2026-01-04, 14:28
Medlem
Intressant med mördares påverkan av miljö och defekter i hjärnan:

Neuroforskaren Jim Fallon från University of California har forskat om mördare. Hans forskning visat att vissa människor har anlag för våld.

Artikel från Illustrerad Vetenskap:

Quote/"Fallon har bland annat studerat psykopaters hjärnor närmare med hjälp av CT-skanningar.

Han fann att sociopatiskt beteende – som exempelvis att inte kunna undertrycka ilska och våld – hänger ihop med en låg aktivitet i en speciell del av hjärnbarken.

Med upp till 50 procents genetisk påverkar betonar dock forskarna för Popular Science att miljön fortfarande spelar en stor roll för om människor med defekter i hjärnan blir mördare."/Unquote

Vissa forskare tror att seriemördare har en extra kromosom.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-04 kl. 15:12.
Citera
2026-01-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar

Neuroforskaren Jim Fallon från University of California har forskat om mördare. Hans forskning visat att vissa människor har anlag för våld.

Quote/"Fallon har bland annat studerat psykopaters hjärnor närmare med hjälp av CT-skanningar.

Han fann att sociopatiskt beteende – som exempelvis att inte kunna undertrycka ilska och våld – hänger ihop med en låg aktivitet i en speciell del av hjärnbarken.

Med upp till 50 procents genetisk påverkar betonar dock forskarna för Popular Science att miljön fortfarande spelar en stor roll för om människor med defekter i hjärnan blir mördare."/Unquote

Jo, det är naturligtvis personlighetsberoende och genetiskt betingat. Även om det är tabu att tala om sådant i Sverige.
Rykten säger att Leif GW Persson fick kicken från SVT för att han tog upp genetiken som riskfaktor för brottslighet. Jag vill minnas att det finns en tråd om detta på forumet.
När det gäller detta fall så vet vi inget om GMs pappa och hans psyke. Om mamman har det förvisso framkommit ett och annat i tråden......finns mycket i Grevens utmärkta sammansättning.
Citera
2026-01-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Hon hade nog varit gladare om hon med pengarna bekostat sin sjuke son en rejäl psykologbehandling!

Ser hon glad ut?

Varför skulle en privat psykolog vara bättre?
Psykologhjälp hade nog inte hjälpt så mycket i GMs fall. Han skulle ha stått direkt under en kunnig och ansvarsfull läkares översikt -- helst på sjukhus.

Mamman säger sig i artikeln ha varit lugn när hon vann eftersom hon är van vid att visa lugn i sitt arbete som undersköterska.

Jag läste i tråden att mamman fått betala ett skadestånd för något som dottern orsakat. Hon ska visst ha skallat någon (en polis?) och stulit. Jag har dock inte någon direkt källa på detta själv.
Citera
2026-01-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatseKestaM
Såklart, men jag står fast vid att det inte är något nytt att världen alltid haft onda människor och drabbats av vansinnesdåd.

Sen hur det faktiskt rapporterats historiskt är väl upp till var och en att faktakolla kan jag tycka.

Jag ärvde efter min far bl.a. en väldigt intressant volym om 6 stora böcker kriminalhistoria och grova brott i Sverige. Tror det rör sig om brott fram till -70talet. Har inte läst alla ännu för det är mycket att läsa, så visst hände det galna våldsdåd även förr.

Men jag är säker på att det inte hände lika mycket som idag.
Citera
2026-01-04, 15:11
Medlem
Citat:

Jag läste i tråden att mamman fått betala ett skadestånd för något som dottern orsakat. Hon ska visst ha skallat någon (en polis?) och stulit. Jag har dock inte någon direkt källa på detta själv.

Det är GMs mammas egna ord i polisförhör i våras.

(FB) Kvinna avliden, 2 skadade, GM skjuten till döds av polisen, Boden (2025-12-25)

Sedan har andra medlemmar tagit fram domar rörande dottern, GMs syster.

