2026-01-06, 13:07
Medlem
KaptenPaddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Kristersson kommer inte göra ett skit.
I hans värld är de amerikaner som är här guld värda, i hans fantasi skyddar de honom mot en invasion av orcher så han kommer inte våga mopsa sig mot NATOs chef.
Däremot kommer det se jävligt illa ut för Kristersson som lyckades krångla in sig i NATO med stor möda om det redan under hans mandatperiod blir en invasion av ett grannland som är NATO-medlem.
Det är trots allt inte helt oväntat att Trump tar Grönland om han gör det, redan under förra mandatperioden pratade han om Grönland.

Kan man dra slutsatsen att Sverige nuförtiden är en lydstat? Accepterar man det blir det lättare att spå framtiden.
Citera
2026-01-06, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tänk att vi bara var mm från att kulan träffade och Trump vore död. Då hade vi i väst fortfarande haft en stabil värld och kunnat säga att vi är bättre än galningarna i öst.

Istället har vi nu vår egna galning i USA som gör som han vill. Det öppnar dörren för att Putin ser hur vi beter oss och tänker att det är fritt fram. När vi i den civiliserade västvärlden inte ens kan hålla samman och bete oss så blir jag på riktigt orolig för ett tredje världskrig. Det är på riktigt oroande när världens starkaste militärmakt härjar runt så här.

Frågan är bara hur han ska motivera att ta Grönland. Jag menar, alla som tar något med våld har ju en motivering att de har rätt att göra det. Men vad finns det för något att luta sig på för att ta Grönland, mer än att man vill ha det?

Han har sagt att det kryllar av kineser och ryssar runt Grönland och det här kan inte Danmark sköta själva, så USA måste in och rädda upp läget.
Han är en affärsman trots allt.
Citera
2026-01-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPaddock
Kan man dra slutsatsen att Sverige nuförtiden är en lydstat? Accepterar man det blir det lättare att spå framtiden.

Är det här verkligen en fråga du behöver ställa?

Israel > USA > Västeuropa är väl rätt tydligt att hierarkin i statsterror-alliansen är?
Citera
2026-01-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Trump hade aldrig blivit president utan en clownvärld.

Med clownvärld så syftar jag på massinvandring, ultrafeminism och HBTQIA+.

Det är inte särskilt många länder som bryr sig om att USA plockar Grönland just för att alla är rädda för ett Ryssland som är på krigsstigen.

Vad fan ska Danmark ens ha skiten till? Danmark har inte lagt någon energi på Grönland fram tills Trump började prata om Grönland.
De har aldrig någonsin brytt sig ett skit om människorna som bor där.

Exakt så, det är samma människor som hatar Trump som inte kan förstå varför SD är så stora i Sverige då man har gett fri lejd själva?
Har man Biden och Harris som motmedel så förtjänar man ju all skit man kan få.

Tar Trump Grönland så är det en ny tid för väst, Trump visar hur svagt Europa är vilket förhoppningsvis kan leda till en positiv utveckling här på hemmaplan? Dock borde Nato som ide vara över vilket jag personligen tycker är skit men det kan också bygga ett starkt Europa.
Citera
2026-01-06, 13:11
Medlem
USA kommer inte att ”få” Grönland.
Danmark kommer förvisso inte göra motstånd mot att USA går in militärt på grönland.

Men dansken har helt rätt i sitt uttalande.
Om USA tar Grönland är NATO dött.

Inget annat land kommer erkänna Grönland som amerikanskt. Varken europeiskt eller ryssalierat. Vilket gör jänkarna minst lika isolerade som Ryssland blivit.

Att ta saker från en allierad är extremt illa.
Bara hota om det är förvisso rätt illa.
Men om man dessutom gör slag i saken så är USAs tid som allierad förbi med många fler än danmark.(Inprincip hela EU)
Vilket i sin tur gör att USA tappar sin ”närhet” till Ryssland
Dem som är med i NATO som inte skulle bry sig är nog ungefär Turkiet & Ungern.
Dvs dem som egentligen redan är på rysslands sida.
Ryssland skulle dock inte gilla att dem tar grönland men kommer nog inte vara så intresserade endå.

