2026-01-06, 07:09
Medlem
karlsoons avatar
Folk är ute på gator och torg. Dansar och lägger upp på sociala medier. Det här är en stor seger. För dom.
Citera
2026-01-06, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Du har dock fel, diktaturer är inte legitima och diktaturers existens är ett brott mot ett lands suveränitet.

Ukraina är en demokrati som har attackerats av Ryssland.

Ja du hävdar det, men vem påstår detta? Var kan jag hitta den informationen att det är okej att ge sig på alla diktaturer?
Är Venezuela ens en diktatur?

Fast Ukraina har ju inte haft val när de skulle, all opposition har förbjudits så är det en demokrati fortfarande?
Var och när drar man gränsen och vem drar den?
Citera
2026-01-06, 07:40
Medlem
Att Trump och Rubio försöker ge sken av att man inte sysslar med Regime Change och att bortförandet av Maduro inte utgjorde en krigshandling mot Venezuela, och en tydlig kränkning av landets suverämitet, det är ju bara patetiskt. Vem tror de att de kan lura?
Citera
2026-01-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja du hävdar det, men vem påstår detta? Var kan jag hitta den informationen att det är okej att ge sig på alla diktaturer?
Är Venezuela ens en diktatur?

Den som bestämmer det är den starke förstås, så har det alltid varit.
Och ja, Marudo var en diktator. Alla är överens om att han stal valet.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast Ukraina har ju inte haft val när de skulle, all opposition har förbjudits så är det en demokrati fortfarande?
Var och när drar man gränsen och vem drar den?

De hade val innan kriget och sedan har det varit svårt att genomföra ett val förstås. Men visst, jag och många andra kritiserar Ukraina för det och det finns ett allt större tryck på att genomföra ett val snart.
Citera
2026-01-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att Trump och Rubio försöker ge sken av att man inte sysslar med Regime Change och att bortförandet av Maduro inte utgjorde en krigshandling mot Venezuela, och en tydlig kränkning av landets suverämitet, det är ju bara patetiskt. Vem tror de att de kan lura?

Fokusera lite mer på folket i Venezuela än på den illegitima regimen där.
Bättre att värna folket än diktaturen.
Citera
2026-01-06, 08:36
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du har hakat upp dig på någon skum FN-tolkning av äganderätt som inte behövs för att värdera kassaflöden.

"Att påstå att Venezuelas olja är värdelös utan västerländska bolag är teknisk rasism."
Nu är det ju ett faktum att den venezuelanska oljeproduktionen har kollapsat. Det behöver inte nödvändigtvis bero på kassa ingenjörer, det kan handla om kasst management.

Rebus sic stantibus handlar snarare om att förutsättningarna ändrats väsentligt på ett oförutsebart sätt. Det är inte fallet här.

Du tycker att ett avtal som ger bort 99 % av vinsten till utlandet är rimligt?
Citera
2026-01-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Du tycker att ett avtal som ger bort 99 % av vinsten till utlandet är rimligt?

Kan du visa upp det avtalet?
Citera
2026-01-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Fokusera lite mer på folket i Venezuela än på den illegitima regimen där.
Bättre att värna folket än diktaturen.
Trump skiter knäck i Venezuelas folk, det han är ute efter är framförallt att säkra kontrollen över landets väldiga oljereserver åt USA.
Citera
2026-01-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Trump skiter knäck i Venezuelas folk, det han är ute efter är framförallt att säkra kontrollen över landets väldiga oljereserver åt USA.

Låter mer som du skiter knäck och slickar Maduros stövlar.
Citera
2026-01-06, 09:08
Medlem
Citat:
Att du tar till personangrepp istället för argument bevisar bara min poäng: du har inget svar på den faktiska analysen.
- Vem betalar mig? Ingen. Det kallas för självständigt tänkande. Att se USA:s hyckleri kräver inget ryskt bankkonto, det kräver bara att man läser historia.
- "Diktator" som vapen: Du sväljer etiketten för att den gör världen enkel. Jag ifrågasätter den för att den används som förevändning för att svälta folk och stjäla olja.
- Folkrätt vs. Djungelns lag: Om du föredrar en värld där Washington godtyckligt kidnappar ledare de ogillar, så är det du som förespråkar kriminalitet, inte jag.

Du är arg för att jag stör din bekväma bubbla. Det bjuder jag på. Ska vi gå tillbaka till fakta, eller vill du fortsätta med etiketter?
Det hela är mycket enkelt: 1.Maduro är en valfuskare och Diktator, På samma nivå som Assad,, 2 Usa har sin vana troget i Latinamerika agerat och brutit mot internationella regelverk, Trump har troligen även brutit mot Usas nationella regler, Vilket han ger fullkomligt fan i,,! 3, Du är inte någon som går ut i strid till försvar för små nationers rätt, Då hade du för länge sedan tagit upp Ukrainas situation! Nej du rycker ut med ordväggar till försvar för Maduro, Vilket säger en del om dina värderingar,,
Citera
2026-01-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Den som bestämmer det är den starke förstås, så har det alltid varit.
Och ja, Marudo var en diktator. Alla är överens om att han stal valet.

De hade val innan kriget och sedan har det varit svårt att genomföra ett val förstås. Men visst, jag och många andra kritiserar Ukraina för det och det finns ett allt större tryck på att genomföra ett val snart.

Diktatur eller inte, vad blir det om ett annat land tar över makten och skriver om konstitutionen?
Är det ett legitimt styre eller är det ockuperat?
Diktator eller ockuperat, vad är bäst?
Eller är det befriat om man nu låter USA svara på frågan?
Citera
2026-01-06, 09:20
Medlem
Citat:
Du frågar om jag menar att han inte är en diktator. Mitt svar är: Termen saknar objektivitet i internationell politik. Den används selektivt för att legitimera regimskiften. Låt oss applicera konsekvens. USA:s allierade Saudiarabien halshugger dissidenter och tillåter inga val. Är kronprins Mohammed bin Salman en "diktator" som förtjänar att kidnappas? Nej, han kallas "strategisk partner". Egyptens al-Sisi tog makten genom en militärkupp och fängslade tusentals. Är han en måltavla? Nej, han får amerikanskt bistånd. När du kallar Maduro för "diktator" och "vidrig", gör du det genom en lins slipad av västerländsk media. Maduro vann val (om än ifrågasatta av oppositionen, precis som Trump ifrågasatte valet 2020), han hade en betydande folklig bas bland de fattiga (Chavismen) och han kontrollerade statens institutioner. Att reducera honom till "diktator" är att ignorera den sociologiska verkligheten i Venezuela för att passa in i USA:s narrativ om "Gott vs Ont". Det är intellektuell lättja.
Bra. Då ska du som högt uppsatt akademiker uppvisa ett antal vetenskapliga artiklar (så många att det stället sig orimligt att kunna ifrågasätta) eller myndigheter/internationella organ som har uttalat sig att Maduro faktiskt är en demokratiskt vald ledare och att anklagelserna om valfusk därmed är helt tagna ur luften. Shoot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in