Jag kan inte låta bli att tänka på detta mord när jag ser alla äldre, ensamma damer be om snöskottarhjälp i sociala medier i dagarna. Med eget konto, bild, namn, adress. De söker unga killar '"som vill tjäna en slant" och släpper in främlingar att skotta deras altan. Det vimlar av de annonserna nu.
Citera
2026-01-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo, det är naturligtvis personlighetsberoende och genetiskt betingat. Även om det är tabu att tala om sådant i Sverige.
Rykten säger att Leif GW Persson fick kicken från SVT för att han tog upp genetiken som riskfaktor för brottslighet. Jag vill minnas att det finns en tråd om detta på forumet.
När det gäller detta fall så vet vi inget om GMs pappa och hans psyke. Om mamman har det förvisso framkommit ett och annat i tråden......finns mycket i Grevens utmärkta sammansättning.

Detta är ett viktigt och enormt intressant område.

Intressant är också att våldsbrott och kromosomuppbýggnaden i män kan länkas till en extra kromosom: XXY.

Detta har man skrivit om i många år men det verkar inte vara en förlegad teori då den dras fram med jämna mellanrum.

Från en italiensk kriminologispalt:

QUADERNI DI CRIMINOLOGIA CLINICA

"Annotation
Correlations between chromosomal abnormalities in human males and some types of deviant behavior (e.g., aggression) are strongly suggested by recent genetic research."

"However, the earlier biological determinism was given new credence, in the late 1960's, when geneticists found that, while normal human males have an XY sex chromosome (as contrasted to the XX female genotype) an extra Y chromosome is often found in violent male criminals. The XYY (supermale) chromosomal syndrome may act on the brain's limbic system (which regulates man's most primitive drives, including his impulses toward violence) and somehow help trigger violent criminal acts. Criminal behavior can admittedly also be set off by environmental conditions, and be learned through the power of example. It is also true that genes do not act directly upon behavior, but rather on the brain's behavior mechanisms (i.e., receptors/integrators/effectors) and upon the endocrine system."

Jag vill förresten minnas Leif GW's uttalande i TV. För ett par år sedan om jag inte minns fel? Eventuellt i samband med att nuvarande RPC intervjuades i "Veckans Brott".
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-04 kl. 15:41.
Citera
2026-01-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Svensk?

Citat:

Vissa forskare tror att seriemördare har en extra kromosom.

Märkligt att Illustrerad vetenskap skriver att Fallon använde CT-skanningar för att studera hjärnaktivitet. De används ju för att se efter strukturella skador.

När man vill studera hjärnaktivitet (funktionalitet) används som oftast PET eller fMRI.

Gick in och läste lite om honom på Wikipedia - Visade sig att han själv hade samma neurologiska och genetiska "avvikelser" som hos psykopater.
Citera
2026-01-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
Märkligt att Illustrerad vetenskap skriver att Fallon använde CT-skanningar för att studera hjärnaktivitet. De används ju för att se efter strukturella skador.

När man vill studera hjärnaktivitet (funktionalitet) används som oftast PET eller fMRI.

Gick in och läste lite om honom på Wikipedia - Visade sig att han själv hade samma neurologiska och genetiska "avvikelser" som hos psykopater.

Han studerade förhållandet hjärnans struktur och kriminalitet. För att studera olika impulser mätte han vad jag förstår hjärnans aktivitet och hur strukturen påverkade den. Han påstod att det kunde finnas ett samband mellan grov kriminalitet och hur hjärnan är utformad på individen.

Ja, tydligen kom han fram till att han själv visade psykopatiska drag i yngre dagar.

Han var i alla fall en av världens mest framstående forskare inom psykiatri och beteendevetenskap.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-04 kl. 16:41.
Citera
2026-01-04, 17:29
Medlem
Citat:
Han studerade förhållandet hjärnans struktur och kriminalitet. För att studera olika impulser mätte han vad jag förstår hjärnans aktivitet och hur strukturen påverkade den. Han påstod att det kunde finnas ett samband mellan grov kriminalitet och hur hjärnan är utformad på individen.

