Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Troligen är det inte bara till jul. Han använder ju solglasögonen för att skärma av folk enligt egen uppgift .. så det handlar väl om det.
Hyfsat osunt när man vet hur viktig ögonkontakt är för barns anknytning och utveckling .. men men, bara Jocke känner sig trygg så...
Precis.
Hans ursäkt "Autister gillar inte se folk i ögonen" är ju totalt skitsnack. Solglasögon hindrar inte honom från att se folk i ögonen. Han tittar ju folk i ögonen genom solglasögonen.
Jocke har inga problem alls att se folk i ögonen, det finns det ju 15 år av video och publicitet som uppvisar extremt tydligt. Han är snarare typen som tittar folk extra noga och länge i ögonen, för att 'se vart han har dom'.
Man kan gissa att han tutat i både Jonna såväl som sinna egna barn att 'jag har svårt att se folk i ögonen' enbart för att få ha solbrillor av ren vana och stil, och att han inte förstår bättre, tror det spelar ingen roll.
Solglasögonen gör honom svårare att läsa, även för sina egna barn. Det ger en ensidig blickrelation baserat på kontroll och psykologiskt övertag. Det blir särskilt tydligt när solglasögon används inomhus kvällstid, vid högtider med gäster, och i direktkontakt med sina egna barn. Det är inte funktion. Det är positionering det handlar om.
Men inför barn och familj signalerar detta instinktivt och emotionellt att ”jag är inte helt tillgänglig”,
”ni får inte full tillgång till mig”, ”det finns en barriär här” typ. Barns inre känsla och frågeställning blir ju då "Varför?", "Vad är det för fel på pappa?". Det har tydlig påverkan på barns anknytning och trygghet till sin far.
Det är inte svårt att föreställa sig. Om du minns din egen pappa, från när du var liten, hur han kommer in när man ligger i sängen, för att natta en, stoppa om, sitter på sängkanten, klappa en på huvet, säga han älskar en, och till sist släcka lampan … och har rockstar solbrillor på sig hela tiden. Hur känns den bilden liksom.