2026-01-05, 23:22
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Jag önskar att du förstod hur patetiskt usel alla normalbegåvade finner din prosa. I praktiken: vad fan skall man kalla en diktator om man inte får kalla honom "diktator"?

Varför i helvete då? Många marknadsekonomiska länder har klarat sig alldeles galant utan autoritär statskontroll av Mao Tse Tungs snitt utan att det lett till "anarki".

Därför att du är det mest uppenbara och mest löjeväckande exemplet på en akademisk posör som det här underforumet har skådat sedan SeppoLundgren blev bannad. Idiot.

Du frågar om jag menar att han inte är en diktator. Mitt svar är: Termen saknar objektivitet i internationell politik. Den används selektivt för att legitimera regimskiften. Låt oss applicera konsekvens. USA:s allierade Saudiarabien halshugger dissidenter och tillåter inga val. Är kronprins Mohammed bin Salman en "diktator" som förtjänar att kidnappas? Nej, han kallas "strategisk partner". Egyptens al-Sisi tog makten genom en militärkupp och fängslade tusentals. Är han en måltavla? Nej, han får amerikanskt bistånd. När du kallar Maduro för "diktator" och "vidrig", gör du det genom en lins slipad av västerländsk media. Maduro vann val (om än ifrågasatta av oppositionen, precis som Trump ifrågasatte valet 2020), han hade en betydande folklig bas bland de fattiga (Chavismen) och han kontrollerade statens institutioner. Att reducera honom till "diktator" är att ignorera den sociologiska verkligheten i Venezuela för att passa in i USA:s narrativ om "Gott vs Ont". Det är intellektuell lättja.
Citera
2026-01-05, 23:22
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Du hävdar alltså kategoriskt att man inte kan använda begreppet "diktator" om en diktator eftersom det bara genom att använda begreppet direkt innebär att man legitimerar att USA (notera att ingen annan stat nämns) ingriper med våld mot den staten. Här ser vi ytterligare ett nytt prov på hur du absolut inte kan vara någon statsvetare eller inneha en akademisk titel eftersom att en sådan primitiv slutsats aldrig kan komma från en person som har en gedigen akademisk utbildning då den slutsatsen är totalt bisarr. Än mer horribelt blir det när man lägger till det faktum att du själv inte har några problem med att kalla USA för en "terrorstat" vilket helt och fullt visar att du är ideologiskt driven och inte någon statsvetare.

Jag kommer fortsätta ge mig på din person eftersom du faktiskt blåljuger om en titel du inte har. Jag tycker att det är ett äckligt beteende och så länge du fortsätter hävda att du är statsvetare kommer jag fortsätta syna din bluff.