Man kanske förvisso kommer försöka fortsätta hålla relationer vid liv men kommer vara ur ren beskyddarverksamhet. Och inte av att man är ”kompisar”.

På nått sätt hoppas jag dock, även att jag inte är speciellt konspiratorisk att detta bara är ett spel för gallerian för att flytta fokus från dem saker man faktiskt kommer ta. Som Venezuela.
Citera
2026-01-06, 13:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Skrälingarna tvingade vikingarna bort från Nordamerika.
Ja, jag vet det. Det är därför jag skrev som jag skrev, som svar på att de tidigare innevånarna på Grönland skulle vara skrälingar, vilket jag inte kan minnas att de kallades. Men nu börjar det vara några år sedan jag läste de Isländska sagorna sist.
Citera
2026-01-06, 13:13
Medlem
Tar USA Grönland så tycker jag att alla ska gå ur NATO och skapa kalmar union med finland. Trump tror han är president över hela världen.
Citera
2026-01-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det måste vara en svår tid för våra svenska Trump-supportrar idag.
Styrkekramar!

Varför skulle Trump-supportrar ha det svårt? Venezuelas oppositionsledare Maria Corina Machado ville precis dela fredspriset med honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tänk att vi bara var mm från att kulan träffade och Trump vore död. Då hade vi i väst fortfarande haft en stabil värld och kunnat säga att vi är bättre än galningarna i öst.

Istället har vi nu vår egna galning i USA som gör som han vill. Det öppnar dörren för att Putin ser hur vi beter oss och tänker att det är fritt fram. När vi i den civiliserade västvärlden inte ens kan hålla samman och bete oss så blir jag på riktigt orolig för ett tredje världskrig. Det är på riktigt oroande när världens starkaste militärmakt härjar runt så här.

Frågan är bara hur han ska motivera att ta Grönland. Jag menar, alla som tar något med våld har ju en motivering att de har rätt att göra det. Men vad finns det för något att luta sig på för att ta Grönland, mer än att man vill ha det?

Intressant vilket undfallande folk svensken är? Bitter nu när USA gör vad som gagnar dem istället för att hålla Europa under armarna? Inget eget ansvar överhuvudtaget, USA ska hålla uppe Ukraina, USA ska mota Ryssen i dörren, USA ska betala mest till NATO.
Kanske är dags och växa upp och ställa sig upp för sin egen kontinent istället för att enkom vara en lydstat?
Citera
2026-01-06, 13:16
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Äter dom röde pölser på Grönland? Hädanefter blir det T-bone steak .
Citera
2026-01-06, 13:18
Medlem
Citat:
Styrkekramar!
De har flyttat till annat nu
Örebro partiet tex
Eller ute och leta efter nåt annat
Men de är få kvar idag kan man utgå ifrån
Citera
2026-01-06, 13:18
Avstängd
Citat:
Styrkekramar!

Verkar ju som majoriten inte bryr sig nämnvärt om detta andra tycker de skulle vara bra för Grönland som kommer få bättre ekonomi. Det roligaste är dock pro-ukrainare som skrikit sig hesa över Ryssland och Ukriana men också är Trump- supporter.
Citera
2026-01-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
Vad lurar Putin på om detta "går vägen" för Trump?
Estland,Lettland,Litauen?

Grejen är att Iran och Venezuela är viktiga allierade för Kina och Ryssland som USA attackerat och tar man Grönland som strategiskt också blir en förlust för dessa två så undrar man om Kina och Ryssland bara kan stå och titta på?

Ryssland är inte tillräckligt starka för att kriga mot mer än Ukraina just nu i alla fall, så dom får nog fortsätta att svälja och grymta. Kina tror jag inte vill riskera sin nuvarande position med att attackera Taiwan men vi får se. Intressanta tider vi lever i minst sagt.

Hur som helst Grönland har inte en chans USA har länge varit intresserade av ön och Trump har tydligt bestämt sig för att ta Grönland. Våld lär inte behövas men han kommer göra vad som krävs den mannen har inget samvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in