Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,14%
509 röster
Nej
10,86%
62 röster
2026-01-05, 02:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Precis, de sålde lösöret för 1 kr för att säkra det från utmätning, eller att det säljs vid en konkurs. De tillämpade lösöresköpslagen som är en slags kungörelse där man låter det köpta lösöret vara kvar i säljarens vård, trots att man själv är ägare. Mao har köparen separationsrätt om det blir en utmätning ex.

Sånt här sker ju inte till beloppet av 1 krona vanligtvis, eller någonsin ens. Tydligt tecken på att de är oroliga för att deras lösöre ska utmätas eller ingå i en konkurs. Min gissning är att de främst är oroliga för att det skulle utmätas. Går de i konkurs så tappar de ju rådigheten över allt, och en sån här 1kronas-konstruktion hjälper mindre då om syftet är att bygga klart fabriken.

Det fetmarkerade är absolut inte självklart. Det finns något som heter bristande traditionsprincipen och innebär att köparen inte fått egendomen i sin besittning, så att säljaren fortfarande kan förfoga över den. Det gör då att separationsrätten inte är tillämplig. Om däremot finns ett rådighetsavskärande, där köparen fått full besittning och säljaren inte längre kan förfoga över egendomen, då gäller separationsrätten.
Citera
2026-01-05, 06:31
Medlem
Problemet är att Stegra påstås ha byggts färdigt till 2/3 och att de bedömer en möjligt start vid tidigt 2027. Tidigare bedömdes företaget "bränna" 1-3 miljarder kr per månad och nu under vintertid lär väl det mesta gå på sparlåga.

Men, 12 månader till och säg 2 miljarder per månad ger ett kapitalbehov på 20-25 miljarder och de klarade inte ens av att dra in 10! Visst, EU har krävt att koldioxidfritt stål måste köpas av biltillverkare i EU för att få fortsätta produktion av ICE-bilar vilket ger en "stadig" inkomst till Stegra om färdigbyggt.

Nackdelen är bara att en del kan komma att välja aluminium istället och sannolikheten att Stegra går i mål och ens börjar producera ser, minst sagt dyster ut.
Citera
2026-01-05, 08:19
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.

Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.

Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?

Vem har sålt vad för lösöre?
Citera
2026-01-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade är absolut inte självklart. Det finns något som heter bristande traditionsprincipen och innebär att köparen inte fått egendomen i sin besittning, så att säljaren fortfarande kan förfoga över den. Det gör då att separationsrätten inte är tillämplig. Om däremot finns ett rådighetsavskärande, där köparen fått full besittning och säljaren inte längre kan förfoga över egendomen, då gäller separationsrätten.

Ja fast det är ju det som är poängen med lösöresköpslagen, du behöver inte tradera något för att få borgenärsskydd.

Stegra kan säkerligen inte förfoga över egendomen fritt heller. Givetvis nyttjar de egendomen fortfarande, men de kan inte överlåta den m.m.
Citera
2026-01-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vem har sålt vad för lösöre?

Genom en försäljning av lösöre till en av bankerna i bankkonsortiet, den nederländska banken ING Bank, för en krona och att låta detta lösöre stå kvar på fabriksområdet utan risk behålls denna utrustning intakt om en konkurs skulle drabba företaget.

Specifikationen över vad som ingår i lösöret finns hos säljaren och egendomen får tillsvidare kvarbliva i säljarens vård.
Senast redigerad av InteMuhammed 2026-01-05 kl. 11:43.
Citera
2026-01-05, 15:26
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Genom en försäljning av lösöre till en av bankerna i bankkonsortiet, den nederländska banken ING Bank, för en krona och att låta detta lösöre stå kvar på fabriksområdet utan risk behålls denna utrustning intakt om en konkurs skulle drabba företaget.

Specifikationen över vad som ingår i lösöret finns hos säljaren och egendomen får tillsvidare kvarbliva i säljarens vård.
OK och säljaren är ...? Stegra?
Citera
2026-01-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
OK och säljaren är ...? Stegra?

Ja givetvis.
Citera
2026-01-05, 15:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Ja fast det är ju det som är poängen med lösöresköpslagen, du behöver inte tradera något för att få borgenärsskydd.

Stegra kan säkerligen inte förfoga över egendomen fritt heller. Givetvis nyttjar de egendomen fortfarande, men de kan inte överlåta den m.m.

Någonstans känns det ändå som att oredlighet gynnande av borgenär och regressrätt borde kunna vara aktuellt om det visar sig att syftet enbart var att gynna köparen.
Citera
2026-01-05, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Att man säljer lösöret har att göra med att banken vill säkra så mycket pengar de kan, det är ju såklart ett tecken på att kapitalet man haft är slut.
Men redan under November månad bestämdes det att inga nya arbeten skulle påbörjas, man ville hellre satsa på att fortsätta de arbeten som redan var igång.
Kritiska byggnader var undantagna.

Den största frågan är ju om Stegra betalar, gör de inte det så sker konkursen ganska snart, det räcker med att ett av företagen som har obestridliga pengar att få ut ansöker om det för Stegra.

Däremot vet jag att man har kört väldigt mycket på gentlemens agreement, entreprenörerna har litat på McDermott när de muntligen beställt arbeten som Stegra inte betalar nu när pengarna sinar.
Åtminstone ett av företagen hade 5 miljoner Euro i sådana arbeten, det sades att de skulle lämna men de var ändå kvar där fram till uppehållet.

