Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag tror att många missuppfattar vad man anser när man bestämt sig..
Alltså i mitt fall så handlar det om att man bestämt sig för att misstänka Engström för väskan.
Bra att du förklarar din "logik".
Jag förmodar att du har ett välgrundat svar på den uppenbara frågan varför YN inte förhördes på nytt den 10 mars 1986. När Stig Engström, som förhördes av Ström den 10 mars (den samme Ström som förhörde YN den 2 mars och hennes sällskap AZ den 3 mars), uppgav att han själv hade en sådan väska som YN hade sett.
Borde inte Holmér ha begärt ett nytt och mer noggrant förhör med YN den 10 mars? Om inte Holmér var rädd för att flytta Stigs möte med YN och AZ till Tunnelgatan, samt vad detta skulle innebära för medias bild av utredningen?
En kompetent och metodisk polis skulle omedelbart förstå vikten av att förklara handledsväskan, så att allmänheten inte får en felaktig uppfattning att gärningsmannen hade en sådan. Inget av vittnena på mordplatsen såg GM med en handledsväska – inte heller vittnet LJ.
Den 10 mars hade polisen tillräckligt många problem. Amatören Holmér (som toppstyrde utredningen) hade fyra dagar tidigare publicerat en fantombild av en långnäsad sydlänning. En bild som senare visade sig vara helt utan koppling till mordet. Denna åtgärd ledde till 7000 mer eller mindre värdelösa tips under de kommande månaderna och åren (se sidan 266 i granskningskommissionens
rapport). Det sista man behövde var några tusen värdelösa tips om män med handledsväskor.
Den 10 mars var det av största vikt att noggrant utreda om YN:s observation av handledsväskan hade en annan förklaring. Kan du förklara varför denna aspekt inte blev föremål för vidare utredning? Det var ju Holmér, och inte Ström, som bestämde vad som skulle utredas.
Jag vill därför gärna förstå varför Holmér inte begärde ett nytt och mer ingående förhör med YN den 10 mars. Bortom den ofta citerade förklaringen att alla hade mycket att göra (vilket inte är en hållbar förklaring). Om man ville undvika tusentals värdelösa tips och ägna mer tid åt bra tips borde man förhöra YN på nytt. Det fattar ett barn.
Jag ser fram emot ditt svar. Om du är intresserad av vad som hände och inte bara av din numera av Åklagarmyndigheten avvisade "teori".