2026-01-08, 12:46
  #1729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Well, härleder jag diskussionsitbbytet ett par steg så blir det inte tydligare.

Jag har förklarat kontexten för dig nu, det borde räcka om du är en stor pojke.
Citera
2026-01-08, 12:53
  #1730
Avstängd
Ryssland och Kina dominerar Arktis med sin starka isbrytarflotta eftersom USA:s isbrytare i internationella vatten inte kan kompensera för bristen på lokal infrastruktur vid Pituffik. Basen hanterar nu bara 200 soldater trots kapacitet för många fler.

Annars kan 100 000 från Alaska hjälpa till. Trumps krav handlar om att stärka försvaret tillsammans, inte ta över, och Danmark borde bidra mer aktivt som allierad.


Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om Ryssland och Kina kan tillhandahålla isbrytningskapacitet i internationellt vatten, kan USA också tillhandahålla isbrytningskapacitet för sin handelsflotta i internationella arktiska vatten, liksom alla andra länder som vill försegla internationella isfyllda vatten.
USA har tidigare velat och kunnat upprätthålla otaliga amerikanska baser, med totalt 10 000 soldater med nuvarande infrastruktur – nu är 200 soldater stationerade. En normal allierad stat skulle inleda samtal i ett konfidentiellt utrymme om utmaningar i ett försvarssammanhang istället för att utfärda hot om annektering i världsmedia – det hör inte hemma någonstans och återspeglar ett maffialiknande förhållningssätt till världen.
Citera
2026-01-08, 12:56
  #1731
Medlem
Om nu Grönland tas över med militär makt så undrar jag om inte det finns en chans efterföljande presidenter i USA kommer ge tillbaka Grönland och be om ursäkt. Kanske till och med att inblandade blir åtalade för förräderi eller liknande.

Men jag är väl bara en naiv svensk som tror detta.
Citera
2026-01-08, 13:01
  #1732
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag har förklarat kontexten för dig nu, det borde räcka om du är en stor pojke.

Nej, det har du faktiskt inte.
Du har inte förklarat något utan bara hänvisat till tidigare inlägg och till råga på allt inget där gör så att kontexten hänger ihop.

Inlägget jag svarade på som innehåller det du svarade på förklarar inte hur du inte utgår ifrån närhetsprincipen. Det snarare visar på att det är just närhetsprincipen som styr din argumentation.

Du finner det nedan ifall du inte själv har koll på vad du hänvisat till.

Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Men det är som att vi i EUropa eller annan annanstans
skulle skriva den Amerikanska delstat Chile .

Har du kollat på en jordglob hur nära Grönland har till USA respektive Danmark?

Om du är en stor pojke eller flicka så kanske du kan se det själv...
Citera
2026-01-08, 13:01
  #1733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ryssland och Kina dominerar Arktis med sin starka isbrytarflotta eftersom USA:s isbrytare i internationella vatten inte kan kompensera för bristen på lokal infrastruktur vid Pituffik. Basen hanterar nu bara 200 soldater trots kapacitet för många fler.

Annars kan 100 000 från Alaska hjälpa till. Trumps krav handlar om att stärka försvaret tillsammans, inte ta över, och Danmark borde bidra mer aktivt som allierad.





Nonsens – Ryssland och Kina har ingen försörjningshamn på Grönland, och ändå lyckas de försegla det vidsträckta arktiska havsområdet med sina atomisbrytare.

Citat:
inte ta över……..

lögn….
__________________
Senast redigerad av Moentos 2026-01-08 kl. 13:06.
Citera
2026-01-08, 13:04
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det har du faktiskt inte.
Du har inte förklarat något utan bara hänvisat till tidigare inlägg och till råga på allt inget där gör så att kontexten hänger ihop.

Inlägget jag svarade på som innehåller det du svarade på förklarar inte hur du inte utgår ifrån närhetsprincipen. Det snarare visar på att det är just närhetsprincipen som styr din argumentation.

Du finner det nedan ifall du inte själv har koll på vad du hänvisat till.



Om du är en stor pojke eller flicka så kanske du kan se det själv...

Du får fråga din mamma då så kan hon förklara för dig.
Citera
2026-01-08, 13:17
  #1735
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du får fråga din mamma då så kan hon förklara för dig.