Redan i november? Det var mer än vad jag visste. Gentlemens agreement,säger du? Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle då ha behövt vara riktigt intimt nära med någon om jag ska göra jobb för 5 miljarder kr på krita. Jag ska ha den människans förstfödde samt en njure,typ. Då kanske jag hade kunnat lita på denne, annars vette tusan faktiskt. Men det är ju jag
Citera
2026-01-06, 10:16
Medlem
Jag är bland de 21 som röstade att Stegra INTE kommer att gå i konkurs och motivet är helt enkelt att bl.a. EU och regeringen kommer att se till att det inte blir så. Den gröna omställningen måste genomföras, kosta vad det kosta vill.

Eftersom jag är född i Norrbotten så kommer en lista på företag från Norrbotten som har en fordran hos Northvolt och hur mycket den är på och man svimmar bara man ser på hur stora beloppen är. Här kommer de fem norrbottniska företag som har störst fordran hos Northvolt:

Titan Konstruktion, Luleå - 428 992 336 kronor
Jell Machine, Piteå – 297 800 850 kronor
BDX, Luleå – 4 837 903 kronor
Kaiding, Luleå - 2 258 276 kronor
Nelab hiss, Piteå – 458 850 kronor

Titan Konstruktions VD Henrik Mattsson säger: –Det har varit fruktansvärt jobbigt för våra anställda. Vi har varit tvungna att varsla i stort sett halva personalstyrkan.

Northvolts konkurs tvingade Luleåföretaget Titan Konstruktion till rekonstruktion då fakturor på nära en halv miljard inte betalats. Nu har företaget lyckats ta sig ut på andra sidan.

–Vi har goda förhoppningar om framtiden, säger Henrik Mattsson, vd på företaget.

Nu tänker jag mycket på Stegras lösöresförsäljning att hur kommer de andra borgenärerna att agera? Kommer varje borgenär söka/upprätta en egen lösöresförsäljning hos Northvolt?

Northvolt Ett Expansion var först ut med att gå i konkurs i Northvoltkrisen. Nu har konkursförvaltaren fått ett förskottsarvode på över 16 miljoner kronor (=16 250 000 kr).

Pengar finns till konkursförvaltaren.
Pengar finns till de anställda genom den statliga lönegarantin, ja t.o.m. Peter Carlsson fick utbetalt via den statliga lönegarantin.
Men inga pengar finns till underleverantörerna och vilka ENORMA belopp det är alltså. Det är inga småpengar det är frågan om.

Nu väntar nog de flesta med spänning vad som sker nästa måndag, den 12 januari, då jobbet på Stegra skulle fortsätta. Blir det någon fortsättning eller är det helt slut? Som Titan Konstruktions VD sa: -Hade Northvolt bara stoppat bygget i tid så hade vi haft en chans att gå skadeslösa ur det hela.
Men sådana tankar har nog inte Stegra.

Eller har underleverantörerna det i minnet vad som hände med underleverantörerna när det gällde Northvolt? Jag hoppas och tror att detta har de inte glömt.
Citera
2026-01-06, 12:58
Medlem
Sinnerstens avatar
När skiten träffar fläkten så hade det varit på sin plats att alla inblandade i och ikring styrelsen för både Northvolt och Stegras för och efternamn publiceras i tråden så att alla kan se vilka skithögar vi har i Sverige och att ingenting dessa personerna någonsin säger, någonsin kommer att tas på allvar igen i framtiden.

Oavsett vilken jävla styrelse de dyker upp i nästa gång.

Jag vill ha hela listan på folk som agerat nyttiga idioter i detta och även de som medvetet varit "bad actors", dvs kriminella korrupta tjänstemän, politiker och "styrelseproffs".

Det räcker liksom inte att bara säga "Harald Mix" hela tiden, det är bara en av skådespelarna i ensemblen.

Jag vill ha namn på hela ensemblen och även regissören;

Bankerna, vilka som sitter i de bankerna. Politikerna i Sverige och i EU, de drivande kärringarna på Jernkontoret, rubbet!

Grön omställning är en bluff för att sno våra skattepengar och stoppa i sina egna fickor samtidigt som man försämrar exakt allting och låter globalister få ännu mera makt över Svensk Råvaruindustri!
Senast redigerad av Sinnersten 2026-01-06 kl. 13:01.
Citera
2026-01-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
När skiten träffar fläkten så hade det varit på sin plats att alla inblandade i och ikring styrelsen för både Northvolt och Stegras för och efternamn publiceras i tråden så att alla kan se vilka skithögar vi har i Sverige och att ingenting dessa personerna någonsin säger, någonsin kommer att tas på allvar igen i framtiden.

Oavsett vilken jävla styrelse de dyker upp i nästa gång.

Jag vill ha hela listan på folk som agerat nyttiga idioter i detta och även de som medvetet varit "bad actors", dvs kriminella korrupta tjänstemän, politiker och "styrelseproffs".

Det räcker liksom inte att bara säga "Harald Mix" hela tiden, det är bara en av skådespelarna i ensemblen.

Jag vill ha namn på hela ensemblen och även regissören;

Bankerna, vilka som sitter i de bankerna. Politikerna i Sverige och i EU, de drivande kärringarna på Jernkontoret, rubbet!

Grön omställning är en bluff för att sno våra skattepengar och stoppa i sina egna fickor samtidigt som man försämrar exakt allting och låter globalister få ännu mera makt över Svensk Råvaruindustri!

Grön omställning är den största bluffen någonsin. Och allt ska döljas och hemlighållas: lån, bidrag, stöd, ekonomiska uppgifter etc etc.

Titan Konstruktions VD Henrik Mattsson försökte få tag i köpeavtalet mellan Northvolts konkursförvaltare och bolaget Lyten, ja då var det hemligstämplat.

Men läs igenom detta så ser du att allting är kopplat samman och då gäller det bara en del av det hela:

https://folkungen.se/sosseklagget-kring-den-grona-bubblan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in