Du frågar om jag menar att han inte är en diktator. Mitt svar är: Termen saknar objektivitet i internationell politik. Den används selektivt för att legitimera regimskiften. Låt oss applicera konsekvens. USA:s allierade Saudiarabien halshugger dissidenter och tillåter inga val. Är kronprins Mohammed bin Salman en "diktator" som förtjänar att kidnappas? Nej, han kallas "strategisk partner". Egyptens al-Sisi tog makten genom en militärkupp och fängslade tusentals. Är han en måltavla? Nej, han får amerikanskt bistånd. När du kallar Maduro för "diktator" och "vidrig", gör du det genom en lins slipad av västerländsk media. Maduro vann val (om än ifrågasatta av oppositionen, precis som Trump ifrågasatte valet 2020), han hade en betydande folklig bas bland de fattiga (Chavismen) och han kontrollerade statens institutioner. Att reducera honom till "diktator" är att ignorera den sociologiska verkligheten i Venezuela för att passa in i USA:s narrativ om "Gott vs Ont". Det är intellektuell lättja.
Citera
2026-01-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Du fokuserar på formalia och personangrepp eftersom du inte förmår möta den strukturella analysen av USA:s maktutövning. Begrepp är politik: Att använda termen "diktator" okritiskt i en kontext där en supermakt aktivt försöker störta en regering är inte neutralitet, det är att legitimera aggression. En akademiker förstår att definitioner är vapen. Ekonomisk realitet: Du missar syntesen. Kinas marknadsreformer lyckades enbart för att den starka centralstaten (arvet från planekonomin) garanterade stabiliteten. Utan den auktoritära kontrollen hade reformerna lett till anarki, inte tillväxt. Att du lägger sådan enorm energi på min titel istället för på det faktum att USA just nu agerar som en global maffiaorganisation genom att sätta pris på en statsledares huvud, bevisar min poäng. Du ser träden (formalian), jag ser skogen (imperialismen).
VA fan har du inte lagt av med ditt ordbajseri? ingen i tråden sväljer dina kommunist/Diktator/usa hat tirader inlindade i svammel om Internationell rätt!! ingen !!,, Du är någon slags propagandamaskin,, Vilkas intressen går du? Är du betald av Ryssland/kina ? Eller bara en jävla kommunist som stödjer likasinnade även om de är kriminella diktatorer?
Citera
2026-01-05, 23:48
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
VA fan har du inte lagt av med ditt ordbajseri? ingen i tråden sväljer dina kommunist/Diktator/usa hat tirader inlindade i svammel om Internationell rätt!! ingen !!,, Du är någon slags propagandamaskin,, Vilkas intressen går du? Är du betald av Ryssland/kina ? Eller bara en jävla kommunist som stödjer likasinnade även om de är kriminella diktatorer?

Att du tar till personangrepp istället för argument bevisar bara min poäng: du har inget svar på den faktiska analysen.
- Vem betalar mig? Ingen. Det kallas för självständigt tänkande. Att se USA:s hyckleri kräver inget ryskt bankkonto, det kräver bara att man läser historia.
- "Diktator" som vapen: Du sväljer etiketten för att den gör världen enkel. Jag ifrågasätter den för att den används som förevändning för att svälta folk och stjäla olja.
- Folkrätt vs. Djungelns lag: Om du föredrar en värld där Washington godtyckligt kidnappar ledare de ogillar, så är det du som förespråkar kriminalitet, inte jag.

Du är arg för att jag stör din bekväma bubbla. Det bjuder jag på. Ska vi gå tillbaka till fakta, eller vill du fortsätta med etiketter?
Citera
2026-01-06, 00:01
Medlem
barkeepers avatar
Anmärkningsvärt.

Här är ett axplock av de länder USA har skickat trupper till för att lägga sig i deras politik inrikespolitik efter andra världskriget. (Bara ett axplock av större operationer, tar man med mindre blir listan ännu längre)

Korea: Korean War (1950-1953).
Vietnam, Laos, Cambodia: Vietnam War & related conflicts (1960s-70s).
Cuba: Bay of Pigs (1961) & other actions.
Dominican Republic: Intervention to suppress civil war (1965).
Grenada: Invasion to remove leftist government (1983).
Panama: Operation Just Cause (1989).
Iraq: Gulf War (1991) and post-invasion conflicts (1990s-2000s).
Somalia: Operation Restore Hope (1992-1994).
Bosnia & Herzegovina/Yugoslavia (Serbia): NATO operations (1995, 1999).
Afghanistan: Invasion following 9/11 (2001-2021).
Iraq: 2003 invasion and subsequent operations.
Libya: Intervention (2011).
Syria: Ongoing involvement (2014-present).

Bortsett från protester runt Vietnamkriget (från vänstern) har väst för det mesta endera hejat på, eller till och med deltagit. Vi höjde inte ens rösten när dom på falska premisser gick in i Irak för att leta efter massförstörelsevapen vars existens ingen egentligen trodde på.

