dina förfäders och kommande generationers) land och kultur utplånas? Nej, det skulle man inte.
Citera
2026-01-06, 15:06
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Världens i särklass mest skuldsatta land, och det vill Trump desperat göra någonting åt. Alla länder som innehar amerikanska statsobligationer skulle droppa dom, sen kan vi stå och titta på med skadeglädje.

USA inser att dom inte längre är nummer 1 som superpower. Kina har redan gått om och Indien är på god väg. USA är uträknat om 10 år är jag övertygad om. Läste en artikel om evig tillväxt, vilket är en omöjlighet p.g.a många anledningar.

Låt Trump försöka ta steget att invadera Grönland. Det är en sak att gå in i Venezuela, men en regelrätt invasion av ett allierat land kommer till och med kongressen att vägra.
Citera
2026-01-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
lustigt att stephen miller, jude och sionist, ifrågasätter danmarks territoriella anspråk. ja, det har varit danskt sedan vikingatiden. vandra vidare, moshe
Jo vi vet vem som styr i USA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in