Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Jo, det är naturligtvis personlighetsberoende och genetiskt betingat. Även om det är tabu att tala om sådant i Sverige.
Rykten säger att Leif GW Persson fick kicken från SVT för att han tog upp genetiken som riskfaktor för brottslighet. Jag vill minnas att det finns en tråd om detta på forumet.
När det gäller detta fall så vet vi inget om GMs pappa och hans psyke. Om mamman har det förvisso framkommit ett och annat i tråden......finns mycket i Grevens utmärkta sammansättning.
Detta är ett viktigt och enormt intressant område.
Intressant är också att våldsbrott och kromosomuppbýggnaden i män kan länkas till en extra kromosom:
XXY.
Detta har man skrivit om i många år men det verkar inte vara en förlegad teori då den dras fram med jämna mellanrum.
Från en italiensk kriminologispalt:
QUADERNI DI CRIMINOLOGIA CLINICA
"Annotation
Correlations between chromosomal abnormalities in human males and some types of deviant behavior (e.g., aggression) are strongly suggested by recent genetic research."
"However, the earlier biological determinism was given new credence, in the late 1960's, when geneticists found that, while normal human males have an XY sex chromosome (as contrasted to the XX female genotype) an extra Y chromosome is often found in violent male criminals. The XYY (supermale) chromosomal syndrome may act on the brain's limbic system (which regulates man's most primitive drives, including his impulses toward violence) and somehow help trigger violent criminal acts. Criminal behavior can admittedly also be set off by environmental conditions, and be learned through the power of example.
It is also true that genes do not act directly upon behavior, but rather on the brain's behavior mechanisms (i.e., receptors/integrators/effectors) and upon the endocrine system."
Jag vill förresten minnas Leif GW's uttalande i TV. För ett par år sedan om jag inte minns fel? Eventuellt i samband med att nuvarande RPC intervjuades i "Veckans Brott".