Men när det är journalisternas hatobjekt nummer 1 som står för ordern blir det liv i luckan. Anledningarna är antagligen flera, men förutom att Trump är avskydd finns det för mig två huvudsakliga förklaringar till att media är så upprörda:

Dels är det få kommunistiska stater kvar i västra hemisfären. Bolivia lyckades äntligen bli av med Evo Morales och hans anhängare efter 20 år vid makten. I början höjdes han till skyarna av europeisk media, och han fick till och med utmärkelser av EU, men han var en kokainproducent så brutalt korrupt att dom till slut helt enkelt slutade skriva om honom, istället för att erkänna att dom hade fel, och istället för att analysera hur illa det står till med Bolivia idag. Venezuela är ett av de få kvar, resten av kontinenten tar en väntad högersväng i vanlig ordning.

Dels är det inte särskilt känt hur illa det står till i Venezuela, hur illa folket behandlas, pryglingarna, dödandet, svälten, allt det vanliga i en kommunistdiktatur. Hade Obama gått in och knäppt Maduro hade media jublat, eller i alla fall varit rätt tysta.

Maduro är att jämföra med Ceaucescu, som CIA var delaktiga i att avsätta. Men då uteblev kritiken, kanske på grund av att CIA agerade i skuggorna, medans Trump körde mer rakt på sak och skickade in Delta.

Jag gillar inte heller Trump. Han är en vettvilling. Men någon sorts renhårighet bör vi väl ändå ha. Maduro är en mördande narkoterrorist, och behövde avsättas. Skit samma vem som gjorde det.
Citera
2026-01-06, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sedan när är det okej att attackera länder om de är en diktatur?
Var står det någonstans?

Kan jag som privatperson alltså ge mig på länder såsom Saudiarabien och hävda att jag försöker befria folket?
Var går gränsen för när du inte får attackera ett land?

Kan jag till exempel ge mig på Ukraina nu när de inte har haft val? Det är ju en diktatur.

Jag hävda att du har fel.

Du har dock fel, diktaturer är inte legitima och diktaturers existens är ett brott mot ett lands suveränitet.

Ukraina är en demokrati som har attackerats av Ryssland.
Citera
2026-01-06, 00:59
Medlem
otellos avatar
Han ser väldigt lugn ut på bilderna som släpps, undrar om han vet någonting om vad som kommer att ske.
Citera
2026-01-06, 01:05
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Donald Trump är en diktator.
Världens styrs av diktatorer.

Men vad var din poäng?
Trump är en president som tillåts agerar som en diktator, han kringgår kongressen osv.

Maduro är/var en diktator som vägrade lämna ifrån sig makten när han förlorade valet.

Det finns många skurkar i Venezuela som vant sig vid att kunna agera lite som dom vill under Maduro. Det är naivt att tro att dessa inte kommer sätta sig på tvären när Venezuela nu ska gå från diktatur till demokrati.
Citera
2026-01-06, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Trump är en president som tillåts agerar som en diktator, han kringgår kongressen osv.

Maduro är/var en diktator som vägrade lämna ifrån sig makten när han förlorade valet.

Det finns många skurkar i Venezuela som vant sig vid att kunna agera lite som dom vill under Maduro. Det är naivt att tro att dessa inte kommer sätta sig på tvären när Venezuela nu ska gå från diktatur till demokrati.

Du förstår inte det här med diktator och demokratiskt vald ledare.
Trump är vald och agerar på demokratiskt uppdrag av folket.
Maduro har tagit makten mot folkets vilja.

Hur kan detta vara så svårt att förstå för kommunister?

Dessutom beställde Maduro upphämtning av Trump, kom och hämta mig så fort som möjligt sa han. https://x.com/SteveLovesAmmo/status/2007499891296338402
Citera
2026-01-06, 03:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Ditt tjat om diskonteringsräntor är en rökridå. Om du tittar 1 eller 100 år framåt är irrelevant när äganderätten till råvaran inte existerar. Du kan inte värdera ett kassaflöde från en resurs du bara har haft licens att hantera. När licensen upphör, upphör kassaflödet. Att kräva 20 års "framtida vinst" vid en uppsägning är inte finansmatematik, det är ett försök att bötfälla en nation för att de utövar sin lagliga suveränitet.

