Citat:
Jag önskar att du förstod hur patetiskt usel alla normalbegåvade finner din prosa. I praktiken: vad fan skall man kalla en diktator om man inte får kalla honom "diktator"?
Varför i helvete då? Många marknadsekonomiska länder har klarat sig alldeles galant utan autoritär statskontroll av Mao Tse Tungs snitt utan att det lett till "anarki".
Därför att du är det mest uppenbara och mest löjeväckande exemplet på en akademisk posör som det här underforumet har skådat sedan SeppoLundgren blev bannad. Idiot.
Varför i helvete då? Många marknadsekonomiska länder har klarat sig alldeles galant utan autoritär statskontroll av Mao Tse Tungs snitt utan att det lett till "anarki".
Därför att du är det mest uppenbara och mest löjeväckande exemplet på en akademisk posör som det här underforumet har skådat sedan SeppoLundgren blev bannad. Idiot.
Du frågar om jag menar att han inte är en diktator. Mitt svar är: Termen saknar objektivitet i internationell politik. Den används selektivt för att legitimera regimskiften. Låt oss applicera konsekvens. USA:s allierade Saudiarabien halshugger dissidenter och tillåter inga val. Är kronprins Mohammed bin Salman en "diktator" som förtjänar att kidnappas? Nej, han kallas "strategisk partner". Egyptens al-Sisi tog makten genom en militärkupp och fängslade tusentals. Är han en måltavla? Nej, han får amerikanskt bistånd. När du kallar Maduro för "diktator" och "vidrig", gör du det genom en lins slipad av västerländsk media. Maduro vann val (om än ifrågasatta av oppositionen, precis som Trump ifrågasatte valet 2020), han hade en betydande folklig bas bland de fattiga (Chavismen) och han kontrollerade statens institutioner. Att reducera honom till "diktator" är att ignorera den sociologiska verkligheten i Venezuela för att passa in i USA:s narrativ om "Gott vs Ont". Det är intellektuell lättja.