2026-01-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Jag tror samma. Han behövde sannolikt få henne

Är det någon som vet vad som hände med Mys mobil? Vilma gjorde väl ett stopp nära en sjö om jag inte minns fel...
Kan det ha varit för att dumpa mobilen?

När skulle han gjort ett Stopp vid en sjö? Har inte hört om det
Citera
2026-01-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Iklädd kvinnokläder poliskläder? Och med hans utseende Inte troligt!

Nu utgår du ifrån att han är sminkad och utklädd till kvinna dygnet runt. Är rätt säker på att han kan se ut som en man om han vill. Han har numera kort svart hår. Mitt i natten och troligen berusad uppfattar inte BO att det inte är en polis förrän det är försent. Återigen är detta bara teorier. Det är lika troligt att det inte gått till på detta vis. Vad som egentligen hänt får tiden utvisa.
Citera
2026-01-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det skulle inte förvåna mig om det finns något i närtid (1-2 veckor) som fungerat som en utlösande faktor till att han tog beslutet att röva bort/mörda någon. Hyreskontrakt som löpt ut, uppsägning eller annat beslut som påverkat honom.

Att han drabbats personligen av dödsfall inom familjen är något som påverkat honom negativt och kan fått honom att intensifiera sina fixa ideer över tid.
Så kan det absolut vara. Hyresvärden i Södertälje kanske fick reda på vem Robin var och sade upp kontraktet. Det måste ha varit flera som hyrde den andra större stugan på tomten via Booking som undrade vem den märkliga transan i grannstugan var. Till slut kanske någon kände igen honom.
Citera
2026-01-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vad kommer det ifrån att han döpt filerna, om ni inte med "döpt" syftar på ord han sökt på?
Kanske du redan fått svar men detta finns i FUP.

Undrar vad som kommer hittas nu. Han borde ju ha gjort sig av med sin dator i samband med detta eftersom han vet hur noga IT-forensiker är...har han tänkt så långt.
Citera
2026-01-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Kanske du redan fått svar men detta finns i FUP.

Undrar vad som kommer hittas nu. Han borde ju ha gjort sig av med sin dator i samband med detta eftersom han vet hur noga IT-forensiker är...har han tänkt så långt.

Det förutsätter att han räknade med att åka dit. Dom allra flesta för ju faktiskt det, men tror att denna gm var alldeles för naiv och korkad för att tänka så långt.
Citera
2026-01-04, 16:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ditt resonemang är fullt rimligt men svarar inte enskilt vaför han gjorde som han gjorde. Att han tuffat runt i sin lastbil och fått vardagen att fungera säger inget om hans djupare problematik. Men han har klarat det utan att behövt agera ut.

Men när Pappan och farmorn dör, samt modern hamnar på demensboende, så försvinner hans stabiliserande faktorer och han ångest eskalerar, typ en ilska utan riktning.

Tycker mig minnas att han i ett förhör (verkligen bara skummat igenom FUP:en och inte läst hans förhör egentligen ännu) nämner att det var tumultartat hemma precis innan överfallet av 10- åringen 2019.

Att han kände sig sviken (lade skulden på?) samhället, mammans nergång psykiskt, medicinering, alkoholmissbruk (?) mm som ledde till att mamman ramlade, bröt sig osv. Pappan och Robin fick hjälpa mamman. Samtidigt höll familjen på att flytta pga av vräkning?

Har inte koll på detta riktigt, med det verkade som att livet var kaosartat och familjen tillvaro var under ett sammanfall.

Kanske sådana sammhållnande faktorer/strukturer bröts samman och Robin inte klarade av att hålla sina perversa fantasier i styr?

Farmodern(?)verkar ha haft en god kontakt med honom? Bullbak osv. Såg jätterar ut...
Citera
2026-01-04, 16:30
Medlem
Citat:
Det förutsätter att han räknade med att åka dit. Dom allra flesta för ju faktiskt det, men tror att denna gm var alldeles för naiv och korkad för att tänka så långt.
Ja det har du rätt i...i synnerhet om han redan har lyckats en gång under åren sedan frisläppandet. Då lär han ju tro att han är oövervinnerlig och smartare än polisen.
Citera
2026-01-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker mig minnas att han i ett förhör (verkligen bara skummat igenom FUP:en och inte läst hans förhör egentligen ännu) nämner att det var tumultartat hemma precis innan överfallet av 10- åringen 2019.

Att han kände sig sviken (lade skulden på?) samhället, mammans nergång psykiskt, medicinering, alkoholmissbruk (?) mm som ledde till att mamman ramlade, bröt sig osv. Pappan och Robin fick hjälpa mamman. Samtidigt höll familjen på att flytta pga av vräkning?

Har inte koll på detta riktigt, med det verkade som att livet var kaosartat och familjen tillvaro var under ett sammanfall.

Kanske sådana sammhållnande faktorer/strukturer bröts samman och Robin inte klarade av att hålla sina perversa fantasier i styr?

Farmodern(?)verkar ha haft en god kontakt med honom? Bullbak osv. Såg jätterar ut...

Ja, jag tror definitivt att dessa stabiliserande faktorer har gjort så han kunnat ”fungera”. När dessa försvunnit har hans ångest ökat och han känt att han behövt återfår kontroll/makt, vilket gått ut över försvarslösa offer.

Ps. Minns jag rätt så satte han dit solfilm på bilen efter kidnappningsförsöket.
Citera
2026-01-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickett
Vad heter den domare som ansvarade för att Vilma fick ett så oproportionerligt milt straff vid förra kidnappningen? Den personen borde ställas till svars.

Svenska rättssystemet måste anpassas bättre utifrån medborgarnas intressen.
DL hade inte så mycket alternativ när lagen ser ut som den gör. Han förstod sannolikt att Robin är mycket störd, men domaren kan inte dra ett straff på livstid ur rockärmen.
Citera
2026-01-04, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
När skulle han gjort ett Stopp vid en sjö? Har inte hört om det
Känns jävligt risky när man precis kidnappat en person. Man vill ju hem så fort som möjligt
Citera
2026-01-04, 16:52
Medlem
Om polis och åklagare identifierar fler brott under utredningen, kommer det då hållas ny häktningsförhandling med samtliga brott? Eller kommer det först visa sig i FUP?
Citera
2026-01-04, 16:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, jag tror definitivt att dessa stabiliserande faktorer har gjort så han kunnat ”fungera”. När dessa försvunnit har hans ångest ökat och han känt att han behövt återfår kontroll/makt, vilket gått ut över försvarslösa offer.

Ps. Minns jag rätt så satte han dit solfilm på bilen efter kidnappningsförsöket.

Angående solfilmen, tyckte jag när jag skummade förhören, att inköpet var strax före brottet (dagen innan?), men att Robin försökte "vilseleda" förhörsledarna om datum mm, för att det skulle se ut som att det var efter brottet. Tyckte även att ett vittne nämnde tonade rutor?

Tyvärr laddade jag ner FUP:en så att jag inte kan söka eller citera ur den, men jag tror iaf att Robin lagt ner tid och tnkar på hur han skulle gå tillväga.

Jag har dock inte lagt jättemycket tid på denna skumläsning, så kan minnas fel.
Senast redigerad av notknapparen 2026-01-04 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in