Ja, tydligen kom han fram till att han själv visade psykopatiska drag i yngre dagar.

Han var i alla fall en av världens mest framstående forskare inom psykiatri och beteendevetenskap.

Det låter lite märkligt. Psykopati har inget med hjärnans struktur att göra utan hur hjärnan fungerar rent funktionellt.

Man kan t.ex visa hemska bilder och studera hur reaktiv olika delar av hjärnan är. Vad jag vet så kan man hos personer med psykopati exempelvis se att amygdala inte är särskilt reaktiv när man visar sådana bilder. Amygdala är vårt rädslo-centra men också viktig komponent kopplat till affektiv empati. Känna andras smärta. Sedan är det diverse nätverk mellan amygdala och olika delar av frontallobben som avviker från det "normala" hos en psykopat.

Sett till hur reaktiv amygdala är så kan man generellt säga att personer med ångestproblematik är motsatsen till psykopater. De tenderar att reagera väldigt starkt på hotfulla ansikten och hemska bilder.

Edit:
På Wikipedia står det också:
"Both Fallon and his family underwent functional brain imaging and genetic analyses for potential violence-related brain and genetic patterns.["
Senast redigerad av Atsuki 2026-01-04 kl. 17:37.
Citera
2026-01-04, 17:49
Medlem
Personer som underhåller sig med att se på hemska filmer, särskilt verkliga sådana, som 13-åringen som mördade i Landskrona eller MGM I Rönninge som underhåller sig med diverse grova videos har sannolikt psykopatiska drag. De behöver vara grovt för att de skall känna något överhuvudtaget.

Den här killen verkar ju mer vara mer ångest benägen, så antingen droger, psykos eller bägge ligger nog bakom detta vansinnet.
Citera
2026-01-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
Det låter lite märkligt. Psykopati har inget med hjärnans struktur att göra utan hur hjärnan fungerar rent funktionellt.

Man kan t.ex visa hemska bilder och studera hur reaktiv olika delar av hjärnan är. Vad jag vet så kan man hos personer med psykopati exempelvis se att amygdala inte är särskilt reaktiv när man visar sådana bilder. Amygdala är vårt rädslo-centra men också viktig komponent kopplat till affektiv empati. Känna andras smärta. Sedan är det diverse nätverk mellan amygdala och olika delar av frontallobben som avviker från det "normala" hos en psykopat.

Sett till hur reaktiv amygdala är så kan man generellt säga att personer med ångestproblematik är motsatsen till psykopater. De tenderar att reagera väldigt starkt på hotfulla ansikten och hemska bilder.

Edit:
På Wikipedia står det också:
"Both Fallon and his family underwent functional brain imaging and genetic analyses for potential violence-related brain and genetic patterns.["

Jag har bara citerat det jag läst. Om IV och andra media skriver en sak som du inte håller med om så får det stå för dem. Psykopati har jag endast nämnt i referens till Fullons utsaga om sig själv.

Personligen har jag bara velat följa det arbete som Fullon har utfört och publicerat. Jag är inte vetenskapligt utbildad men tycker det är intressant.

Att han undersökte sig själv och sin familj visar en god självinsikt, eftersom han tycktes ha upplevt psykopatiska drag i sin personlighet under yngre år och ville se om han passerat det vidare ner leden.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-04 kl. 18:15.
Citera
2026-01-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det är GMs mammas egna ord i polisförhör i våras.

(FB) Kvinna avliden, 2 skadade, GM skjuten till döds av polisen, Boden (2025-12-25)

Sedan har andra medlemmar tagit fram domar rörande dottern, GMs syster.

Jag kan inte låta bli att tänka på detta mord när jag ser alla äldre, ensamma damer be om snöskottarhjälp i sociala medier i dagarna. Med eget konto, bild, namn, adress. De söker unga killar '"som vill tjäna en slant" och släpper in främlingar att skotta deras altan. Det vimlar av de annonserna nu.
Men släpp sargen nu. Ska sluta leva? Vad är chansen att det händer. Sluta åka bil flyg och äta nått annat än flytande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in