Att påstå att Venezuelas olja är värdelös utan västerländska bolag är teknisk rasism. Venezuela var med och grundade OPEC. De har haft ingenjörer i världsklass i hundra år. Om oljan i marken är värdelös, varför processar Exxon i årtionden för att få tillgång till den? Man stämmer inte någon för rätten att få gräva upp "skräp". Oljan är fundamentet; tekniken är bara spaden. Man värderar inte en guldgruva efter vad spaden kostar.

Du frågar varför avtalet ingicks om det var oskäligt. Svaret är enkelt: Skuld och tvång. 90-talets avtal slöts av nyliberala marionetter under diktat från IMF medan folket svalt. Ett avtal som ger bort 99 % av vinsten till utlandet medan nationen går under är illegitimt. Enligt internationell rättsprincip (Rebus sic stantibus) har en stat rätt att bryta avtal om de fundamentala förutsättningarna förändras, i detta fall landets fysiska överlevnad. Att kalla det "stöld" när en stat tar kontroll över sin enda livlina är absurt. Exxon försökte stjäla Venezuelas framtid genom att låsa fast dem i koloniala kontrakt. Maduro och Chávez gjorde vad varje patriotisk ledare skulle göra: de tog tillbaka nycklarna till sitt eget kassaskåp. Att du försvarar storbolagens "rätt" att plundra framför ett folks rätt att äta säger allt om din moraliska kompass.

Du har hakat upp dig på någon skum FN-tolkning av äganderätt som inte behövs för att värdera kassaflöden.

"Att påstå att Venezuelas olja är värdelös utan västerländska bolag är teknisk rasism."
Nu är det ju ett faktum att den venezuelanska oljeproduktionen har kollapsat. Det behöver inte nödvändigtvis bero på kassa ingenjörer, det kan handla om kasst management.

Rebus sic stantibus handlar snarare om att förutsättningarna ändrats väsentligt på ett oförutsebart sätt. Det är inte fallet här.
Senast redigerad av borskungen 2026-01-06 kl. 03:49.
Citera
2026-01-06, 05:08
Medlem
Jenshalls avatar
Klägg politikerna vet inte hur de skall kommentera detta och snubblar på orden. Men när Sverige stod bakom Libyen och Afghanistan var det inte problem gå in och befria ett land från en diktator.

Men nu är Kristersson mfl ute och cyklar för det är ju den ”onde Trump” som gör världen bättre och det går ju inte. Klägg politiker som bara snackar och inte får något gjort.

Lika Grönland. Grönlänningar är trötta på Danmarks styre, eller man kanske skall säga vanstyre för det är det som det handlar om. Även det har såklart amerikanarna fångat upp.

Historien kommer tacka en sådan som Trump kom till makten. Världen blir bättre.
Citera
2026-01-06, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Klägg politikerna vet inte hur de skall kommentera detta och snubblar på orden. Men när Sverige stod bakom Libyen och Afghanistan var det inte problem gå in och befria ett land från en diktator.

Men nu är Kristersson mfl ute och cyklar för det är ju den ”onde Trump” som gör världen bättre och det går ju inte. Klägg politiker som bara snackar och inte får något gjort.

Lika Grönland. Grönlänningar är trötta på Danmarks styre, eller man kanske skall säga vanstyre för det är det som det handlar om. Även det har såklart amerikanarna fångat upp.

Historien kommer tacka en sådan som Trump kom till makten. Världen blir bättre.

Ja, Sverige var med och bidrog till att störta Libyens regim och då var det inget snack om folkrättsbrott. Venezuela är samma sak bortsett från att det är Trump som gör det och då gråter vänstern.

Angående Grönland så är Danmark en imperialistmakt men det har vänstern bara problem med om det är USA som agerar så. Oavsett vad man tycker där så blir Europa mycket säkrare om Grönland tillhör USA. Det är strategiskt viktigt och behöver USAs kontroll. USA har all rätt att förhandla direkt med Grönland, Danmark har ingen rätt att stoppa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in