Ok, du har insett att det du försöker komma med inte fungerar...

Du klarar alltså inte av att argumentera för din sak då ditt resonemang inte hänger ihop. Men i stället för att erkänna det försöker du spela ballast på lågstadiet och försöka ducka.

Du förlorade denna gången, men ge inte upp.

Med din "hjälp" kommer det i varje fall inte bli något övertagande av Grönland från USAs sida.

Citera
2026-01-08, 13:22
  #1736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ok, du har insett att det du försöker komma med inte fungerar...

Jag har ju förklarat för dig ett par gånger nu att jag invände emot att närheten till länderna inte är avgörande för vilket land de ska tillhöra. Om du inte kan ta in det kan jag inte hjälpa dig mer.
Citera
2026-01-08, 13:26
  #1737
Medlem
RaskPatrasks avatar
Kan Trump ens peka ut Grönland på en karta? Risken är att han tror att Grönland är en grön ö och så bombar han Irland av misstag. Geografi brukar ju inte vara amerikanarnas starka sida.
Citera
2026-01-08, 13:26
  #1738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir ju annorlunda än mot Venezuela. Msn måste gå in med soldater på marken och stanna där. Nu har ju redan USA militär på plats på Grönland. Men två WASP med 5000 soldater vardera borde ju räcka för att få kontroll.

Frågan är ju om danskarna ens kommer skjuta. De kommer nog hoppas på det blir ramaskri inom Nato. Där har vi ju Frankrike som lär bli argast.

Frågan för Trump blir ju om han gör detta utan tillåtelse från kongressen. För tillfälliga militära aktioner kan presidenten göra detta utan tillåtelse (som just Venezuela attacken). Men en aktion där man ockuperar och de facto går i krig mot Danmark måste ju ha tillåtelse. Fastän Trump är ju inte så bra på detta med att följa regler...

Frankrike är USAs horor dom kommer lyda USA. Världen är en scen och vi alla följer den och luras. Politikerna är skådespelare det är andra som styr bakom kulisserna med en agenda vi inte vet om. Left wing Right Wing different wings same bird... Mvh Foliehatten
Citera
2026-01-08, 13:27
  #1739
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Puerto Rico är inte poängen. Det är bara ett bekvämt stickspår.
Puerto Rico är poängen när Miller tycker frågan om Grönland som koloni är relevant.

1. Det är inte en koloni.
2. Han gör självmål när han ignorerar egen historik ang USA och Puerto Rico.

Men du kanske kan svara på nåt annat paradoxalt.
Ön Puerto Rico har han dammat av i all hast militärt sett.

Varför har Trump varit passiv angående att öka försvaret militärt på ön Grönland 2016-2020 samt 2025 med tanke på hans tjat.

Det är fritt fram att rusta upp.

Under dessa 5 år hade ju Voldomort Putin kunnat erövra ön?
Citera
2026-01-08, 13:30
  #1740
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Om nu Grönland tas över med militär makt så undrar jag om inte det finns en chans efterföljande presidenter i USA kommer ge tillbaka Grönland och be om ursäkt. Kanske till och med att inblandade blir åtalade för förräderi eller liknande.

Men jag är väl bara en naiv svensk som tror detta.

Mest troligt blir det så.

Vad många missar är att en av USAs största exportresurser är just deras försvar. Tack vare att USA bland annat patrullerat världshaven och möjliggjort djuphavstransporter har det kapitalistiska konsumtionssamhällets kunnat växa fram. Något som gynnar USA och andra länder. Ifall USA nu börjar agera mot sina egna långsiktiga intressen för att Trump-administrationen ska kunna sko sig lite kortsiktigt och samtidigt framstå som handlingskraftiga för en massa MAGA-pack kommer det med stor sannolikhet komma en rejäl baksmälla för dem längre fram.

Oavsett vem eller vilka som tar över kommer det troligtvis landa på röven för de som fortfarande finns kvar när röken skingrat sig. Trump själv kommer väl ligga i en trälåda i jorden med en rejäl mängd jord ovanpå. Så han bryr sig inte. Men hans anhöriga och den inre kretsen kommer det antagligen sluta illa för. Blir kanske som för Ceaușescu eller liknande.

Men att det kommer krävas en hel del för att återställa omvärldens respekt och förtroende för USA är ingen överdrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in